Enda et blinkskudd fra Opel

Nye Opel Astra er en revolusjon sammenlignet med sin forgjenger - og stepper rett inn i samme divisjon som klasselederne; 307, Golf og Corolla.

Publisert
Sist oppdatert
Enda et blinkskudd fra Opel


ST. TROPEZ (DinSide Motor): Vi lot oss imponere over tredje generasjon Opel Astra, som vil bli lansert i det norske markedet i slutten av april. Dette til tross for at vi hadde høye forventninger. De høye forventningene har sin bakgrunn i at Opel har skjerpet seg kraftig de siste årene og skapt fine biler som Vectra, Signum og Meriva. Vi er spesielt begeistret over sistnevnte, som uten tvil er blant de beste bilkjøpene man kan gjøre i dag.

Lenge siden storhetstiden

Andre generasjon Astra, som kom så sent som i 1998, har gjort det svært godt her i landet. Allerede det første året ble det solgt nesten 4.000 Astra, noe som kvalifiserte til en sjetteplass på salgstatistikken. Året etter ble det solgt hele 4.500 stykker, og Astra rykket opp til andreplass på listen, kun slått av Golf. Siden har nye og mer spennende konkurrenter kommet til og Astra-salget har sakte men sikkert sunket. De siste årene har Astra blitt fullstendig overkjørt av Volkswagen Golf, Toyota Corolla og Peugeot 307, og i fjor ble det kun solgt drøye 1.000 Astra.

Dette er utgangspunktet for tredje generasjon Astra, som er en firetrinns-rakett. I april kommer altså kombien, mens stasjonsvognen kommer i oktober. Senere kommer også en tredørs kombi og en ny kabriolet.

Har svakheter

Enda et blinkskudd fra Opel


Den perfekte bilen finnes ikke - og også tredje generasjon Astra har sine svakheter. Blant annet er bilen mindre familievennlig enn mange av konkurrentene. Bagasjeroms-åpningen er smal, lastekanten høy og selve bagasjerommet vanskelig å utnytte. Vinduskarmene er for høye til at barn kan kikke ut, koppholdere er mangelvare og oppbevarings-rommene få.

Men disse få svakhetene overskygges fullstendig av bilens mange sterke sider. Blant annet har bilen nydelige kjøreegenskaper, et flott interiør og kjempegod bakseteplass. I tillegg er den opplevde kvaliteten høy.

Lekker design

Men den nye Astraens kanskje aller sterkeste kort er dens utseende. Vi tror nemlig vi vil få bred støtte når vi hevder at tredje generasjon Astra er blant de lekreste familiebilene på markedet. Se bare på profilene som starter ved frontruten og møtes under luftinntaket. Måten disse binder grill og luftinntak sammen på, signaliserer både sportslighet og modernitet. Også de store frontlyktene, som bindes sammen av en kraftig, forkrommet grillspile, er tidsriktige. Klart glass beskytter tre forkrommede enkeltelementer og lyktenes hjørner er trukket langt tilbake. Under lyktene finner vi separate "luftinntak" som på en elegant måte speiler lyktenes utforming.

Strømlinjeformet hekk

Enda et blinkskudd fra Opel


Den elegante hekken står ikke tilbake for fronten. Baklyktene, som nesten har nøyaktig samme form som frontlyktene, har en elegant innramming og øvre del har en overflate som minner om frostet glass. På samme måte som frontlyktene, bindes også baklyktene sammen av en forkrommet spile. Og den kraftige støtfangeren, som er fri for skjøter, danner en elegant "rampe" opp mot baklyktene. Elegante, lakkerte støtfangerlister bryter opp de store flatene og en svært tett karosseriskjøt binder fanger til bakskjerm.

Les mer om interiør, plass og utstyr her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer