Endelig fireventil-teknologi i Golf 1.6

Nå kommer også Volkswagen med 16 ventiler på toppen av i sin standardmotor for Golf og Bora. Bensinforbruk og utslipp er redusert, men når det gjelder ytelser er forandringene små.

105 HESTER: Den nye 1,6-literen yter 105 hestekrefter. Økningen er dermed på sparsomme 5 hestekrefter i forhold til den "gamle" 1,6 literen. Vis mer


Den nye 1,6-literen yter nemlig ikke mer enn 105 hestekrefter. Og dreiemomentet er på 148 Nm ved 4.500 omdreininger per minutt. Økningen er dermed på sparsomme 5 hestekrefter og 3 NM i forhold til den "gamle" 1,6 literen.
Den nye motoren trekker deg og Golfen din fra 0-100 kilometer i timen på 10,5 sekunder. Dermed sparer du beskjedne 0,3 sekunder i forhold til den eksisterende motoren.

Topphastigheten er økt med fire km/t i timen til 192 km/t.
Sedanutgaven av Golf, Bora, kommer ned i 11,3 sekunder på 0-100, mot tidligere 11,7. Og som Golf har også Bora økt topphastigheten til 192 kilometer i timen.

Lavere bensinforbruk

Det er med andre ord ikke mye å hente for den som er ute etter en mer sporty motor. Det er det derimot for den miljø- og prisbevisste. Hvis motoren ligger under panseret på en Golf, er bensinforbruket ifølge Volkswagen nede i 0,68 liter per mil ved blandet kjøring. Dette er en reduksjon på 0,08 liter i forhold til dagens motor, som heller i seg 0,76 liter per mil. Hvis vi tar utgangspunkt i en bensinpris på 9 kroner literen og en årlig kjørelengde på 16.000 kilometer, vil det reduserte drivstoff-forbruket etterlate drøye 1.100 kroner i din lommebok. Settes den nye motoren inn i en Bora, øker bensinforbruket med en beskjeden centiliter per mil.

Fireventil-teknologien har også vært med på å redusere utslippene. De er ifølge Volkswagen redusert med 11 prosent, noe som holder for å tilfredsstille EUs kommende D4-krav.

Usikkert lanseringstidspunkt

Den nye motoren er allerede i salg i Tyskland og Volkswagen lover at den nye motoren ikke skal føre til prisøkninger der i gården. Hva som blir situasjonen på her på berget er imidlertid ennå ikke klar. Volkwagen-importør Harald A. Møller AS har ennå ikke fastsatt noe tidspunkt for lansering i Norge. Harald A. Møller kan heller ikke fortelle hvor stor prisøkning norske Golf-kjøpere må belage seg på.