Test: Peugeot 3008 Hybrid4

Endelig med firehjulsdrift

Ladbar spreking med lavt forbruk.

ENDELIG: 3008 har vært den viktigste modellen for Peugeot og det kommer den fortsatt til å være med de nye endringene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Endelig er den her. 3008 har vært en knallsuksess for Peugeot siden den kom som SUV i 2017. Den litt trange, sportslige og luksuriøse SUV-en med fantastisk bakkeklaring var en av få som utmerket seg som storselger i dieselsegmentet i tiden der drivstoffet havnet i skammekroken.

Men den har alltid manglet en vesentlig ting, nemlig firehjulstrekk.

SPORTY: 3008 er et friskt design-pust i SUV-verdenen. GT har blant annet 19-tommere som standardutstyr. Foto: Rune M. Nesheim
SPORTY: 3008 er et friskt design-pust i SUV-verdenen. GT har blant annet 19-tommere som standardutstyr. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den har vært annonsert lenge og nå er den endelig her. Som en svær bonus har den også fått masse ekstra krefter og en ladeplugg.

Det skal være nok til at dette fortsatt blir den viktigste modellen for Peugeot i Norge, ved siden av den helelektriske e-208.

Sportslig premium

Peugeot har lagt 3008 under kategorien SUV, men den er mer en sportslig crossover.

ANNERLEDES: Peugeot har et smakfullt utvalg av materialer som oppfattes som premium. Den er godt isolert og setene i GT har mange justeringsmuligheter. Foto: Rune M. Nesheim
ANNERLEDES: Peugeot har et smakfullt utvalg av materialer som oppfattes som premium. Den er godt isolert og setene i GT har mange justeringsmuligheter. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Smaken er som baken, men utseendemessig havner den over i den sportslige kategorien med litt bulete skjermer og kule baklykter.

Det er i det hele tatt en liten stund siden Peugeot designet stygge biler.

Interiøret preges av utradisjonell linjeføring, uten at det blir smakløst. Det er supplert med materialvalg som gir premium følelse.

Den elegante knapperaden inneholder snarveier til de elektriske funkjsonene til hybridsystemet, radio, klima, navi, telefon, multimedia og bilinnstillinger, og sparer deg for noe knoting på berøringsskjermen, som står opp fra dashbordet.

Knapt sett maken

Girstangen har etter hvert blitt en velkjent fallos, for den finnes i alle konsernets biler med automat etter hvert. Det vil si Peugeot, Citroen og Opel. Med den styres en 8-trinns automatkasse.

NY KNAPP: Til venstre for vippebryteren har man plassert en ekstra snarvei til de elektriske menyene. Foto: Rune M. Nesheim
NY KNAPP: Til venstre for vippebryteren har man plassert en ekstra snarvei til de elektriske menyene. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sittestillingen er noe annerledes enn man er vant med. Det skyldes det bittelille og halvveis firkandede rattet.

Utformingen er blitt slik, fordi noen designere fant ut at de skulle legge instrumentene over rattet, nærmere ruta, slik at den nesten også blir en Head up display - en idé som Peugeot har spredt utover alle modellene.

Rattet i fanget-følelsen er påtagende, men man venner seg fort til det.

Padlene bak rattet har vi heller ikke sett maken til noe sted. De sitter fast, men har en bevegelig ytterdel. De er ok, men de blir lite brukt, for hybridsystemet motiverer minimalt til egenstyring av girkassa. Denne bilen kjøres annerledes, sånn sett kunne de spart seg for de pengene.

Heldigitalt og kult

Styringen har kort utveksling og gir sporty feedback. Det gjør at man føler at man kjører effektivt og har en fin turn in, selv om bilen faktisk understyrer ganske fort når den provoseres.

FEM VALG: Det digitale instrumentpanelet har fem valg, men vi savner en skikkelig kjørecomputer. Foto: Rune M. Nesheim
FEM VALG: Det digitale instrumentpanelet har fem valg, men vi savner en skikkelig kjørecomputer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Instrumentpanelet er heldigitalt og kult designet. Du kan velge flere varianter, fra full kartvisning til noe man har kalt klassisk visning, med turtall og speedometer. Det er futuristisk og kult, men lettfattelig. Men prisen for fancy overganger fra de forskjellige visningene og varslene som kommer opp, er ventetid på flere sekunder.

