Enda mer plass i Espace

Da Renault lanserte sin Espace i 1984, la den franske bilprodusenten grunnlaget for et helt nytt bilsegment; flerbruksbilene. Neste sommer kommer fjerde generasjon av flerbruksbilenes stamfar.

Bildet er manipulert.
Bildet er manipulert. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Dagens Espace, tredje generasjon, kom i 1996 og begynner dermed å trekke på årene. Det er derfor ingen hemmelighet at Renault planlegger å lansere en helt ny Espace i løpet av neste år.

Det som imidlertid fortsatt er hemmelig, er bilens utseende. Inntil nå. Vår samarbeidspartner Automedia har nemlig klart å knipse et førproduksjons-eksemplar under uttesting. På grunnlag av disse bildene har Automedia laget et manipulert bilde av nye Espace. Og fordi Automedia gjentatte ganger har bevist at de tipper svært godt, er det verdt å bruke et par minutter på å studere bildene.

Trekk fra Clio

Det første vi legger merke til er at Espace-fronten har klare likhetstrekk med lillebror Clio. I likhet med Clio har også Espace fått store frontlykter, en markert todelt grill og små runde tåkelys. Det relativt butte panseret sørger for at nye Espace virker mer kompakt enn sin forgjenger.

Rett bakluke

Bildet er manipulert.
Bildet er manipulert. Vis mer

I motsetning til mange stasjonsvognprodusenter, som stadig oftere velger en relativt buet bakluke, ser Renault ut til å ha satset på en nesten vinkelrett bakdør. Dette, kombinert med at nye Espace blir 24 centimeter lengre enn dagens utgave, tilsier at Espace vil bli en virkelig rommelig flerbruksbil.

Nye Espace vil nemlig bli 475 centimeter lang, bare 4 centimeter kortere enn Grand Espace, den lange versjonen av dagens utgave.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Link til Vel Satis

En av årsakene til at nye Espace blir såpass mye lengre, er at bilen vil bli bygd på samme plattform som Renaults oppsiktsvekkende nykommer, Vel Satis. Også den 483 centimeter lange lukusbilen Vel Satis, som får et svært spesielt utseende, vil bli satt i produksjon til neste år.

Til Norge?

Renault Espace selger svært i Frankrike spesielt og på kontinentet generelt. I Norge har ikke Espace solgt like godt, noe som resulterte i at den norske importøren rett og slett havnet nederst på leveringslistene. I desember i fjor sluttet derfor importøren å ta inn Espace til Norge. Om den norske Renault-importøren vil begynne å føre Espace igjen når den nye modellen foreligger, er foreløpig usikkert.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Renault-nyheter
  • Her finner du våre Renault-tester