Volkswagen T-Cross imponerer

Endelig: Det var denne vi ventet på!

Når Volkswagen gjør sin entré i det minste SUV-segmentet, gjør de det skikkelig. Vi ble faktisk mer imponert over T-Cross enn av den noe større T-Roc.

OG SÅ VAR DE FEM: Nye T-Cross er den femte SUV-en i Volkswagens modellrekke i Norge. Fra før hadde de Touareg, Tiguan, Tiguan Allspace og T-Roc. Foto: Knut Moberg
OG SÅ VAR DE FEM: Nye T-Cross er den femte SUV-en i Volkswagens modellrekke i Norge. Fra før hadde de Touareg, Tiguan, Tiguan Allspace og T-Roc. Foto: Knut Moberg Vis mer

Volkswagen var relativt sent ute med å satse seriøst på SUV, i forhold til mange andre bilprodusenter. Men nå har de en svært komplett modellrekke i SUV/crossover-klassen, fra de største - Touareg, og i andre markeder Atlas og Teramont, til fra nå av de minste - det er dagens testbil, ved navn T-Cross.

Den vil konkurrere mot modeller som har vært på markedet en stund, som Renault Captur, Nissan Juke -pioneren i segmentet, og Peugeot 2008 - for ikke å snakke om konsernslektningen Seat Arona.

T-Cross kommer kun med forhjulsdrift. Den er basert på samme plattform som småbilen Polo, altså A0-versjonen av den modulære MQB-plattformen. Når vi går den i møte, før testkjøringen skal begynne, får vi likevel inntrykket av en større bil.

Maskulin

Det er det typiske Volkswagen-SUV-uttrykket med utpreget funksjonell formgivning - relativt firkantet, men harmonisk i proporsjonene og en tøff front, som Volkswagen selv kaller maskulin, noe som i grunnen er ganske dekkende.

Den er mindre løssluppen i designen enn den noe større T-Roc, men som vi skal se, gjør det at den innvendige plassen har kunnet bli utnyttet på en mer hensiktsmessig måte.

I forhold til sin nære slektning, Seat Arona, ligner den også litt mer på en liten terrengbil.

KUL KAR: Til tross for svært klassisk formgivning, gjør noen effektive designgrep at T-Cross har en etter vår mening attraktiv linjeføring. Foto: Knut Moberg
KUL KAR: Til tross for svært klassisk formgivning, gjør noen effektive designgrep at T-Cross har en etter vår mening attraktiv linjeføring. Foto: Knut Moberg Vis mer
GLUP DESIGN: Fasongen på T-Cross er mindre Coupé-aktig enn T-Roc, noe som gir mulighet for god plassutnyttelse. Foto: Knut Moberg
GLUP DESIGN: Fasongen på T-Cross er mindre Coupé-aktig enn T-Roc, noe som gir mulighet for god plassutnyttelse. Foto: Knut Moberg Vis mer

Med bare 410,8 centimeter i lengden er T-Cross bare 5,5 centimeter lengre enn Polo, men den er samtidig en god del høyere. Med 158,4 centimeter på dekk-lesten rager den 12,3 centimeter over Polo. Med en bredde på 178 centimeter ser den høyreiste bilen altså ikke spesielt liten ut, verken rett bakfra eller forfra.

Derfor er vi heller ikke spesielt overrasket når vi setter oss inn i bilen og opplever den som ganske romslig. Plassforholdene er upåklagelige, sett i forhold til de tross alt beskjedne ytre målene, og selv i baksetet er det plass til både ben og hode for artikkelforfatteren på 188 centimeter.

MER ENN SMÅBIL-PLASS: I baksetet er det plass til voksne på 190 cm selv om det sitter en like høy person foran. Foto: Dinside
MER ENN SMÅBIL-PLASS: I baksetet er det plass til voksne på 190 cm selv om det sitter en like høy person foran. Foto: Dinside Vis mer

På førerplass er det lett å finne en god sitteposisjon. Ønsker man å sitte ganske lavt, tillater de gode justeringsmulighetene det, men selv med en høy sitteposisjon - som jo er en av motivasjonsfaktorene for mange SUV-kjøpere - er det god klaring over hodet.

