Test: Skoda Superb iV

Endelig, Skoda

Endelig ladbar, med stor plass, oppgraderte sikkerhetssystemer, valgfrie utstyrsgrader, grei rekkevidde og bra pris. Gunstig for nordmenn.

NYE KNAPPER: Superb har fått en facelift og samtidig blitt tilgjengelig i ladbar utgave. Dens eneste ulempe for de firehjulstrekk-glade Skoda-kundene er at den kun er forhjulsdrevet. Foto: Rune M. Nesheim
NYE KNAPPER: Superb har fått en facelift og samtidig blitt tilgjengelig i ladbar utgave. Dens eneste ulempe for de firehjulstrekk-glade Skoda-kundene er at den kun er forhjulsdrevet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Skoda har vært kjerringa mot strømmen, og er Norges største bilmerke på diesel. Nå elektrifiseres hele modellrekka sakte, men sikkert.

Først ut er helelektriske Citigo og den ladbare hybriden Superb. Neste bil ut er den splitter nye Octavia, etterfulgt av den hel-elektriske SUV-en iV.

Ladbar bensin eller diesel

Vi tipper at den ladbare hybriden blir storselgeren av Superb-modellene. Den kan til og med stjele en god del kunder fra konsernsøster Passat (Volkswagen).

Grunnen til det er prisen, som starter på 411.000 kroner. Da får du 218 hester og forhjulstrekk. Du må imidlertid fortsatt velge bensin eller diesel om du skal ha drift på alle fire.

NY FRONT: Ny grill er en av nyhetene. Skoda har skjult ladeluka på en ekemplarisk måte. Foto: Rune M. Nesheim
NY FRONT: Ny grill er en av nyhetene. Skoda har skjult ladeluka på en ekemplarisk måte. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Samtlige utstyrsvarianter tilbys som ladbar hybrid - også vår favoritt Sportsline, med mørkere lykter, grill, speil, felger og detaljer i blank sort. Den har tøffe, men behagelige sportsstoler i alcantara. Hittil har de fleste som kjøper Superb valgt toppmodellen L&K.

Og glem sedan. I Norge tar de bare bilen inn som stasjonsvogn.

Gammelt nytt

Det er ingen revolusjon vi ser under panseret på Superb med facelift. 1,4-literen og den gamle 6-trinns dobbeltclutch-automaten har hengt med siden VW Golf GTE siden 2014.

Forskjellen er batteripakka, som har økt til 13 kWt (10,4 netto) for å få tilstrekkelig rekkevidde til å oppnå lave utslippstall i WLTP-målingene.

Oppgitt rekkevidde er 55 kilometer, men vi tipper du vil havne på drøyt 45 km, noe vi gjorde da vi tidligere testet Passat GTE med samme batteri og drivlinje.

Vi hadde vært glade for å slippe å trekke ut og sette inn denne proppen hver eneste gang man skal lade bilen. Mange har løst det med pakning på lokket i stedet. Foto: Rune M. Nesheim
Vi hadde vært glade for å slippe å trekke ut og sette inn denne proppen hver eneste gang man skal lade bilen. Mange har løst det med pakning på lokket i stedet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Batteriet tar imot 3,6 kW. Da bruker du fire timer og 30 minutt med veggboks. Med vanlig stikkontakt lades batteriene på drøyt fem timer.

Det er små endringer innvendig også. Man har fått kjøreprogrammene E og Sport. Den starter alltid i elektrisk kjøreprogram, hvor den prioriterer å «tømme» batteriet. Deretter funker den som en vanlig hybrid.

Sportsprogrammet sørger for å lade batteriet tilstrekkelig til at man alltid har all effekt tilgjengelig. 218 hester føles nesten uforskammet mye ut, og den bøllete oppførselen skyldes først og fremst et forhjulsoppheng som ikke takler momentet den får servert.

TØFF: Sportline har kule sportsstoler, men vi sitter nesten unaturlig høyt i de 10-veis elektrisk justerbare stolene. Foto: Rune M. Nesheim
TØFF: Sportline har kule sportsstoler, men vi sitter nesten unaturlig høyt i de 10-veis elektrisk justerbare stolene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det resulterer fort i spinning, og deretter stussing med forhjulene. Bilen føles kjapp og effektiv, men noen sportsbil er den ikke. Kjører du derimot som folk, altså i hybridprogrammet, er Superb en komfortabel bil bak rattet.

