Byton M-Byte produksjonsbil 2019

Endelig er den klar for produksjon

En av de mest spennende elbilnyhetene, kinesiske (men tysk-motoriserte), Byton, har nå avduket produksjonsklar M-Byte i Frankfurt.

VIDEO: Byton M-Byte er endelig produksjonsklar. Vi har tatt en nærmere titt på den spennende elbilen. Vis mer

For å oppsummere de tekniske dataene som etterhvert gis i videoen ovenfor, har vi oppsummert det som er kjent i en tabell:

Byton M-byte

Versjon: M-Byte 72 kWt M-Byte 95 kWt
Effekt:200 kW/272 hk300 (350*)kW/408 (476*) hk
Dreiemoment:Ca. 400 Nm **)Ca. 700 Nm **)
Ombordlader:11 Kw (22Kw tilvalg)11 Kw (22Kw tilvalg)
Drevne hjul:BakBak / 4x4
Rekkevidde WLTP:360 km460 km
Hurtiglading:120 kW150 kW
0-100 km/t:7,5 sek.5,5 sek.
Lengde:487,5 cm487,5 cm
Høyde:166,5 cm166,5 cm
Akselavstand:295 cm295 cm
Vekt:Fra 2315 kgOpptil 2600 kg
Bagasjerom:550 l550 l
Pris fra:45.000 euroIkke kjent
  • *) Med firehjulsdrift **) Foreløpige tall

Crossoveren M-Byte tilbys altså med en batteripakke på 72 kWt og en på 95 kWt. Sistnevnte kan velges med firehjulsdrift - bakhjulsdrift er standard.

Som nevnt, er Byton M-Byte slik vi ser den her, bilen som kommer i produksjon i løpet av siste kvartal i år. Per i dag er forseriebiler for kollisjonstester og homologering produsert og fabrikken ferdigstilles helt før serieproduksjonen kommer i gang.

Dukket opp i fjor

Vi skrev om denne bilen første gang i januar 2018, da den ble vist som konseptbil på elektronikkmessen CES i Las Vegas. Det at den kinesiske nykommeren hadde hyret inn et solid og erfarent team med lang fartstid i både tysk og amerikansk bilbransje, samt at de hadde noen store kinesiske investorer i ryggen, talte til deres fordel.

PRESENTERES AV DESIGNEREN: Benoît Jacob forteller om produksjonsbilens designprosess under avdukingen av bilen på bilmessen i Frankfurt. Foto: Produsenten
PRESENTERES AV DESIGNEREN: Benoît Jacob forteller om produksjonsbilens designprosess under avdukingen av bilen på bilmessen i Frankfurt. Foto: Produsenten Vis mer

Europaturneen 2018

I løpet av året la Byton ut på en europeisk road trip med sin konseptbil, hvor de dessuten enda en konseptbil til - denne gangen en stor sedan, som fikk navnet K-Byte. Vi møtte bilens designer, Benoît Jacob (ex. BMW i8 og i3) under Oslo-etappen på Aker brygge i juli.

Der kunne han blant annet fortelle at hans oppdrag hadde vært å designe en bil med høyteknologisk innhold og premium-utseende - med andre ord en bil som skulle se dyr ut - uten å være det.

I februar 2019 var Byton tilbake i Oslo, og vi fikk møte markedssjefen Henrik Wenders, som viste oss hvordan fabrikken i Nanjing i Kina var i ferd med å bli ferdigstilt. Han fortalte mer om hvordan de hadde satt opp prosjektet, med tysk grundighet forent med kinesisk effektivitet og teknologisk innsikt hentet fra Silicon Valley, USA.

Våre bilder fra Frankfurt

Fabrikkanlegget i Nanjing, Kina

Den vanskelige veien mot produksjon

En liten nedtur var det nok at Byton-sjef Carsten Breitfeld hoppet av til en annen elbil-startup, ved navn Iconic Motors, måneden etterpå, men et omorganisert lederteam rundt med-grunnlegger Daniel Kirchert kom raskt på plass.

I disse dager avsluttes omsider den tredje og avgjørende finansierings-runden med nye, tunge kinesiske investorer (som den store bilprodusenten FAW), med rundt bordet. Da vil veien frem til salgsstart i Kina i 2020 være sikret, med en forsinkelse i forhold til opprinnelig plan på cirka et halvt år.

Det er likevel håp om at de første norske kundene vil få sin bil i løpet av 2021. Det er lovet at bilen skal koste 45.000 euro. Dermed er det ikke veldig usannsynlig at den vil koste om lag 450.000 kroner i Norge - langt mindre enn antatte konkurrenter som Audi e-tron, Jaguar I-Pace, Mercedes-Benz EQC og Tesla Model X.

Og nå står altså den første modellen produksjonsklar på Frankfurt-messen.