På godt Volkswagen-vis er førermiljøet forbilledlig godt designet. Det er lett å få oversikt. I den topputstyrte testbilen, med heldigitale instrumenter («digital cockpit», tidligere kalt Active Info Display), og 3D-design, føler man seg umiddelbart hjemme bak rattet. Det er logisk oppbygd og brukervennlig, med betjening som kombinerer multifunksjonsratt og berøringsskjerm.

Selv om det er hardplast som dominerer er ikke denne av den utpreget billige sorten, og blir dermed ikke lett ripet. Dette, sammen med presise sammenføyninger og ren design, gjør at kvalitetsopplevelsen likevel er god.

CLEAN: Vi liker de rene linjene og den gode oversikten i interiøret, som gir et meget brukervennlig førermiljø. Men plastmaterialene er av den steinharde sorten både oppe og nede. Foto: Knut Moberg
CLEAN: Vi liker de rene linjene og den gode oversikten i interiøret, som gir et meget brukervennlig førermiljø. Men plastmaterialene er av den steinharde sorten både oppe og nede. Foto: Knut Moberg Vis mer

Bagasjerommet er romslig. Det har grei utforming og et avtagbart gulv som, når det fjernes, åpenbarer et stort rom med plass til et fullverdig reservehjul, men reparasjonssett er standard og tar naturligvis mye mindre plass.

Takket være muligheten for å skyve hele bakseteraden 13 centimeter i lengderetningen, gir det et bagasje-romsvolum av variabel størrelse - fra 380 liter (det samme som VW Golf) med bakseteryggen i bakerste posisjon, til 455 liter når seteraden er skjøvet lengst mulig frem.

Da skal det sies at det er svært lite benplass for eventuelle baksetepassasjerer, selv om forsetepassasjerene har gjennomsnittlig høyde. Dessuten dukker det opp en glipe foran bagasjerom-gulvet, som gjenstander kan dette nedi.

SOM GOLF: Bagasjerommet har et volum på 380 liter, med baksetet i bakerste posisjon.Foto: Knut Moberg
SOM GOLF: Bagasjerommet har et volum på 380 liter, med baksetet i bakerste posisjon.
Foto: Knut Moberg Vis mer

Bensin og automat

Den norske importøren, Møller Mobility Group, har foretatt et forbilledlig enkelt valg og tar inn T-Cross med kun én eneste drivlinje - som burde passe de fleste som ikke ser etter elektrifisert transportmiddel: Bensinmotor og automatgir.

Det er den trivelige tre-sylindrede 1.0 TSI-turbomotoren - altså med én liter slagvolum - som sitter under panseret, i sin spenstigste versjon. Den produserer 115 hestekrefter og varter opp med 250 newtonmeter over en god del av mellom-registeret.

Kvikk nok

Det gjør den til en kultivert og disponibel liten sak, som gir ytelser som burde holde for de fleste, med en toppfart på over 190 kilometer i timen og en grei sprint fra null til 100 på 10,2 sekunder.

Fartsøkningen akkompagneres av den metalliske duringen som er karakteristisk for tre-sylindrede maskiner, men lyden er ikke påtrengende ubehagelig - faktisk finner vi lyden av en «halv sekser» ganske attraktiv.

SIGNATUR: Som det blir stadig vanligere, har T-Cross sin egen utforming på lyssettingen i hekken, så bilen skal være gjenkjennbar på veien i mørket. Foto: Knut Moberg
SIGNATUR: Som det blir stadig vanligere, har T-Cross sin egen utforming på lyssettingen i hekken, så bilen skal være gjenkjennbar på veien i mørket. Foto: Knut Moberg Vis mer

Veslevoksen

På veien er T-Cross uproblematisk og lettkjørt. Den kompakte størrelsen gjør den lett både å manøvrere og parkere i bygatene, samtidig gjør det godt avstemte understellet bilen både stabil og retningssikker på motorvei, såvel som svingete landeveier, i det kuperte terrenget på Mallorca.

Oppførselen er relativt nøytral, og den godt vektede styringen og den effektive forstillingen gjør bilen forutsigbar og betryggende, også under aktiv kjøring.

På den fine asfalten på de fleste av test-strekningene er rullestøyen nesten fraværende, og selv på noen mer ruglete strekninger er den godt holdt i sjakk, og bilen fremstår som overraskende støysvak til å være i den minste størrelsesklassen.

FORSEGGJORT: Med utstyrsnivå Style følger LED-hovedlys og 18-tommers Nevada lettmetallfelger. Foto: Knut Moberg
FORSEGGJORT: Med utstyrsnivå Style følger LED-hovedlys og 18-tommers Nevada lettmetallfelger. Foto: Knut Moberg Vis mer

Komplett, men enkel utsyrsliste

T-Cross koster fra 272.000 kroner. I Norge leveres bilen med en god utstyrspakke som standard og kommer i tre utstyrsnivåer: Life, Style og Style Exclusive. Utover det er det få utstyrsvalg.

Av det som er standard, finner vi to-soners automatisk klimaanlegg, korsryggstøtte, nedfellbar seterygg på passasjersetet foran og baksetet som er skyvbart, to USB-kontakter foran og to bak, samt App Connect.

Også full sikkerhetspakke er standard og inkluderer front assist anti-kollisjonssystem med nødbrems for bytrafikk med fotgjenger- og syklistregistrering, parkeringssensor foran og bak, PreCrash-system, tretthetsvarsling, eCall-nødanropstjeneste, vinglevarsler med fil-assistanse, adaptiv fartsholder og blindsonevarsler.

Allerede utstyrsnivået Life kommer med skinntrukket multifunksjonsratt, stor kjørecomputer, takrelinger og 16-tommers lettmetallfelger. Med Style oppgraderes du til 17-tommere, LED-hovedlys, trådløs mobillader bak girspaken, mørke ruter bak, stemningsbelysning, oppgraderte seter (såkalt sportkomfort - sic), og takrelingene blir sølvfarget i stedet for sorte.

Øverste nivå, Style Exclusive, kommer med 18-toms felger, R-Line-eksteriør, den digitale cockpit-en, nøkkelfri adgang og start, fjernlysassistent og ryggekamera.

Testresultat

Volkswagen T-Cross

Terningkast 5
En vinner i sin klasse: Liten, men smart og velkjørende.

God plassutnyttelse i kompakt form, god drivlinje, gode kjøreegenskaper, behersket lydnivå

En viss stumphet over korte ujevnheter (18-tommere)

Vårt valg foran T-Roc

Etter endt kjøretur er inntrykket av Volkswagens nyeste overveiende positivt, og vi sitter igjen med følelsen av at T-Cross er mer av det vi forventet at T-Roc skulle være - en smart og samtidig velkjørende bil, som gir mer plass enn den tar, og som kan utstyres som en større bil.

Og selv om den ikke er rørende billig, er dette etter vår mening en god bilpakke for pengene, og når alt veies opp mener vi den er det beste valget man kan ta i den minste SUV-klassen med «fossil-motor» i dag.

Levering av T-Cross til kunder starter i løpet av våren - Norges-lanseringen finner sted i slutten av april.

Tekniske data

VW T-Cross 1.0 TSI
Girkasse:7 aut. (DSG)
Motor:R3 bensin
Slagvolum:999 ccm
Effekt - o/min :115 hk/5500
Dreiemoment - o/min:250 Nm/2000-3500
0-100 km/t:10,2 sek.
Toppfart:193 km/t
Forbruk (WLTP):0,49 l/mil
CO2-utslipp (WLTP):112 g/km
Tankvolum:40 l
L/B/H:411/178/158 cm
Akselavstand:255 cm
Bakkeklaring:-
Drevne hjul:Forhjulstrekk
Standard dekk:185/65-16
Bagasjerom:380-455/1281 l
Egenvekt:Fra 1270 kg
Hengervekt:1300 kg
Pris fra kr.:272.000 kr

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her