SOLGTE LITE: Noen stor suksess ble Citroën SM ikke. Under 13.000 ble laget i løpet av de seks produksjonsårene. Kun fire ble solgt nye i Norge. Foto: Paal Kvamme
SOLGTE LITE: Noen stor suksess ble Citroën SM ikke. Under 13.000 ble laget i løpet av de seks produksjonsårene. Kun fire ble solgt nye i Norge. Foto: Paal KvammeVis mer

Ukens veteran: 1973 Citroën SM 3.0

En ubegripelig konstruksjon

- En dag er det nytelse; den neste er det smerte og manglende nattesøvn. Jeg skjønner hvis folk synes den er stygg, men i mine øyne er den perfekt.

Porsche 911 GT2 RSTidenes kraftigste.

- Ren kunst, sier Ørjan Nagelsen idet han låser opp bildøra.

- Akkurat nå er jeg veldig glad i den. Det har vært mange opp- og nedturer, og jeg har tenkt på å selge den, men … det er jo en fantastisk bil. Den er raffinert, superkomfortabel og har masse krefter. Helt nydelig, sier 35-åringen og glir inn på det svarte skinnsetet.

Nagelsen skjønner at enkelt synes bilen er for rar til å være pen.

- Jeg skjønner hvis folk synes den er stygg, sier han.

Han vrir om tenningsnøkkelen. Rekken av ovale instrumenter på dashbordet lyser opp.

- Men i mine øyne er den perfekt. Kanskje den fineste bilen jeg vet om, sier Ørjan Nagelsen idet en av verdens mest myteomspunne biler våkner til liv.

Italiensk sjel i fransk dress

Snart 50 år har gått siden Citroën SM landet på jorda, og fremdeles er den et av Melkeveien særeste framkomstmidler. Det skulle være Citroëns nye gran turismo, for elegante par på vei fra leiligheten i Paris til sommerhuset i Cannes, med Gauloises-sigaretter mellom fingrene og Hermès-skjerf rundt halsen.

- Citroën ville ha en sportsbil som kunne ta opp konkurransen med Porsche 911, Jensen Interceptor og enkelte amerikanske biler. Den gikk 0-100 på sju-åtte sekunder, sier Ørjan Nagelsen.

Apropos Porsche 911, sjekk ut tidenes kraftigste Porsche 911 GT2 RS.

Bilen ble tegnet av arkitektutdannete Robert Opron, og er sprø som et knekkebrød, franskere enn pariserloff. I tillegg er SM helt i sin egen klasse når det gjelder komplekse tekniske løsninger. At selv Citroëns egne mekanikere antakelig hadde mareritt om bilen, kan selvsagt være fordi SMs bankende hjerte slett ikke er fransk. Bilen er like berømt for Maserati-motoren som for sitt snodige ytre. Drivverket er det samme som i Maserati Merak, bare at alt er snudd bak-fram.

EKSENTRISK BIL, EKSENTRISK EIER: - Jeg er sikkert eksentrisk, jeg også. Men jeg prøver å late som om jeg er helt normal, sier Citroën-nerd Ørjan Nagelsen. Foto: Paal Kvamme
EKSENTRISK BIL, EKSENTRISK EIER: - Jeg er sikkert eksentrisk, jeg også. Men jeg prøver å late som om jeg er helt normal, sier Citroën-nerd Ørjan Nagelsen. Foto: Paal Kvamme Vis mer

I Europa var det en 2,7-liters V6-motor som gjaldt. Da bilen ble lansert i USA, var det med en trelitersversjon med 180 hk klar for innsats.

- Det var datidas raskeste bil med forhjulstrekk. Så egentlig er dette en Merak som rygger veldig fort, humrer Ørjan.

En annen planet

35-åringen har 25-årsjubileum fartstid som Citroën-entusiast. Ti år gammel så pjokken en DS i en film, og ble fullstendig forelsket. Mens kompisene kjøpte stereoanlegg for konfirmasjonspengene, shoppet Ørjan en DS som han og faren brukte flere år på å pusse opp. Ørjan hadde knapt fått lappen før han satte seg i DS-en og duvet av gårde mot et landstreff for likesinnede. For første gang fikk han se en SM i levende live.

- Jeg hadde aldri sett noe liknende før. Uansett hvilken vinkel du så den fra, var den ekstrem, mimrer han.

Nagelsen er Citroën-entusiast på sin hals, og har både DS, CX og XM i stallen. På dagtid er han på en helt annen planet - han er teamleder på karosseriavdelingen til BMW-forhandler Jæger Sentrum i Bergen. Dagen lang fikser han kostbare tyske statusbiler, mens han egentlig drømmer om å dykke ned i det rare universet av sære, franske biler laget på UFO-deler tilsatt svart magi.

- Det er de store, gamle hydrauliske Citroën-bilene jeg virkelig er interessert i. For meg er DS, CX og XM er the «holy grail» fra Citroën sin storhetstid, sier han.