Og når man først har digital skjerm med en haug med visnings-layout, hvorfor har man ikke mulighet til en skikkelig kjørecomputer på minst en av visningene? Man har en begrenset kjørecomputer på vindusviskerstilken, men den blir borte i løpet av få sekunder og er på langt nær så omfattende som den kunne vært.

STORT NOK: 3008 er blant de trangeste i sin prisklasse og, men stor nok for familien. Foto: Rune M. Nesheim
STORT NOK: 3008 er blant de trangeste i sin prisklasse og, men stor nok for familien. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Lyden fra Focal gir ingen sinnssyk lydopplevelse, men låter bra. Lydnivået er behagelig lavt og dieselen kakler ikke etter oppmerksomhet.

Trangt bak

Hybrid4 er toppmodellen i 3008-programmet og finnes bare i de to mest velutstyrte variantene, GT-line og GT.

Vi kjører sistnevnte. Den har blant annet påkostede sportsstoler i Alcantara med elektrisk korsryggstøtte med massasje og lengdejusteringa i puta.

Førerstolen er elektrisk justert med minne og man sitter bra. Personlig kunne undertegnede sittet noe lavere, særlig med tanke på at rattet er så lavt.

Baksetet er en trang opplevelse for lange personer, men man får faktisk plass. Man sitter med knærne i været og det er trangt for beina, men det er god plass til hodet.

Den har soltak og taklampa i bakkant på Peugeot er plassert på samme sted som hodet på en høy person.

Bakseteryggen deles 40/60 og har en liten skiluke, og gulvet blir flatt når man drar i spakene for å legge ned seteryggene. Det er firkantet og lettlastet, men samtidig ett av klassens minste med 395 og 1280 liter med ryggene nedslått.

Sportslig komfort

3008 oppfører seg stramt og sportslig på veien. Men oppsettet er mykt nok til at man føler fransk komfort. Sammen med lavt støynivå, er den en flott allrounder.

Det man oppfatter som kort fjæringsvei, imponerer med overlegen komfort på dårlige veier.

Den svelger dype hull i veien uten å banke det inn i karosseriet. Imponerende. Den oppfører seg sportslig, uten tvil. Og dette selv om den har høy bakkeklaring.

Med 21,9 cm er 3008 en av de høyeste på markedet, uten at designen avslører det.

Hybridsystemet

Dette er en liten spreking. Den har nemlig en sprek 1,6-liters turbomotor på 200 hester i front. Den alene ville trolig vært bra nok for mange. Men den får dyttehjelp av to elmotorer, én mellom motoren og 8-trinnsautomanten på 110 hk og 320 Nm og en elmotor på 110 hk og 166 Nm, som er plassbesparende plassert sammen med multilenkeopphenget på bakakselen.

HØY: Peugeot har klart kunststykket å skjule bakkeklaringen på 21,9 cm. Foto: Rune M. Nesheim
HØY: Peugeot har klart kunststykket å skjule bakkeklaringen på 21,9 cm. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Under baksetene finner vi et 13,2 kWt batteri.

Til sammen yter den kompakte SUV-en 300 hester og 520 Nm. Det skal føre deg til 100 km/t på 5,9 sekunder og gi deg en toppfart på 240 km/t. Sterke tall for en snerten familie-SUV.

Du har fire programmer. Den starter automatisk på Electric og kjører seg tom på strøm med mindre du gir bånn gass. Da trer hybridsystemet inn og gir deg all kraft.

I elektrisk drift har du 110 hester på bakhjula til disposisjon. I hybrid drift veksler den mellom de tre motorene. Det skjer sømløst dersom du kjører pent, men det halter når systemet utfordres.

Den er treig når man plutselig vil gi gass. Gassrespons og utlevering av effekten under pådrag og oppslipp motoren harmonerer dårlig.

HYBRID: Hybrid er ikke nytt for Peugeot, men dette er kanskje den mest spennende hittil. Foto: Rune M. Nesheim
HYBRID: Hybrid er ikke nytt for Peugeot, men dette er kanskje den mest spennende hittil. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Med effekt-tallene som fremvises, sammen med Gokart-styring og relativt stramt understell, burde dette vært en bil for raske briller når kjøreprogrammet Sport velges.

Men det er det ikke. Den er kjapp i akselerasjon og det napper litt i girvekslingene for å få lit sporty følelse, men igjen blir posjonering av krefter veldig utfordrende.

