Endelig: Selveste BMW M2

BMW oppfyller ønsket til de virkelige M-entusiastene med denne bilen.

<b>BIL-FEST!</b> Endelig kommer BMW med en kompakt M igjen, og lover en 370 hesters kompakt gledesspreder. Det vil glede entusiastene som mente M3 i de siste generasjonene var blitt for stor, tung og «borgelig». Foto: BMW
BIL-FEST! Endelig kommer BMW med en kompakt M igjen, og lover en 370 hesters kompakt gledesspreder. Det vil glede entusiastene som mente M3 i de siste generasjonene var blitt for stor, tung og «borgelig». Foto: BMW Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Helt nye BMW M2 Coupe fører arven videre fra det man må kunne kalle den legendariske 2002 Turbo og den første BMW M3 fra 1980-tallet. Og den er det mange som har ventet på:

Vi snakker altså om en kompakt sportsbil med heftige ytelser og en design som tydelig sier fra om ambisjonsnivået. Og så er det en ekte M og den aller første M2. Det er med andre ord et klart steg opp fra M235i - som vi testet i en versjon med firehjulsdrift i vår.

Entusiastisk importør

Den norske importøren vil selvsagt ikke nøle med å ta inn nyheten til Norge så snart som mulig og markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Christian Gottschalk, er begeistret:

- Med et uimotståelig design og rå ytelser vil det nye medlemmet i BMW M-familien ta pusten fra de fleste når den kommer til Norge i løpet av vinteren 2016, skryter Gottschalk.

Les vår test av BMW M3 og M4 her!

SÅNN SKAL DET VÆRE: Brede hjul, M-felger, fire enderør under karbon-diffuseren: Slik skal en entusiastbil fremstå fra fabrikk til bane. Foto: BMW
SÅNN SKAL DET VÆRE: Brede hjul, M-felger, fire enderør under karbon-diffuseren: Slik skal en entusiastbil fremstå fra fabrikk til bane. Foto: BMW Vis mer

Underbyr såvidt Mercedes AMG

BMW M2 Coupe leveres med twinturbo rekkesekser på 3 liter. Den yter maksimalt 370 hestekrefter, mot 326 i «lillebror» 235i. Maksimalt dreiemoment på 465 newtonmeter er tilgjengelig allerede ved 1.400 omdreininger, og kan midlertidig økes til solide 500 newtonmeter via en overboost-funksjon.

DOBBEL KLØTSJ: Sportsgirkasse som står til motor, effekt og moment: Syv-trinns M-DCT dobbelkløtsjkasse. Foto: BMW
DOBBEL KLØTSJ: Sportsgirkasse som står til motor, effekt og moment: Syv-trinns M-DCT dobbelkløtsjkasse. Foto: BMW Vis mer

I kombinasjon med den M-spesifikke dobbelkløtsj-automatgirkassen skal dette gjøre bilen i stand til å ta bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,3 sekunder.

Selve dette tallet sier nok ikke så mye, men vi mistenker at når hjulene først får grep, vil akselerasjonsfølelsen bli seriøst heftig i denne bilen.

Vi biter oss for øvrig merke i at BMW har valgt ikke å prøve å overgå Mercedes-AMG i ren effekt. Den fornyede A 45 som vi nylig testkjørte, presterer nemlig å produsere 381 hester - og det er fra en turbomatet firesylindret 2,0-litersmotor.

EFFEKTIVT FUNKSJONELT: Det er ingenting her som skriker racing - men vi stoler på at det er tilrettelagt for sportslig kjøring likevel. En artig nyhet er GoPro action-kameraløsning som kan styres via iDrive-enheten. Foto: BMW
EFFEKTIVT FUNKSJONELT: Det er ingenting her som skriker racing - men vi stoler på at det er tilrettelagt for sportslig kjøring likevel. En artig nyhet er GoPro action-kameraløsning som kan styres via iDrive-enheten. Foto: BMW Vis mer

Bakhjulsdrift

Spørsmålet melder seg da selvsagt: Med «snikinnføringen» av forhjulsdrift (heldigvis med muligheten for firehjulsdrift), på 2-serien som fleksi/flerbruksbil, vil bakhjulsdrift - det eneste som duger på sportsbiler ifølge mange entusiaster - overleve?

I hvertfall i denne omgang, og 2-serie kupé er fortsatt tro det opprinnelige BMW-konseptet, som importøren også presiserer:

- Med bakhjulsdrift, BMW M Sport lettvektsteknologi og aggressiv design, har nye BMW M2 Coupe alle ingrediensene for å sette standarden innen kjøreglede på norske veier, presiserer Christian Gottschalk.

BYGD FOR VEI OG BANE: M-bilene skal kunne uttrykke seg til gelede for føreren både på svingete landeveier og på bane. Dette vil i særlig grad gjelde for nye M2. Foto: BMW
BYGD FOR VEI OG BANE: M-bilene skal kunne uttrykke seg til gelede for føreren både på svingete landeveier og på bane. Dette vil i særlig grad gjelde for nye M2. Foto: BMW Vis mer

GoPro koblet til iDrive

Men alt er naturligvis ikke som i fordums 2002 Turbo.

Et tidsriktig, bredt utvalg av førerassistentsystemer og mobilitetstjenester fra BMW Connected Drive er nemlig tilgjengelig i nye M2.

Et eksempel, som også burde glede entusiastene, er en ny GoPro-app som tillater føreren å ta opp runder på banen med et kamera montert på dashbordet, ved hjelp av iDrive - dreiehjulet og kontrolldisplayet. I mellomtiden kan førerens individuelle kjørestil bak rattet analyseres som med en M Laptimer-app. Informasjon om hastigheter og bremsepunkter kan deretter deles enkelt via e-post eller Facebook.

Helt nye BMW M2 Coupé vil være tilgjengelig i Norge i løpet av februar 2016. Prisene er forventet klare i løpet av november 2015.

NØKTERNT SPORTSLIG: Ikke noe unødig krimskrams i M2-interiøret. Foto: BMW
NØKTERNT SPORTSLIG: Ikke noe unødig krimskrams i M2-interiøret. Foto: BMW Vis mer

Den egentlige M3-etterfølgeren?

Før vi har fått testkjøre nykommeren er det for tidlig å uttale seg, men det at det kommer en M2 på markedet er et tydelig tegn på at det manglet noe i produktspekteret - noe for dem som er ute etter den mindre sofistikerte sportsbilfølelsen som M3 og M4 har vokst fra.

Selv om BMW nå - og omtrent samtidig med M2 - lanserer en mer die hard-versjon av M4 - den kraftigere og lettere M4 GTS.

I så måte mener BMW at M2 Coupé har som direkte forgjenger 1-serie M Coupé som kom i 2011. Men den opprinnelige M-følelsen dukket opp, med riktig logo, første gang i 80-tallets M3 (Generasjon E30), som med en 2,3-liters rekkefirer produserte 190 hestekrefter og gjorde 0-100 på 6,7 sekunder. Det er for øvrig en tid som i dag matches av selv den ladbare familiebilen 225xe Active Tourer...

 Foto: BMW
Foto: BMW Vis mer