Ny Fiat 500

Endelig fullverdig elbil

Splitter ny, med viktige forbedringer. Og ikke minst: Med bra rekkevidde.

FLERE VALG: Nå kan Fiat 500 også bestilles med bakdør på dene ene siden for enklere tilgang til baksetet. Det er nok veldig velkomment for noen. Ellers kan man også velge cabriolet og panorama soltak. Foto: Fiat.
FLERE VALG: Nå kan Fiat 500 også bestilles med bakdør på dene ene siden for enklere tilgang til baksetet. Det er nok veldig velkomment for noen. Ellers kan man også velge cabriolet og panorama soltak. Foto: Fiat. Vis mer
Publisert

Det er hele 13 år siden Fiat 500 ble reintrodusert i en moderne utgave. Den har siden blitt pyntet på, og den fikk en ny renessanse da det for en tid tilbake plutselig kom en del bruktimporterte elektriske California-biler til Norge.

Det viste at nordmenn ville ha den søte 500 som elbil, selv om rekkevidden var katastrofalt dårlig.

ENDELIG: Fiat 500 solgte utrolig bra i begynnelsen. Den fikk en renessanse igjen med de privatimporterte elektriske versjonene, men nå er den endelig helt ny som helelektrisk bil med moderne løsninger og bra rekkevidde. Foto: Fiat.
ENDELIG: Fiat 500 solgte utrolig bra i begynnelsen. Den fikk en renessanse igjen med de privatimporterte elektriske versjonene, men nå er den endelig helt ny som helelektrisk bil med moderne løsninger og bra rekkevidde. Foto: Fiat. Vis mer

Nå kommer det en splitter ny 500 fra innerst til ytterst. Siluetten er den samme, men den ser betraktelig mer moderne ut.

Den har selvfølgelig vokst en smule. 6 cm lengde og bredde til 363 og 169 cm. Høyden har økt til 153 cm.

EN KLASSE OPP: Den er blitt betraktelig renere i linjeføringen og litt mer voksen inni. 6 cm i lengde og bredde gjør trolig også mye for plassen. Foto: Fiat
EN KLASSE OPP: Den er blitt betraktelig renere i linjeføringen og litt mer voksen inni. 6 cm i lengde og bredde gjør trolig også mye for plassen. Foto: Fiat Vis mer

Du får den både med tak, panoramaglass og Canvas-cabriolet. En gledelig nyhet er selvmordsbakdør på passasjersiden for enklere tilgang til baksetet. Det gjør det enklere å bruke den sammen med småunger.

Konstruksjonen gjør bilen 30 kilo tyngre, men påvirker hverken kjøreegenskaper eller rekkevidde, hevder Fiat.

TILGJENGELIG: Baksetet har for mange vært mest til pynt. Foto: Fiat.
TILGJENGELIG: Baksetet har for mange vært mest til pynt. Foto: Fiat. Vis mer

Bare som elbil

Og den store forskjellen er at dette er en elbil. Punktum. Den kommer hverken som bensin, diesel eller hybrid. Bare med batterier.

Jepp. Den kommer med to batteristørrelser. 42 og 23,8 kWt. Det største blir det eneste tilgjengelige i Norge. Det er større enn typiske konkurrenter som VW Up, Honda e og Mini Cooper S E, men mindre enn Peugeot e-208 og Opel Corsa e.

FULL LED: Nye 500 skiller seg markant fra forgjengeren, noe som det frekke lysdesignet bidrar til. Foto: Fiat.
FULL LED: Nye 500 skiller seg markant fra forgjengeren, noe som det frekke lysdesignet bidrar til. Foto: Fiat. Vis mer

Men rekkevidden på 32 mil burde absolutt holde i en typisk småbil som dette. (Det minste gir en rekkevidde på 18 mil.)

Ladehastigheten på 80 kW er ikke best i klassen, men skal klare lading fra 0-80 prosent på 35 minutter. Har du 7,4 kW på veggboksen har du ladet batteriet på 6 timer.

Passe kvikk

Motoren på 118 hester bør gi en kvikk bybil. 0-50 km/t er unnagjort på 3,1 sekunder. Den når 100 på 9 sekunder blank. Toppfarten er på 150 km/t.

Mye sikkerhet

Den har fått en rekke aktive sikkerhetssystemer, noe som må til i dag dersom du skal komme deg gjennom Euro NCAP med æren i behold. Adaptiv fartsholder og aktiv styring holder deg innenfor ditt felt i riktig fart og gjør bilen selvkjørende på nivå 2.

TRE KJØREMODUS: Ifølge WLTP skal du faktisk kunne kjøre 46 mil i byen med nye Fiat 500. Foto: Fiat.
TRE KJØREMODUS: Ifølge WLTP skal du faktisk kunne kjøre 46 mil i byen med nye Fiat 500. Foto: Fiat. Vis mer

Nødbrems for annen trafikk og fotgjengere er på plass. 360 graders kamera på en 10,25 tommers skjerm er tilgjengelig.

Tilkoblet

Den får selvfølgelig Fiats nyeste utgave ar UConnect som gir full oppkobling til mobiltelefonen. Da kan du sjekke batteriet, planlegge og starte lading, sette på klimaanlegget, låse opp og igjen bilen, med mer.

Apple Carplay og Android Auto er selvfølgelig på plass.

SAMME KONSEPT: Man er aldri i tvil om hvilken bil dette er. Den upraktiske tøykabriolet-løsningen som gjør at all sikt bakover forsvinner når du cabber ned, er fortsatt på plass. Foto: Fiat
SAMME KONSEPT: Man er aldri i tvil om hvilken bil dette er. Den upraktiske tøykabriolet-løsningen som gjør at all sikt bakover forsvinner når du cabber ned, er fortsatt på plass. Foto: Fiat Vis mer

500 har vært tilgjengelig i mange spesialutgaver tidligere, gjerne i samarbeid med kjente moteprodusenter. De fortsetter med den nye. Allerede nå blir den tilgjengelig som 500 Giorgio Armani, B.500 Mai Troppo i samarbeid med BVlgari, samt 500 Kartell.

Billig blir den ikke. Introduksjonsmodellen La Prima koster 310.000 kroner og du må legge til 20.000 kroner for cabriolet-versjonen.

Men senere kommer den i utstyrvariantene Icon og Passion, som blir noe billigere.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer