Toyota RAV4 plug-in hybrid - prisen er klar:

En stor Norges-nyhet

Bestselgeren Toyota RAV4 blir en ladbar muskelbil.

PRISEN ER KLAR: Informasjonssjef hos Toyota Norge, Espen Olsen gleder seg til ladbar RAV4 til høsten. Foto: Rune Nesheim
PRISEN ER KLAR: Informasjonssjef hos Toyota Norge, Espen Olsen gleder seg til ladbar RAV4 til høsten. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Oppdatert 14. januar:

Toyota kan rapportere om nesten 5.000 solgte RAV4-modeller i løpet av 2019, og i september/oktober 2020 vil produsenten være klar med en plugin hybrid-variant av bilen, som er meget populær blant nordmenn.

FRA 468.000: Plugin-hybrid-utgaven av RAV4 vil starte på 468.000 når bilen ankommer Norge i høst. Foto: Rune Nesheim
FRA 468.000: Plugin-hybrid-utgaven av RAV4 vil starte på 468.000 når bilen ankommer Norge i høst. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Den elektriske rekkevidden oppgis til 6,5 mil, som gir et utslipp på klasseledende 29 gram CO₂ per kilometer og forbruk på 0,13 l/mil. Dermed ender prisen på 468.000 kroner for innstegsmodellen, mens «executive»-utgaven vil ligge på 550.000 kroner.

Til forskjell fra den vanlige RAV4-utgaven blir bagasjerommet noe mindre - ned fra 580 til 520 liter. Maksimal vekt for tilhenger er også redusert fra 1650 kg til 1500 kg.

Midtkonsollen i RAV4 plugin-hybrid. Foto: Rune Nesheim
Midtkonsollen i RAV4 plugin-hybrid. Foto: Rune Nesheim Vis mer

Som standardutstyr blir blant annet head-up display, samt mobilstyring av forvarming og -kjøling. Den ladbare hybriden fås kun med utstyrspakke «style» med blant annet blank-sorte stylingelementer utvendig. Hjulene er også større, hele 19 tommer som standard.

Toyota har en målsetning om å selge 6.500 RAV4 i 2021, der 4.500 av dem skal være plugin-hybrid-utgaven.

Opprinnelig artikkel fra oktober 2019 følger:

Snart åpner bilutstillingen i Tokyo. Og der kommer ikke Toyota til å vise den nye, ladbare RAV4.

Toyota kunngjorde i går nyheten om den mest kraftfulle RAV4 noensinne, den kommende RAV4 Plug-in hybrid. Bilen vises her i en helt ny farge kalt Supersonic Rød.

Hvorfor denne fargen? Det er ifølge den japanske produsenten for å hinte om at bilen får «overraskende ytelser».

Sterkeste RAV4

RAV4 Plug-in vil nemlig ifølge dem kjennes igjen på kraftfull akselerasjon, skarpe kjøreegenskaper og «upåklagelig stil», hva de nå måtte mene med dette siste.

For vår del synes vi den er temmelig lik modellen vi kjenner fra før og som vi kjørte første gang i januar. Og det er av det gode: Det barske utseendet gir bilen en mer kraftfull personlighet enn det RAV4 hadde tidligere, synes vi.

Og den har slått an hos norske bilkjøpere. Med 3.983 registrerte eksemplarer er Toyota RAV4 Norges mest solgte SUV, etter ni måneder i 2019, foran elektriske Audi e-tron og den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander PHEV.

Norges mest solgte biler 2019

# Bilmodell Antall
1.Tesla Model 313.859
2.Volkswagen Golf7.912
3.Nissan Leaf4.767
4.BMW i34.062
5.Toyota Rav43.983

Tabellforklaring: Dette er de fem mest registrerte bilmodellene i Norge i år, til og med september 2019. Toyota RAV4 er - til tross for ingen ladbar hybrid - på femteplass, bak fire elbiler. Kilde. OFV

USA-première

Og som nevnt: Bilen får ikke première i Tokyo - Toyota har mye annet å varte opp med på hjemmebane og venter med denne til litt senere. Toyota vil dermed vise Toyota RAV4 Plug-in hybrid første gang under mediedagene til Los Angeles Auto Show, den 20. november 2019.

Ytterligere detaljer om bilen, som tekniske spesifikasjoner, har vi foreløpig ikke, så det må vi også komme tilbake til.

Det er uansett gode sjanser for at RAV4, med mulighet for lading i tillegg, vil befeste sin posisjon som norgesfavoritten blant SUV-ene.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!