Ikke rart BMW pynter den siden av bilen de fleste kommer til å se på veien. Hekken på BMW M6 Gran Coupé viser tydelig hva slags råskinn det er som nettopp har kjørt forbi deg. Foto: BMW
Ikke rart BMW pynter den siden av bilen de fleste kommer til å se på veien. Hekken på BMW M6 Gran Coupé viser tydelig hva slags råskinn det er som nettopp har kjørt forbi deg. Foto: BMWVis mer

Enda en M fra BMW: M6 Gran Coupe

Så kom den endelig, M-en for de som vil ha det beste fra M5 og M6 i samme bil.

Det beste av to verdener, altså. Den elegante designen fra 6-serien er kombinert med den praktiske firedørs-konfigurasjonen. Det er svært få vi spør som ikke liker designen på BMW 6 Gran Coupe generelt, og mange foretrekker den endog fremfor 2-dørs 6-serie.

LES OGSÅ:

Luksus-sedan

Dette er en luksuriøs gran turismo sedan med kupéfasong. Den kan vurderes, avhengig av hvilke kriterier man legger til grunn, som konkurrent til de mest muskuløse versjonene av Porsche Panamera, Audi S7, Mercedes CLS og eventuelt Aston Martin Rapide.

Nye BMW M-serie Gran Coupe er på plass

Ikke rart BMW pynter den siden av bilen de fleste kommer til å se på veien. Hekken på BMW M6 Gran Coupé viser tydelig hva slags råskinn det er som nettopp har kjørt forbi deg. Foto: BMW

Svær bil

Noen smågutt er ikke M6 Gran Coupe; her snakker vi om en lengde på vel fem meter og en bredde på 190 centimeter. Ingen fornøyelse å plassere i et standard norsk parkeringshus, med andre ord. Men hva gjør vel det - her er det form foran funksjon som gjelder, og det uten andre kompromisser enn bakdørene og ganske god plass til to voksne i baksetet. BMW presiserer at det er plass til en tredje person - over kortere avstander.

M6-stylingen synes vi er passe diskret og smakfullt utført, med karbondiffuser og doble enderør på hver side bak og M-spesifikke forstørrede luftinntak foran. Helhetsinntrykket avrundes av 20-tommers M-felger.

Offisiell: Nye BMW 4-serie

Artikkelen fortsetter under annonsen

Massive krefter

Men det er under panseret det mest interessante ved bilen ligger. Der finner man det som nå er BMWs M-juvel, V8-motoren på 4,4 liter med TwinPower Turbo-teknologi, attpå til med dobbel twin scroll turbo. 560 hestekrefter står til rådighet fra 6.000 til 7.000 omdreininger og dreiemomentet på 680 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.500 til 5.750 omdreininger - her er det altså mye krefter tilgjengelig over et meget bredt arbeidsregister.

Minner disse tallene deg om noe? Det er muligens fordi du nylig leste om den nye Audi-bomben, stasjonsvognen med supersportsbil-ytelser, nemlig helt nye Audi RS 6.

Over 300 km/t

Motoren er koblet til den M-spesifikke girkassen ved navn M DCT Drivelogic, altså en syvtrinns dobbelkløtsjgirkasse med elektronisk styringsprogram.

0 til 100 skal gå unna på 4,2 sekunder. Toppfarten, selv om den normalt er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, er 305 km/t for den som betaler ekstra for M drivers' package som inkluderer kjørekurs.

Rimeligere M fra BMW: Test av M135i

Video: