Skoda Kamiq kommer

Enda en Skoda-SUV

Skoda Kamiq har hittil vært kjent i Kina, men ikke hos oss. Nå kommer den hit, og blir Skodas tredje og minste SUV på vårt marked.

FORUTSIGBAR: Når Skoda nå lanserer sin tredje SUV, og den så langt minste, tar de ikke noen store sjanser når det kommer til design, men det var heller ikke å vente. Skoda Kamiq er størrelsesmessig sammenlignbar med Volkswagen T-Roc og kommer med bensinmotor på 1,0 liter og dieselmotorer på 1,5 og 1,6 liter. Foto: Skoda
FORUTSIGBAR: Når Skoda nå lanserer sin tredje SUV, og den så langt minste, tar de ikke noen store sjanser når det kommer til design, men det var heller ikke å vente. Skoda Kamiq er størrelsesmessig sammenlignbar med Volkswagen T-Roc og kommer med bensinmotor på 1,0 liter og dieselmotorer på 1,5 og 1,6 liter. Foto: Skoda Vis mer

Skoda er i siget med tidenes produktoffensiv siden de kasserte Yeti og gikk for mer tradisjonelt designede SUV-er. Det startet med den store syvseteren Kodiaq og fortsatte med den mellomstore Karoq.

Fra tresko og trapp, ned til tripp. Og tripp, det er altså Kamiq, en modell som ble lansert i det kinesiske markedet våren 2018 og som altså får en egen europeisk variant som kommer på markedet.

En kompakt SUV

Kamiq er basert på Volkswagen-konsernets modulære plattform for tverrstilt motor (MQB), med en lengde på 424 centimeter, bredde på 179,3 centimeter og en høyde på 153 centimeter. Den befinner seg altså i omtrent samme størrelsesorden som konsernsøster Volkswagen T-Roc.

Akselavstanden måler 265 centimeter. Dette skal ifølge Skoda gi merketypiske gode plassforhold, også i baksetet. Bagasjerommet har et volum oppgitt til 400 liter, som kan utvides til 1395 liter når baksetet felles ned. Da skal bilen kunne frakte gjenstander som er opptil 244,7 centimeter lange.

VARIASJON: Skal vi dømme etter bildene er Kamiq nok en praktisk modell fra Skoda. Foto: Skoda
VARIASJON: Skal vi dømme etter bildene er Kamiq nok en praktisk modell fra Skoda. Foto: Skoda Vis mer

Alle motorene i Skoda Kamiq kommer med direkteinnsprøyting og turboladere. De leveres også med et system for regenerering av bremseenergien, start-stopp-teknologi, og tilfredsstiller ifølge Skoda de strengeste Euro 6d-TEMP utslippskravene.

Basismotoren blir en 3-sylindret 1,0 TSI bensinmotor med 95 hestekrefter, og 175 newtonmeter dreiemoment. Den kombineres med en femtrinns manuell girkasse.

1,0 TSI med 115 hester og 200 newtonmeter dreiemoment får sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med en sjutrinns DSG-dobbelclutchkasse.

GLIMTER TIL: Veldig spennende er ikke Kamiq i formgivningen, men har noen visuelle høydepunkter som for eksempel delte LED-lys foran. I full-LED-versjon har Skoda villet at kjørelysene skulle fremstå som edelsteiner som svever tredimensjonalt over hovedlysene. Foto: Skoda
GLIMTER TIL: Veldig spennende er ikke Kamiq i formgivningen, men har noen visuelle høydepunkter som for eksempel delte LED-lys foran. I full-LED-versjon har Skoda villet at kjørelysene skulle fremstå som edelsteiner som svever tredimensjonalt over hovedlysene. Foto: Skoda Vis mer

Sylinderkutt

Toppmotoriseringen blir en firesylindret 1,5 TSI med 150 hestekrefter og 250 newtonmeter dreiemoment. Den har såkalt «Active Cylinder Technology» (ACT), som automatisk stenger av to sylindre ved lav belastning for å spare drivstoff. Også denne kan leveres både med sekstrinns manuell girkasse og 7-trinns DSG. Alle bensinmotorene har partikkelfilter.

