En versting er død

General Motors avslutter produksjonen av sine mest sangomsuste motorblokker. Årsak: Miljøkrav. Men etterfølgerne er allerede på plass.

En versting er død
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.
En versting er død

Sier tallene 454 og 502 deg noe? Er du opptatt av raske båter ringer det trolig en bjelle eller to. Tallene er nemlig navnet på to av General Motors verstingblokker for verstingmotorer.

Ingen miljøverner

GM-blokkene, på henholdsvis 7,4 og 8,2 liter, har i en årrekke vært brukt av produsenter som Volvo Penta og MerCruiser. Men nå er festen over. For de amerikanske V8erene er verken miljøvennlige eller økonomiske. Og når både europeiske og amerikanske myndigheter rasler med miljøsablene er ikke dette motorene man kommer trekkende med.

En tåre for HP 500?

Det var med stort vemod journalist Stian Gihle videreformidlet informasjonen om motorbegravelsen til undertegnede. Unge Gihle er nemlig redaksjonenes ubestridte fartsfanatiker og miljøsvin. Og slike avstumpede sjeler legger selvfølgelig sin elsk på motorer som MerCruisers HP 500 – et fartsmonster med et bensinforbruk på oppimot 150 liter i timen.

Stor var derfor fortvilelsen da nyheten fra GM nådde redaksjonen. For legenden HP 500 er jo beviselig bygd på nettopp 8,2 literen fra General Motors. Vi ble imidlertid fort beroliget. For inn på scenen spaserer nå en splitter ny 8,1 liter – like kraftig som sin forgjenger, og samtidig snill nok til å passere utslippskravene som iverksettes i 2006.

Aggressiv småtass

Siste fem båtnyheter
  1. Wally One er vist

Mens 8,2 literen blir erstattet av en størrelsesmessig nærmest identisk blokk, kommer det ingen direkte arvtager til lillebroren. Derfor boret likegodt MerCruiser opp en 5,7 liters blokk til 6,2 liter.
Resultatet kan du allerede finne i motoren 377 Scorpion, med 350 hestekrefter på propellen. Nytt for 2001-sessongen blir imidlertid motoren MX 6,2 MPI – en 320-hester som leveres både som innebordsmotor og motor for hekkaggregat.