Helt ny BMW 1-serie

Endelig er den her

Det har tatt åtte år for BMW å lansere den helt nye 3. generasjons-modellen.

HELT NY: Etter åtte år kommer endelig tredje generasjon BMW 1-serie. Foto: BMW
HELT NY: Etter åtte år kommer endelig tredje generasjon BMW 1-serie. Foto: BMWVis mer

Det er produsert mer enn 1,3 millioner eksemplarer av 1-serie siden BMWs kompaktbil ble lansert for 15 år siden. I 2011 kom andre generasjon, og nå lanseres tredje generasjon av den populære bilen - hele åtte år etter. Vanlig for den tyske bilprodusenten er sju år før en ny generasjon tar over.

Og skal vi tro produsenten vil den nye modellen føre arven videre, samtidig som den også skal gå nye veier. Tredje generasjon bygges både på erfaringer og nyvinninger i kompaktsegmentet, som har sitt største nedslagsfelt her i Europa.

Lover gode kjøreegenskaper

Etter fem år med utvikling og testing, lanseres den nye 1-serien med en helt ny og forhjulsdrevet arkitektur. Resultatet skal være mer plass, både til passasjerer og bagasje, kombinert med «kjøregenskaper i BMW-manér, som forventes å sette en ny standard blant premiumbilene i kompaktklassen», skriver den norske BMW-importøren i en pressemelding.

Lista ligger høyt, så overgangen fra bakhjulsdrift til forhjulsdrift er ikke noe BMW skal ha tatt lett på. Også i kombinasjon med sin egen xDrive-firehjulsdrift, loves det en smidighet som overgår forgjengeren.

RENE LINJER: Produsenten har videreført samme kjente designelementer i 1-serie, fra de andre nye generasjonene i BMW-porteføljen. Foto: BMW
RENE LINJER: Produsenten har videreført samme kjente designelementer i 1-serie, fra de andre nye generasjonene i BMW-porteføljen. Foto: BMW
RENE LINJER: Produsenten har videreført samme kjente designelementer i 1-serie, fra de andre nye generasjonene i BMW-porteføljen. Foto: BMW
RENE LINJER: Produsenten har videreført samme kjente designelementer i 1-serie, fra de andre nye generasjonene i BMW-porteføljen. Foto: BMW
RENE LINJER: Produsenten har videreført samme kjente designelementer i 1-serie, fra de andre nye generasjonene i BMW-porteføljen. Foto: BMW
RENE LINJER: Produsenten har videreført samme kjente designelementer i 1-serie, fra de andre nye generasjonene i BMW-porteføljen. Foto: BMW
RENE LINJER: Produsenten har videreført samme kjente designelementer i 1-serie, fra de andre nye generasjonene i BMW-porteføljen. Foto: BMW

Mer plass

Den helt nye bilen blir kun tilgjengelig med fem dører. Med en lengde på 431,9 cm, er den 5 mm kortere enn forgjengeren. Samtidig har bredden økt med 34 mm til 179,9 cm, mens høyden har økt med 13 mm til 143,4 cm.

Akselavstaden på 267 cm er to centimeter kortere enn andre generasjon 1-serie. Men til tross for den noe kortere akselavstanden, er allikevel den innvendige plassen større, takket være den forhjuldsdrevne konstruksjonen, melder BMW.

I baksetet skal benplassen ha økt med 33 mm, samtidig som det ifølge BMW er mer plass rundt både albuer og hode. Det ekstra innvendige volumet kommer også fører og passasjer i forsetet til gode. I bagasjerommet er kapasiteten utvidet med 20 liter, slik at bagasjeromsvolumet nå er på 380 liter.

Fortsetter design-oppgraderingen

Den helt nye BMW 1-serien har et formspråk med skarpe og rene linjer, som de andre nye generasjonene BMW-modeller. Det sportslige eksteriørdesignet underbygges av BMWs ikoniske nyregrill, avlange og smale front- og baklykter, samt stigende linjer i sideprofil og korte overheng.

