FOR SMÅBARNSFAMILIEN? Salget av den elektriske SUV-en Mercedes-Benz EQC har ikke tatt helt av, sammenlignet med konkurrenten Audi e-tron. Er det rettferdig? Foto: Øystein B. Fossum
FOR SMÅBARNSFAMILIEN? Salget av den elektriske SUV-en Mercedes-Benz EQC har ikke tatt helt av, sammenlignet med konkurrenten Audi e-tron. Er det rettferdig? Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Familietest: Mercedes-Benz EQC 400 4Matic AMG

En utsøkt opplevelse

Det er bare én ting som står i veien for at Mercedes-Benz EQC blir en fantastisk familiebil.

Publisert
Sist oppdatert

Mange nordmenn er glade i Mercedes-Benz. Det er ikke så rart, med tanke på komforten Daimler har lagt til rette for i bilene sine.

At de som merke ikke troner lengre opp på salgsstatistikkene, kan forklares med at kvaliteten også har sin pris - bokstavelig talt - gjerne opp mot millionen, av og til mer, for en ny bil med utstyr. Den prisen er det naturligvis langt fra alle som kan ta seg råd til. Der skiller ikke Mercedes seg fra sine to tyske premiumkonkurrenter, Audi og BMW.

Men, så er vi så utrolig glade i SUV-er i Norge. Og når vi i tillegg har fjernet de aller fleste avgiftene på helelektriske biler, blir plutselig de elektriske premiumbilene oppnåelig for flere.

Eksteriørbilder

VAKKER: Det er få som mener Mercedes-Benz EQC er en stygg bil. Foto: Øystein B. Fossum

Derfor er Audi e-tron, så langt, Norges klart mest solgte nybil i 2020. Likevel har Mercedes-Benz EQC slitt, sammenlignet med konkurrenten. Vi skal se nærmere på om Mercedes sin elektriske SUV er en god familiebil, eller om den først og fremst skal forbeholdes bestemor og bestefar.

Familietestene

Med denne artikkelen fortsetter Dinside vår nye serie biltester, med et spesielt familieperspektiv.

  • Hvor bra er bilen tilpasset småbarnsfamilier, med ett eller flere barn?
  • Hvor praktisk er bilen?
  • Er dette et godt kjøp?

Her kommer vi til å teste de mest populære familiebilene på det norske markedet i dag. Derfor blir det stort sett stasjonsvogner og SUV-er, men gjerne både fossildrevne, elektriske og hybriddrevne biler.

Komfortabel

Man sitter i alle fall veldig godt i denne elbilen, og undertegnede (med 1,84 meter på sokkelesten) får akkurat nok plass bak seg selv. Fire voksne kan med andre ord sitte komfortabelt her. Alternativt går det veldig fint med to voksne og tre barn.

Om det er «mor» som skal sitte mellom to barn for å ha kontroll der baki, er det dog ikke like fantastisk å sitte i midten - i hvert fall ikke på langtur. Hun skal uansett få plass mellom to barnestoler, selv om det ikke akkurat blir noen «joy ride».

<strong>PLASS:</strong> Nyfødt-barnestoler (bildet) er logisk nok litt mindre enn de som er laget for eldre barn. Dermed blir det også mer plass til passasjeren foran. Foto: Øystein B. Fossum
PLASS: Nyfødt-barnestoler (bildet) er logisk nok litt mindre enn de som er laget for eldre barn. Dermed blir det også mer plass til passasjeren foran. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Barnesetet (vi har Izi Twist I-Size fra Besafe, for barn opptil 18 kilo, i vår test) stjeler plass fra passasjersetet framme, noe det har gjort i de fleste bilene vi hittil har testet på denne måten. Du må fort gå for en stasjonsvogn, om du vil ha bedre plass.

Til barneseter er det tre Isofix-fester i bilen - ett i passasjersetet foran og to bak.

<strong>SPISER PLASS:</strong> Det er ikke noe problem med to barnestoler, men de stjeler den komfortable plassen fra framsetene. Foto: Øystein B. Fossum
SPISER PLASS: Det er ikke noe problem med to barnestoler, men de stjeler den komfortable plassen fra framsetene. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

TIL DAGLIG: På kortere turer er det greit å slippe å dele barnevogna opp i mer enn to deler. På langtur blir det nødvendig, da man skal hamed seg mye mer. Foto: Øystein B. Fossum

Trangt

For at en familie skal kunne ta seg råd til en slik bil, er plassen essensiell. Bagasjerommet er langt fra det største (500 liter), men heldigvis har det noe dybde. Vi får i alle fall skvist inn både koffert og barnevogn baki der, når vi pakker sistnevnte litt fra hverandre.

Andre biler i denne testserien

Men, det er nok her Mercedes taper en del kunder til hovedkonkurrent Audi e-tron, som har over 600 liter å tilby i bagasjerommet.

EQC har 1460 liter (205 liter mindre enn audien), om baksetene legges ned. På langtur med familien er det neppe aktuelt, men det er kjekt å ha plass når man har handlet store varer. Vi setter dessuten pris på at setene kan felles ned i tre deler (40/20/40), framfor to (60/40).

For å nevne det, kan Mercedes-Benz EQC også ta 1800 kilo på hengeren. På vår bil er det en knapp for hengerfestet, som setter seg i posisjon og låser seg på plass helt av seg selv, både i bakluka og i døra på førersiden. Ved å trykke på samme knapp, går hengerfestet tilbake og låser seg under bilen.

For å lette på plassutfordringen kan naturligvis en skiboks på til sammen 75 godkjente kilo gjøre seg på taket - selv om det påvirker både rekkevidde og det estetiske.

