Test: Mercedes-Benz C 300 e 4Matic

En stor fordel - en enda større ulempe

Den har blitt sterkere og fått firehjulstrekk, men bagasjerommet er mikroskopisk.

OFFENSIV: Mercedes kjører hybride løsninger i full bredde. C-klasse fås både som mildhybrid og ladbar hybrid med både bensin- og dieselmotor. Vi kjører den eneste ladbare modellen som kan leveres med firehjulstrekk, C 300 e med sedankarosseri. Foto: Rune M. Nesheim
OFFENSIV: Mercedes kjører hybride løsninger i full bredde. C-klasse fås både som mildhybrid og ladbar hybrid med både bensin- og dieselmotor. Vi kjører den eneste ladbare modellen som kan leveres med firehjulstrekk, C 300 e med sedankarosseri. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

C 350 e solgte skikkelig bra da den endelig ble lansert i Norge. Man fikk 279 hester og 600 Nm for prisen av en Skoda Octavia med langt mindre effekt. Ikke rart den var populær.

På grunn av nye utslippskrav, ble produksjonen av den ladbare hybriden stoppet. Nå er den tilbake og til alt overmål i en rekke varianter.

HELDIGITALT: C-klasse fikk innvendig facelift for to år siden med heldigitalisert instrumentering. Foto: Rune M. Nesheim
HELDIGITALT: C-klasse fikk innvendig facelift for to år siden med heldigitalisert instrumentering. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nå kan du velge om du vil ha ladbar bensin eller diesel. Og du kan få firehjulsdriftssystemet 4Matic, men dessverre bare dersom du velger bensin med sedan-karosseri.

Stasjonsvogna ville nok vært mer pop, og drømmen ville vært kombinasjonen C 300 de T 4Matic, altså dieselversjonen i stasjonsvogn med firehjulstrekk.

Facelift

C-klasse fikk en facelift for to år siden, som ga noen viktige endringer. Dashbordet er fortsatt det samme som før facelift, inkludert det gamle kommandohjulet, men instrumentene foran rattet er nå digitale.

DESIGNO: C-klassen gir skikkelig luksusfølelse dersom du kliner til på utstyrsfronten. Designo skinnpakke Platinium white pearl er en fryd for øyet. Foto: Rune M. Nesheim
GOLYD: Burmester Sound System koster ekstra. Foto: Rune M. Nesheim

Sammen med ny og bred multimediaskjerm, blir brukergrensesnittet det samme som øvrig program, noe som utløser behovet for det jålete «S-Klasse-rattet».

Sikrere

Sikkerhetssystemene blir også bygget ut. Nå brukes ikke bare sensorer og kameraer, men også informasjon fra kartsystemet, som gir informasjon i sanntid. Er det kø rundt svingen, bremser den ned før du faktisk ser hindringen selv.

SELVKJØRENDE: Vel ikke helt, men betaler du for disse knappene, får du kjøreassistentakka som holder deg bedre på veien. Foto: Rune M. Nesheim
SELVKJØRENDE: Vel ikke helt, men betaler du for disse knappene, får du kjøreassistentakka som holder deg bedre på veien. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den klarer å hindre kollisjon med motgående trafikk, dersom du har planer om å svinge av veien, og nå er den også tilgjengelig med assistanse når du skal rygge med henger.

Lengre rekkevidde

Grunnen til at den ladbare hybriden ble trukket fra markedet var at Mercedes ville få dårlige utslippstall etter dagens WLTP-krav.

KASSE: Det ser smått amatørmessig ut med en kjempekasse i halvparten av bagasjerommet og har du litt mer enn bæreposer og myke bagger, utgjør den et problem. Foto: Rune M. Nesheim
KASSE: Det ser smått amatørmessig ut med en kjempekasse i halvparten av bagasjerommet og har du litt mer enn bæreposer og myke bagger, utgjør den et problem. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er batteriet som utgjør den største forskjellen. Kapasiteten på har økt fra 8,7 til 13,5 kWt, uten å ta opp mer plass. Oppgitt elektrisk rekkevidde er mellom 47 og 55 kilometer.

Men batteriet tar plass og det går ut over bagasjerommet. Det er bare på 300 liter. Det er 50 liter mindre enn i VW Polo og bare 50 liter større enn den knøttlille VW UP!

I forhold til ordinær c-klasse sedan går du glipp av 155 liter. Ikke nok med det. På grunn av en svær forhøyet kasse mellom hjulene, må du planlegge stablingen godt. To kofferter kan du bare glemme.

MICRO: Det er ikke mye ekstra plass å finne under det hengslete bagasjeromsgulvet. Foto: Rune M. Nesheim
MICRO: Det er ikke mye ekstra plass å finne under det hengslete bagasjeromsgulvet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Sprekere og firehjulstrekk

C 300 e er blitt 40 hester sterkere enn utgående C 350 e. Den elektriske motoren er integrert mellom bensinmotoren og girkassen. På den måten sikres permanent firehjulsdrift, uavhengig av batterinivå.