Det nye interiøret preges av nytt dashbord-design, med den heldigitale instrumenteringen BMW Live Cockpit Professional. I tillegg er modellen utstyrt med en flere teknikk- og infotainmentløsninger, som mange vil kjenne igjen fra de større søsknene i BMW-familien - som for eksempel nye BMW 3-serie.

PLASSUTNYTTELSE: Til tross for at akselavstanden er to centimeter kortere akselavstand og bilen fem centimeter kortere skal den innvendige plassen ha økt i den nye generasjonen 1-serie. Foto: BMW
PLASSUTNYTTELSE: Til tross for at akselavstanden er to centimeter kortere akselavstand og bilen fem centimeter kortere skal den innvendige plassen ha økt i den nye generasjonen 1-serie. Foto: BMW
PLASSUTNYTTELSE: Til tross for at akselavstanden er to centimeter kortere akselavstand og bilen fem centimeter kortere skal den innvendige plassen ha økt i den nye generasjonen 1-serie. Foto: BMW
PLASSUTNYTTELSE: Til tross for at akselavstanden er to centimeter kortere akselavstand og bilen fem centimeter kortere skal den innvendige plassen ha økt i den nye generasjonen 1-serie. Foto: BMW
PLASSUTNYTTELSE: Til tross for at akselavstanden er to centimeter kortere akselavstand og bilen fem centimeter kortere skal den innvendige plassen ha økt i den nye generasjonen 1-serie. Foto: BMW
PLASSUTNYTTELSE: Til tross for at akselavstanden er to centimeter kortere akselavstand og bilen fem centimeter kortere skal den innvendige plassen ha økt i den nye generasjonen 1-serie. Foto: BMW

Fem motoralternativer

BMW 1-serie lanseres først med med to bensinmotorer og tre dieselmotorer, hvorav to modeller med xDrive-firehjulsdrift. Steptronic automatgir er også tilgjengelig på modellene hvor det ikke er standard.

De første årene etter 2011 ble det årlig solgt oppimot 1.300 BMW 1-serie i Norge, men de siste årene har salget falt betraktelig.

I 2019 er det foreløpig kun registrert sju eksemplarer av bilen. Naturlige konkurrenter for den nye 1-serien er Mercedes-Benz A-klasse og Audi A3, samt dyrere versjoner av VW Golf og Ford Focus.

Diesel

Modell:116d116d118d118d120d xDrive
Gir:6-trinns manuell7-trinns Steptronic6-trinns manuell8-trinns Steptronic8-trinns Steptronic
Effekt:116 hk116 hk150 hk150 hk190 hk
Dreiemoment:270 Nm270 Nm350 Nm350 Nm400 Nm
0-100 km/t:10,3 sek10,1 sek8,5 sek8,4 sek7,0 sek
Toppfart:200 km/t200 km/t218 km/t216 km/t230 km/t
Mål i meter (l/b/h):4,3/1,8/1,44,3/1,8/1,44,3/1,8/1,44,3/1,8/1,44,3/1,8/1,4
Akselavstand:2,7m2,7m2,7m2,7m2,7m
Bagasjeromsvolum:380 liter380 liter380 liter380 liter380 liter
Pris:-----

Bensin

Modell:118i118iM135 xDrive
Gir:6-trinns manuell7-trinns Steptronic8-trinns Steptronic Sport
Effekt:140 hk140 hk306 hk
Dreiemoment:220 Nm220 Nm450 Nm
0-100 km/t:8,5 sek8,5 sek4,8 sek
Toppfart:213 km/t213 Km/t250 km/t
Mål i meter (l/b/h):4,3m/1,8m/1,4m4,3m/1,8m/1,4m4,3m/1,8m/1,4m
Akselavstand:2,7m2,7m2,7m
Bagasjeromsvolum:380 liter380 liter380 liter
Pris:---

Nye BMW 1-serie lanseres i september. Prisene er ennå ikke klare, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i løpet av sommeren.