Man vet liksom aldri hvor mye man får og når man får det. Dessuten får man ikke naturlig «motorbrems» når man går av gassen. Padlene bak rattet er ikke like direkte som man ønsker og den går fort tilbake til automat igjen.

Glem sport, senk skuldrene og kjør vanlig.

4x4 systemet har vi prøvd omfattende i DS 7 Etense med samme drivlinje. Det overrasker svært positivt på fremkommelighet.

Overraskende bra rekkevidde

Peugeot oppgir 59 kilometer rekkevidde, men ingen klarer det de lover. Ikke denne heller, men vi kjørte faktisk 53 kilometer med ferdig oppvarmet bil i 10-14 grader.

SMAK AV LUKSUS: Med denne knappen går den elektriske korsryggstøtten mer eller mindre amok, etter hvilke av programmene som popper opp på skjermen. Foto: Rune M. Nesheim
SMAK AV LUKSUS: Med denne knappen går den elektriske korsryggstøtten mer eller mindre amok, etter hvilke av programmene som popper opp på skjermen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Heldigvis kan du styre blant annet klimaanlegget via egen app på mobilen, slik at den står ferdig forvarmet ved start.

Det som kanskje var like imponerende er det samlede forbruket på vår 20 mil lange testrute. 0,37 liter på mila etter vi fylte tanken er helt i toppsjiktet av hva vi har målt på hybride biler.

Dropper du lading, havner forbruket på halvliteren med pen kjøring.

3008 Hybrid4 tar imot hele 7,4 kW. Har du strøm nok på ladeboksen, tar det 1 time og 50 min å fylle batteriet. Da blir den svært fleksibel å kjøre elektrisk med i det daglige.

FIN: Du slipper plastlokk over kontakten og den gir deg mulighet til å fullade bien din på under to timer. Foto: Rune M. Nesheim
FIN: Du slipper plastlokk over kontakten og den gir deg mulighet til å fullade bien din på under to timer. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hybridsystemet gjør den tung. Vekt uten fører er hele 1.840 kg, faktisk hele 500 kilo tyngre enn letteste variant. Tilhengervekta er redusert fra 1.500 (diesel) til 1.250 kilo.

Testresultat

Peugeot 3008 Hybrid4

Terningkast 4
Trang, luksuriøs og sporty.

Ser bra ut, komfortabel, lite støy, gjerrig, endelig med firehjulsdrift

Trangest i klassen, haltende effektleveranser, stiv pris.

Dyr

3009 Hybrid 4 GT har det meste av utstyr. Full sikkerhetspakke, med aktiv filholderassistent, nødbrems, tretthetsvarsling, 19-tommere, nøkkelfri inngang og start, speiling av mobilen på skjermen, adaptiv fartsholder og automatisk nedblending av full LED-lampene. Ryggekamera er også på plass.

Men selv om hybriden er så snill på utslippet at den er blitt avgiftsfri, er ikke dette noen billig bil. Startprisen er på snaue 520.000 kroner og vår testbil med søkke og snøre vipper over 540.000 kroner.

Det er ikke så mye dersom man tar med i betraktningen at den har 300 hester, men for majoriteten er det like viktig som å få en billig gratis sykkel man aldri bruker, på kjøpet hos Elkjøp.

Da føles kanskje prispåslaget på 100.000 kroner for å få plugg og drift på fire i forhold til en 130 hk diesel med automat noe stivt.

Peugeot 3008 Hybrid4

Bensinmotor:R4, 16V, bensin Turbo
Girkasse8-trinns Automat 4wd
Slagvolum:1598 ccm
Effekt - o/min :200 hk / 6000
Dreiemoment - o/min:300 Nm / 3000
Elmotor foran:110 hk / 320 Nm
Elmotor bak:110 hk / 166 Nm
Batteri:Litium-Ion 13,2 kW/t
Systemeffekt300 hk /520 Nm
0-100 km/t:5,9 sek
Toppfart:240 km/t - 135 km/t
Forbruk:0,13 l/mil
CO2-utslipp NEDC:32 g/km
Tankvolum:43 liter
L/B/H:448/191/162 cm
Akselavstand:267 cm
Dekkdimensjon:235/55/R19
Bagasjerom:390/1528 liter
Egenvekt:1840 kg
Hengervekt:1250 kg
Pris fra kr.:517.000,-
Pris Testbil:553.600,-

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!