TO TANKER: Det er en markant tankmåler på hver side av det digitale instrumentpanelet. Du kan fritt velge ønsket info i senter på de to målerne. Foto: Rune M. Nesheim
TO TANKER: Det er en markant tankmåler på hver side av det digitale instrumentpanelet. Du kan fritt velge ønsket info i senter på de to målerne. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Displayet viser en effektmåler som er inndelt i lading, strøm og turteller. Vi savner en ren turteller når vi velger sportsprogrammet, for her har man både sportsgir og paddleskift. Girspaken har også en regenereringsfunksjon, når spaken trekkes bakover. Da opplever man mer motorbrems og lading ved oppslipp.

Mer sikkerhet

Med ansiktsløftningen har Skoda fått bakt inn mer utstyr og sikkerhet også. Bilen er blitt online, noe som gir sanntidskart og mulighet for smartere navigering og sparekjøring.

Den adaptive fartsholderen som funker opptil 210 km/t, bremser før svinger, kryss, køer og endring i fartsgrensene. Nødassistenten virker for veier med flere felter og frontassist med fotgjengerassistent er på plass.

LOGOEN BORTE: Skoda er ikke spesielt stolte av Logoen. Først fjernet de grønnfargen, nå er den helt borte og erstattet av bokstaver. Bokstavene iV kjennetegner at dette er den ladbare versjonen. I står forøvrig for intelligent, V for Viechle. Foto: Rune M. Nesheim
LOGOEN BORTE: Skoda er ikke spesielt stolte av Logoen. Først fjernet de grønnfargen, nå er den helt borte og erstattet av bokstaver. Bokstavene iV kjennetegner at dette er den ladbare versjonen. I står forøvrig for intelligent, V for Viechle. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Superb får også tilhengerassistenten som allerede er kjent fra Passat. Systemet hjelper føreren når han eller hun skal rygge og parkere med bil og tilhenger. Systemet viser bil og henger sett ovenfra med hjelpelinjer. Man justerer retningen med en knapp, så er det bare å følge med i speilene.

KONGE: Bakseteplassen er et av flere argumenter for å velge Superb. Foto: Rune M. Nesheim
KONGE: Bakseteplassen er et av flere argumenter for å velge Superb. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bra pakke

Testresultat

Skoda Superb iV

Terningkast 5
Svær, komfortabel, smart og potensielt gjerrig.

Stor plass, oppgraderte sikkerhetssystemer, valgfrie utstyrsgrader, grei rekkevidde og bra pris.

Mangler 4x4 og rekkevidden kunne vært litt lenger.

Selv om bagasjerommet er blitt omtrent 100 liter mindre, på grunn av bensintanken på 50 liter som har havnet over bakakselen, er Superb bra priset. Den er bare 7.000 kroner dyrere enn 1,6 TDI med 120 hester.

Toppmodellen L&K koster fra 460.000 kroner, nesten 30.000 billigere enn billigste 4x4 og fortsatt litt billigere enn Passat GTE som faktisk er litt mindre. Det eneste som taler mot den linjelekre stasjonsvogna er at den bare trekker med forhjulene og at vi fortsatt kunne ønsket et par mil lenger reell rekkevidde.

Fram til nåS har 4x4 med 150 hk TDI vært storselgeren, og for mange er nok det fortsatt viktig. Hittil i år er det solgt drøyt 800 Superb og Skoda har stor tro på at salget skal øke, med modellene iV og Scout på plass.

Skoda Superb iV STV

BensinmotorR4, 16V, bensin Turbo
Girkasse6-trinns DSG forhulstrekk
Slagvolum:1395 ccm
Effekt - o/min :156 hk / 5000-6000
Dreiemoment - o/min:250 Nm / 1550-3500
Elmotor foran:116 hk
Batteri:Litium-Ion 13 kW/t
Systemeffekt218 hk /400 Nm
0-100 km/t:7,8 sek
Toppfart:224 km/t
Forbruk WLTP:0,11-0,19 l/mil
CO2-utslipp WLTP:25-42 g/km
Tankvolum:50 liter
L/B/H:486/186/148 cm
Akselavstand:284 cm
Bakkeklaring13,8 cm
Dekkdimensjon:235/45/R18
Bagasjerom:510/1800 liter
Egenvekt:1677 kg
Hengervekt:1600 kg
Pris fra kr.:411.000