På dieselsiden tilbys en 1,6 TDI som yter 115 hestekrefter og har et dreiemoment på 250 newtonmeter. Den er utstyrt med SCR-katalysator med AdBlue-tilsetting og partikkelfilter som standard. Den er koplet til en sekstrinns manuell girkasse som standard, men kan også utstyres med sjutrinns DSG.

KLASSISK SKODA: Moderne, stilrent - og traust. Interiøret i Kamiq er tidsriktig og typisk for produsenten. Foto: Skoda
KLASSISK SKODA: Moderne, stilrent - og traust. Interiøret i Kamiq er tidsriktig og typisk for produsenten. Foto: Skoda Vis mer

Sikkerhet og assistanse

Som enhver modell som lanseres i 2019, selv i de mindre kategoriene, får nye Kamiq flust med sikkerhetssystemer. «Front Assist» og «Lane Assist» blir standard. «Front Assist» inkluderer nødbrems og såkalt prediktiv fotgjengerbeskyttelse. Det vil si at systemet overvåker området foran bilen ved kjøring i urbane miljø, og bidrar dermed til å hindre ulykker. «Lane Assist» buker kamera til å lese veimerkingen, og hjelper sjåføren med å holde bilen innenfor sitt kjørefelt.

Adaptiv fartsholder kan leveres som ekstrautstyr. Den justerer farten etter foranliggende kjøretøy – helt opp til 210 kilometer i timen. I kombinasjon med DSG kan systemet også bremse bilen helt til stillestående, og sette i gang igjen i løpet av tre sekunder.

BESKYTTER DEG: Skoda Kamiq har hele serien av sikkerhetsassistenter enten standard eller tilgjengelig. Foto: Skoda
BESKYTTER DEG: Skoda Kamiq har hele serien av sikkerhetsassistenter enten standard eller tilgjengelig. Foto: Skoda Vis mer

Tretthetsvarsleren «Driver Alert» blir også ekstrautstyr. Den skal oppdage om sjåføren begynner å bli uoppmerksom, og gi varsel om at økt konsentrasjon er påkrevet.

Sikkerhetsnivået kan heves ytterligere med flere tilvalg. «Crew Protect Assist» lukker alle vindu og strammer setebeltene dersom bilens sensorer varsler en mulig kollisjon. Opptil ni kollisjonsputer – inkludert knekollisjonsputer og sidekollisjonsputer i baksetet – skal beskytte passasjene ved en ulykke.

Etter en eventuell ulykke, skal «Multi-Collision Brake» hindre at kjøretøyet ruller ukontrollert videre. «Side Assist» (også ekstrautstyr) skal kunne oppdage kjøretøy som er opptil 70 meter unna og som er på vei inn i bilens blindsone. Hensikten er å gi føreren effektiv assistanse ved kjøring på flerfeltsveier. Dette oppnås ved å bruke to radarsystemer.

«Rear Traffic Alert» skal varsle sjåføren om objekter i bevegelse bak bilen ved rygging, og benytter seg av de samme radarsystemene som «Side Assist». Skoda Kamiq kan også leveres med «Park Assist». Det inkluderer ryggekamera, men også parkeringsassistanse inn og ut av parkeringsplasser, både ved parallell parkering og i parkeringslommer.

KOMPAKT OG PRAKTISK: I god Skoda-ånd ønskes det å tilby god innvendig plassutnyttelse i et begrenset ytre volum. Illustrasjon: Skoda
KOMPAKT OG PRAKTISK: I god Skoda-ånd ønskes det å tilby god innvendig plassutnyttelse i et begrenset ytre volum. Illustrasjon: Skoda Vis mer

Som vanlig hos Skoda tilbys noen smarte løsninger under betegnelsen simply clever. For eksempel en dørbeskyttelse, som aktiveres automatisk når en dør åpnes, som skal hindre skade på både dører og på bilen parkert ved siden av. Elektrisk betjent bakluke tilbys som ekstrautstyr. Og fra utstyrsnivået «Ambient» og oppover, vil en avtagbar LED-lykt være å finne på siden i bagasjerommet.

Hvorfor «Kamiq»?

På samme måte som for de tidligere lanserte SUV-ene Skoda Kodiaq og Karoq, har navnet Kamiq sin opprinnelse i språket til inuittene i Nord-Canada og på Grønland. Det har omtrent betydningen «noe som passer perfekt».