Bosch virtual visor:

Endelig - en smartere solskjerm

Gir deg «solbriller» uten å blokkere sikten.

SMART: Denne gjennomsiktige solskjermen blokkerer sollyset bare der det trengs, mens resten forblir gjennomsiktig. Foto: Bosch
SMART: Denne gjennomsiktige solskjermen blokkerer sollyset bare der det trengs, mens resten forblir gjennomsiktig. Foto: Bosch Vis mer

De fleste forbinder Bosch med hvitevarer og verktøy, men faktum er at tyskerne også står for svært mye teknologi som brukes andre steder – deriblant i biler. For eksempel har selskapet vært svært delaktige i utviklingen av både ABS-bremser og elektronisk stabilitetskontroll (ESP).

Nå er det solskjermen som skal moderniseres - du vet, den du flipper ned fra taket når du kjører bil og får sola rett i fleisen. Den har vært ganske uendret i de 95 årene den har eksistert, foruten at de fleste har fått speil med lys på innsiden og kan løsnes fra hengselet for heller å blokkere lys fra sidevinduet.

CES-messen i Las Vegas, som går av stabelen denne uka, viser Bosch frem en prototyp på det som fort kan bli å finne i mange biler i fremtiden.

Gjennomsiktig «solbrille»

Bosch' solskjerm er i utgangspunktet en gjennomsiktig LCD-skjerm du kan flippe ned på den vanlige måten. Skjermen er delt opp i et bikubemønster, der hver rute i dette mønsteret kan mørklegges etter behov, altså som på en kalkulatorskjerm.

I kupeen sitter det et sjåførvendt kamera som bruker kunstig intelligens for å spore ansiktet til den som kjører. Dermed vil solskjermen til en hver tid vite hvor øynene befinner seg, hvordan sola treffer og mørklegge de aktuelle bikube-rutene når man blir blendet, mens resten av solskjermen, rundt 90 prosent, er like gjennomsiktig som før.

SOLBRILLE: Kreativ bruk av LCD-skjerm gjør at Bosch kan lage en effektiv «solbrille» når du kjører bil. Foto: Bosch
SOLBRILLE: Kreativ bruk av LCD-skjerm gjør at Bosch kan lage en effektiv «solbrille» når du kjører bil. Foto: Bosch Vis mer

Dermed blir ikke føreren blendet, og samtidig slipper man en skjerm som blokkerer unødvendig mye av synsfeltet. Ikke bare er det å bli blendet av sola ubehagelig; det kan også være trafikkfarlig, både mens man blir blendet og når man kjører inn i en mørk tunnel eller lignende, der øynene bruker tid på å tilpasse seg de mørkere omgivelsene.

Ifølge Bosch forårsaker solblending tusenvis av trafikkulykker i året - nesten dobbelt så mange som andre værrelaterte forhold.

Startet som hobbyprosjekt

Bosch-ingeniør Ryan Todd fikk ideen i 2016, og sammen med kollega Jason Zinc og et par andre startet det hele som et hobbyprosjekt, der de brukte en Arduino og deler fra gamle skjermer for å lage et «proof of concept» de viste frem til ledelsen i selskapet.

Dernest fikk de et lite utviklingsbudsjett for å fortsette arbeidet, men jobber nå begge fulltid med prosjektet hos Bosch.

En liten utfordring er selvsagt at det blir vanskelig å få plass til speil og lys, men det trenger ikke å være verre enn at man eventuelt kan ha en ekstra skjerm på innsiden.

Når vi får se Virtual visor i markedet gjenstår å se, men det ville overraske oss om ikke dette blir å finne i mange biler i fremtiden.

Artikkelen er endret siden publisering, der vi først skrev at Bosch fant opp ABS- og ESP-systemene.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!