Men samlingen ville ikke være komplett uten Citroën-særingen over alle Citroën-særinger: SM.

DS PÅ STEROIDER: - I 1970 var dette verdens raskeste forhjulsdrevne bil, sier Ørjan Nagelsen om hans 1973 Citroën SM. Foto: Paal Kvamme
DS PÅ STEROIDER: - I 1970 var dette verdens raskeste forhjulsdrevne bil, sier Ørjan Nagelsen om hans 1973 Citroën SM. Foto: Paal Kvamme Vis mer

320 km/t i en Citroën

Ti år har gått siden Nagelsen importerte 1973-modellen. Ikke fra Mars eller Venus, som man kanskje kunne tro, men fra California.

- Jeg kjøpte den av Jerry Hathaway, en Citroën-guru i Los Angeles. Han har en fartsrekord på Bonneville med over 320 km/t i en SM. Hathaway har holdt på med SM siden 1972. Han kan sakene sine, sier Ørjan.

Bilen hadde en sjelden kombinasjon av treliters motor og manuelt gir, men stygg i lakken og klar for en vennlig hånd. Ifølge myten er SM så kompleks og uforståelig konstruert at verkstedshåndboka like gjerne kunne bestått av trylleformler. Ørjan var likevel ikke bekymret for å kjøpe UFOen usett. Litt fordi han er karosserimann av yrke, mest fordi han fikk Maserati-motoren bygget opp fra grunnen av Hathaway.

- Maserati-motoren er den store utfordringen i en SM. Men Hathaway er en av de beste i verden på Citroën SM, sier han.

- Den har fungert fint?

- Absolutt. Den fikk en liten oljelekkasje, men det fikk jeg på garantien. Jeg sendte hele motoren tilbake til Los Angeles. Hathaway dekket både frakt og reparasjon. Det sier litt om hvor seriøs han er.

OVALT: Klassiske 60-talls skinnseter, og et dashbord med ovale former. I likhet med motoren er dashbordet identisk med med Maserati Merak. Foto: Paal Kvamme
SALIG BLANDING: Spesieltensrettet var Citroën ikke da de valgte brytere til dashbordet. Foto: Paal Kvamme
TAKEOFF: Ved siden av setet justeres kjørehøyden. Foto: Paal Kvamme
LEKKERT: Utrolig elegant overgang mellom panser og vindusviskere. Foto: Paal Kvamme
BREMSESOPP: Denne gummidingsen er SMs svar på bremsepedal. Krever tilvenning. Foto: Paal Kvamme
TANNHJUL: Elegang branding på panseret. Citroëns logo skal symbolisere et tannhjul. Foto: Paal Kvamme
HELT FULLT: Bagasjerommet er fylt til randen av verktøy og hjelpemidler. Foto: Paal Kvamme

Smerte versus nytelse

SM er et kjent begrep i alternative miljøer som liker å blande smerte og nytelse. Konseptet bør være vel kjent også for dem som foretrekker Citroën-versjonen av SM.

- En dag er det nytelse, neste er det smerte og manglende nattesøvn. Det gjelder mye gammel Citroën. Litt plukk er det jo. Men hydraulikken er skuddsikker, hvis den er tatt vare på og gasskulene blir etterfylt, sier han.

- Men det er jo mange sære løsninger. Mange blir skremt av løsningene på bilen. Jeg blir tiltrukket av alt det rare.

- En gammel, innviklet Citroën er vel en rustbøtte av rang?

- Tror ikke den er verre enn mange andre. Men det gjelder å følge med.

TIL VÆRS: Ingen ekte Citroën uten hydrauliske gleder. Her er den hevet, og klar for dårlig vei. Foto: Paal Kvamme
TIL VÆRS: Ingen ekte Citroën uten hydrauliske gleder. Her er den hevet, og klar for dårlig vei. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Ellevill estetikk

PLAST: En pleksiglass front rammer inn både nummerskiltet og de seks lyktene som svinger i takt med rattutslaget. Foto: Paal Kvamme
PLAST: En pleksiglass front rammer inn både nummerskiltet og de seks lyktene som svinger i takt med rattutslaget. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Romskipet hadde knapt landet i Bergen før Ørjan begynte å fikse opp i det amerikanske hærverket. En sentral del av Citroën SMs elleville estetikk er fronten i pleksiglass, som rammer inn både nummerskiltet og de seks lyktene som i beste Citroën-ånd svinger i takt med rattutslaget. For å gjøre ting hakket mer innviklet har lyktene også automatisk høydejustering. Sånt ville ikke amerikanerne ha. De fjernet pleksiglasset og dyttet inn fire runde standardlykter, en løsning som ikke akkurat gjør bilen penere.

Ørjan begynte jobben med å få fronten tilbake til europeisk standard for ni år siden. Han er ennå ikke i mål.

- Jeg mangler fremdeles deler, sier han.