Bagasjeromsbilder

BAGASJEROMMET: Det er ikke plass til mer enn 500 liter der baki, men dybden gjør at de ikke er helt krise. Foto: Øystein B. Fossum

Mye lukus

Bilen blir levert med en del standardutstyr, og som nevnt er dette i premium kvalitet også. Ryggekameraet i en Mercedes er stort sett bedre enn i for eksempel en Kia (sorry, Kia), Peugeot (sorry, Peugeot) eller de fleste andre vanlige ikke-premiummerker (sorry, alle sammen).

Med startprisen på 636.900 kroner får du blant annet med parkeringspakke med ryggekamera (ikke 360 grader, som er ekstrautstyr), aktiv filholder, automatisk nødbrems, led-lys, tosoners klimaanlegg, avansert lydsystem og oppvarmede seter foran.

I vår bil til nesten 800.000 kroner har vi fått med en god del mer utstyr, som tilhengerfeste, kjøreassistentpakke, klimatiserte seter foran (kjøling, anbefales). I premium pluss-pakken til 50.000 kroner har vi dessuten fått med soltak, Burmester-lydanlegg, trådløs lading av mobiltelefon, head-up display (HUD), 360 graders ryggekamera og hukommelse på de elektriske framsetene.

Vi har også AMG-pakken (ca. 35.000,-) , som inkluderer en del forbedrede interiør- og eksteriør-detaljer. Det påfører bilen prikken over i-en, og gjør at den framstår som en av de absolutt vakreste elbilene på markedet - om ikke den aller vakreste?

Interiørbilder

ESTETISK OG KOMFORTABEL: Mercedes-Benz EQC oppleves som den premiumbilen den er. Foto: Øystein B. Fossum

Behagelig reise

Bilen leverer så det holder. Med 300 kilowatt, tilsvarende 408 hestekrefter, som settes i arbeid fra stillestående, har man mer enn nok kraft til å komme seg effektivt inn på travle hovedveier eller kjøre forbi trege campingvogner opp Gudbrandsdalen.

Toppfart på 180 kilometer i timen er dessuten langt over det som er tillatt i Norge, så det er heller ikke noe problem. For en nordmann som er vant til å kjøre i maks 110-120 kilometer i timen, bør man heller ikke dundre av gårde i 240 kilometer i timen om man skulle feriere i Europa.

Vi kan gledelig påpeke at støynivået i EQC er herlig lavt. Sammen med det påkostede Burmester-anlegget (ekstrautstyr) ble det en særdeles behagelig kjøretur - spesielt for oss som setter pris på god lyd. Lite støy fra bilen, kan dessuten bidra til at bråket fra de i baksetet (les; barna) også blir lavere.

Oppgitt rekkevidde på 402 kilometer oppleves stort sett tilstrekkelig - i hvert fall om sommeren. Heldigvis er det da de fleste legger ut på langtur. Ladehastigheten (110 kilowatt) er også bra, om du skulle være så heldig å finne en lader raskere enn 50 kilowatt.

Detaljbilder

DETALJER: Det er vanskelig å bruke utseendet mot bilen. Foto: Øystein B. Fossum

Herlig bil, men ...

Vi mener at Mercedes-Benz EQC absolutt kan egne seg for barnefamilier, men det finnes mer plass for pengene andre steder (les; Audi e-tron eller diverse stasjonsvogner). Denne ulempen kombinert med prisen, gjør at du skal vekte de andre Mercedes-fordelene ganske kraftig for å velge denne til småbarnsfamilien.

EQC-salget i Norge

2019 jan feb mar apr mai jun jul aug 2020
84674317324398220698423*1.908*

KOMMER SEG: De to siste månedene har EQC-leveringene tatt seg betraktelig opp i Norge. Kilde: OFV

Sammenligning startpris

Bilmodell Frapris
Mercedes-Benz EQC627.000,-
Audi e-tron (50)588.380,-
Jaguar I-Pace628.950,-

Testresultat

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic AMG

«Det kan likevel være at EQC er mer forlokkende for besteforeldrene enn for småbarnsfamilien selv»

Premium
Luksuriøs og stille i kupeen
Vakker
Sterk

Premium koster
I trangeste laget for en familie

EQC er både estetisk vakker, komfortabel og stillegående. Elbilen har mer enn nok kraft og den går langt nok på ladingen, for de fleste, og den er langt fra «gubbete». Det kan likevel være at EQC er mer forlokkende for besteforeldrene enn for småbarnsfamilien selv.

Naturlige konkurrenter å sammenligne seg med har vært og er fortsatt Audi e-tron (mer bagasjeplass) og Jaguar I-Pace (potensielt lengre rekkevidde). Så får det bli opp til hver enkelt å regne på hvilke egenskaper som er viktigst for seg.

Man blir i alle fall ikke skuffet når man setter seg inn i en Mercedes-Benz EQC. God tur!

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic AMG

Motor:2 x elektrisk
Effekt:300 kW (408 hk)
Dreiemoment:760 Nm
Forbruk kWt/mil (WLTP):2,3-2,5 kWt
Rekkevidde (WLTP):402 km
Akselerasjon (0-100 km/t):5,1 sek
Toppfart:180 km/t (begrenset)
Batteri:litium-ion
Batterikapasitet:80 kWt
Batterivekt:652 kg
Ombordlader:7,4 kW
Hurtiglader:110 kW
Mål (l/b/h):476 /188/163 cm
Akselavstand:287 cm
Bagasjeromsvolum:500 / 1.460 liter
Vekt:2.495 kg
Tillatt totalvekt:2.940 kg
Tillatt hengervekt:1.800 kg
Tillatt taklast:75 kg
Pris fra kr:636.900,-
AMG fra kr:689.100,-
Pris vår bil kr:790.030,-

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer