Ford Fiesta Ecoboost Hybrid

Endelig elektrifisert

Ford Fiesta kommer endelig som hybrid - men er mildhybrid nok til å lokke kundene tilbake?

FORD FIESTA ECOOBOOST HYBRID: Nå kommer Fords småbil med nytt mildhybridsystem. Foto: Ford
FORD FIESTA ECOOBOOST HYBRID: Nå kommer Fords småbil med nytt mildhybridsystem. Foto: Ford Vis mer

Nå er endelig Ford Fiesta tilgjengelig med elektrifisert drivlinje. I tillegg blir den tilgjengelig med flere nye førerassistanseteknologier og en ny sjutrinns automatgirkasse. Det melder Ford Motor Norge i en pressemelding.

- Med Ecoboost hybridteknologien blir de klasseledende kjøreegenskapene til Fiesta enda bedre. Den får bedre ytelse, samtidig som du kommer deg lengre på én tank. Dette er virkelig mye bil for pengene, skryter markedsdirektør Geir Haugaard.

I tillegg til det nye 48-volt mildhybridsystemet, blir den også tilgjengelig med det importøren kaller avanserte førerassistanseteknologier, som blant annet adaptiv cruisekontroll med køassistent. Om systemet fungerer som det skal vil teknologien bidra til å gjøre kjøreturen mer komfortabel, spesielt når du kjører på motorvei.

Ford Fiesta-salget i Norge

2020* 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013
1005541.0881.1391.3501.3651.6141.637

Tabellforklaring: Salget av Ford Fiesta i Norge har dalt for hvert år siden 2013. Etterhvert får vi svar på om det er nok med et nytt mildhybridsystem for å få fart på salget igjen. *2020-tallet er til og med mai. Kilde: OFV

18 elektrifiserte modeller

Ford har bekreftet at de i løpet av 2021 vil ha en elektrifisert variant tilgjengelig på alle sine personbiler på det europeiske markedet. Samtidig skal de utvide antall elektrifiserte modeller for salg til 18, innen utgangen av neste år (2021).

Ecoboost-hybridteknologien i Fiesta er allerede introdusert i den nye kompakt-SUV-en Ford Puma. Systemet fungerer ved at en elektromotor sømløst integreres med Fords 3-sylindrede 1.0-liters Ecoboost-bensinmotor. Den kan fås i to varianter, på henholdsvis 125 hk eller 155 hk.

En integrert startgenerator gjenvinner og lagrer energi som vanligvis går tapt under bremsing, og lader følgelig det 48-volts luftavkjølte batteriet. Denne energien brukes til å øke dreiemomentet og redusere drivstofforbruket.

Nye Fiesta Ecoboost Hybrid har et oppgitt forbruk (WLTP) fra en halvliter på mila og et CO2-utslipp på 113 gram per kilometer.

Ny girkasse

Fiesta blir også tilgjengelig med en énliters tre-sylindret Ecoboost-bensinmotor, med 125 hester og en ny sjutrinns dobbeltklutsj automatgirkasse. Denne skal bidra til å kutte både drivstofforbruk og CO2-utslipp.

Selv om den på papiret har 25 prosent mer krefter enn den utgående 100 hk-utgaven, skal den bruke inntil 15 prosent mindre drivstoff, melder importøren.

Enklere køkjøring

Teknologiene som for første gang introduseres på Ford Fiesta skal gjøre den både mer komfortabel og praktisk i bruk.

Køassistenten, i kombinasjon med den nye automatgirkassa, gjør at den adaptive cruisekontrollen automatisk bremser helt ned til full stopp i køkjøring og starter bilen opp igjen dersom stoppet er kortere enn tre sekunder.

Som standard får man Fords modemteknologi, «Fordpass Connect». Det, i kombinasjon med en app, lar deg være tilkoblet bilen din fra et hvilket som helst sted du har mobilsignal.

Du kan åpne og låse bilen via appen, fjernstarte den (automatgir), finne igjen hvor den er parkert og sjekke status for alt fra drivstoff til olje og dekktrykk. Med «Live Traffic» får du oppdatert informasjon om kø, uhell og lignende og forslag til alternative ruter i navigasjonen slik at du kommer raskest frem til din destinasjon.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!