For deletilgangen er ikke på Mustang- eller boblenivå, for å si det forsiktig.

- For å komme deg i varmen, må du være med i den norske klubben. Da får du tilgang til den tyske klubben sitt store delelager. Franskmennene har sitt eget delelager, men de er enda særere.

KAOS: Komplett kaos preger motorrommet. - Teknologien er en spennende utfordring. Kjekt å bruke hodet litt, synes Ørjan Nagelsen. Foto: Paal Kvamme
KAOS: Komplett kaos preger motorrommet. - Teknologien er en spennende utfordring. Kjekt å bruke hodet litt, synes Ørjan Nagelsen. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Kaos under panseret

Den som nå hører Maserati-navnet og ser for seg et vakkert dandert motorrom, med sanselig plasserte forgassere og italiensk finesse, må tenke om igjen. Det ser ut som om Citroën har slengt alle motordelene opp i motorrommet, ristet bilen godt, presset inn noen håndfull grønne gasskuler der det var plass, før de klesset igjen aluminiumspanseret. Den kompakte V6-motoren står trykket så langt bakover at den antakelig stikker ut i hanskerommet. Vannpumpe og registerkjede står mellom motor og torpedoveggen. Trengs det arbeid der, må hele motoren ut.

Fjæringen er selvsagt hydraulisk og selvjusterende, som på DS. Bilen har såkalt aktiv styring, som retter opp hjulene hvis du slipper rattet - selv når bilen står stille. Bremsepedal finnes ikke, i stedet skal man tråkke på en stor gummisopp som det tar lang tid å venne seg til.

- Andre rare løsninger?

- Regnsensoren, som er elektromekanisk.

Den sjekker hvor tungt viskermotoren må dra viskerne over frontruten - det er jo tyngre å dra når ruten er tørr, og intervallene justeres etter hvor mye motstand det er.

Plastfelger

En annen SM-favoritt er RR-felgene. Mens andre bilprodusenter i beste fall hostet opp aluminiumsfelger, ble Citroëns RR-felger støpt i plast forsterket av karbon. Felgene slanket bilens vekt med over 20 kilo. RR-felgene er dessuten godt egnet til å slanke også SM-eiernes lommebøker - et sett koster gjerne 80.000 kroner og oppover.

- Felgene ble utviklet av Michelin, som samarbeidet med NASA. Så dette er nesten romteknologi, sier Ørjan.

Et annet sikkelfremkallende ekstrautstyr er koffertsettet som ble spesiallaget av Louis Vuitton. Pris: 100.000 kroner. Minst.

FUTURISTISK: Citroëns RR-felger er støpt i plast og forsterket av karbon. Felgene slanket bilens vekt med over 20 kilo. Felgene ble utviklet av Michelin, som samarbeidet med NASA. Foto: Paal Kvamme
FUTURISTISK: Citroëns RR-felger er støpt i plast og forsterket av karbon. Felgene slanket bilens vekt med over 20 kilo. Felgene ble utviklet av Michelin, som samarbeidet med NASA. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Fire solgt på fem år

Noen braksuksess ble SM ikke. Knapt 13.000 eksemplarer ble laget mellom 1970 og 1975 - det siste året solgte fabrikken kun 115 stykker. Kun fire SM ble solgt nye i Norge.

Fakta 1973 Citroën SM 3.0
MOTOR:V6, 12V, bensin
SLAGVOLUM:2965
EFFEKT - O/MIN:180 hk - 6500
DREIEMOMENT:249 Nm v/4000 o/m
0-100 KM/T:8.9 sek
TOPPFART:217 km/t
FORBRUK:1,35 l (snitt)
TANKVOLUM:90 liter
L/B/H:489/183/132 cm
AKSELAVSTAND:295 cm
DEKKDIM.:205/70-15
BAGASJEROM:487 liter
EGENVEKT:1480 kg

Men tiden leger mange sår, og det utenomjordiske utseendet har gjort SM til en hyppig gjest i filmer og musikkvideoer. Mang en celebritet har omfavnet bilen, blant dem Leonid Brezjnev, Bill Wyman, U2-bassist Adam Clayton, Carlos Santana, Jay Leno og Idi Amin (sistnevnte hadde visst sju stykker).

Om det var bilens form, Maserati-motor eller kjørekomfort som fikk kjendisene på kroken, er ikke godt å si. Vi tipper at det var SM hjulskifte-modus, som er et eiendommelig teaterstykke.

- Se nå, sier Ørjan og dytter spaken mellom førersetet og dørkanalen til «skifte hjul»-modus. I sakte fart siger førersiden mot jorda, mens passasjersiden sakte stiger mot himmelen. Snart er det luft under bakhjulet, og det er fritt for å skifte hjul - uten å ha rørt jekken.

- Citroën SM er både bil og kunst og romfartsteknologi, sier Ørjan Nagelsen og smiler bredt.

- Det er jo et romskip på hjul!