Sammen med bensinmotoren sørger elmotoren for en systemeffekt på 320 hestekrefter og 700 newtonmeter, et dreiemoment som kun AMG C 63 S kan matche.

Sprinten fra stillestående til 100 km/t går unna på kvikke 5,4 sekunder og det stopper ikke før du når 250 km/t. Nordmenn vil sette pris på tilhengervekt på 1800 kilo.

LADELUKE: I mangel av plass under gulvet, har man laget en plass i siden på bagasjerommet til ladeledning. Den er knotete i bruk om du tenker å bruke rommet hver dag. Foto: Rune M. Nesheim
LADELUKE: I mangel av plass under gulvet, har man laget en plass i siden på bagasjerommet til ladeledning. Den er knotete i bruk om du tenker å bruke rommet hver dag. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kvikk, men ikke sporty

Selv om tallene på effekt og prestasjoner nesten skriker sportsbil, er det absolutt ikke det den formidler fra førersetet. Det er flere grunner til det. Gasspedalen er litt nummen og funker mer som en av og på bryter enn et følsomt instrument.

Særlig i E-modus. Den er litt hard og vanskelig å dosere. Man kjenner en motstand der den går over til bensin dersom du trår hardt, men motstanden kunne godt vært kneppet hardere.

PÅ VIPPEN: Bilen har praktisk delbar rygg med 40/20/40-deling av bagasjerommet. Men det virker nesten litt overkill siden man har den store batteripakka midt i det nedfellbare bagasjerommet. Foto: Rune M. Nesheim
PÅ VIPPEN: Bilen har praktisk delbar rygg med 40/20/40-deling av bagasjerommet. Men det virker nesten litt overkill siden man har den store batteripakka midt i det nedfellbare bagasjerommet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Styringen hos Mercedes er aldri blant de mest følsomme, og luftfjæringen Air Body Control, som er ekstrautstyr, er komfortorientert, selv i sport plus-programmet. Derfor blir dette mer en komfortabel skyss med kraftreserver.

I ren elektrisk modus er den kvikk fra stillestående opp til 60. Derfra går det rolig for seg. Elektrisk toppfart er, som nesten standard blant tyskerne, 140 km/t, og det orker den så vidt.

Kort, men lenger enn lovet

Den viser 42 km elektrisk rekkevidde når vi starter forvarmet bil i 9 plussgrader. Det er basert på tidligere kjøremønster. Og det er faktisk det den klarer også, med pen kjøring.

Til sammenligneing kom vi bare 19,6 km og brukte 0,57 liter på mila på vår 20 mil lange testrute med den forrige modellen.

Selv om tallene er over dobbelt så bra (selv med firehjulsdrift) er de nesten litt uforklarlige, for vi har testet GLC 300 e med akkurat samme drivlinje og kom da 49 km. Det er en tyngre bil med mer luftmotstand og vi hadde til alt overmål høyere gjennomsnittsfart også.

Regn derfor med ett sted mellom fire og fem mil rekkevidde på ren strøm.

Etter at vår 20 mil lange testrute var kjørt, viser kjørecomputeren 0,52 liter på mila. Det er faktisk litt høyere enn hva den brukte: 0,5 liter.

Som ren hybrid med tomt batteri fra start, har den et gjennomsnittsforbruk på 0,65. Det er godkjent selv om man ikke blir særlig imponert.

Ikke like bra som BMW

Selv om hybridsystemet gir deg langt bedre kontroll selv enn mange andre, kan man ikke helt bestemme om bilen er helelektrisk.

Selv om vi valgte E-modus (du kan også velge hybrid, charge og save), startet motoren opp noen minutter selv om bilen var forvarmet.

PÅ GAMLEMÅTEN: Faceliften for to år siden kom for tidlig til den haptiske plata. Da har man også knappene for de elektriskee kjøreprogrammene nede på midtkonsollen også. Foto: Rune M. Nesheim
PÅ GAMLEMÅTEN: Faceliften for to år siden kom for tidlig til den haptiske plata. Da har man også knappene for de elektriskee kjøreprogrammene nede på midtkonsollen også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men Mercedes har tatt noen grep for å spare dråper. Navigasjonen jobber i bakgrunnen nesten uansett. Dersom du legger inn reiseruta og lar den være i hybridmodus, skal den bruke de to motorene så effektivt som mulig.

SEDAN: Dessverre får man ikke stasjonsvogna med firehjulsdrift. Den eneste trøsten er at sedanen ser lekker ut og kan enkelt oppfattes som en E- eller S-klasse. Foto: Rune M. Nesheim
SEDAN: Dessverre får man ikke stasjonsvogna med firehjulsdrift. Den eneste trøsten er at sedanen ser lekker ut og kan enkelt oppfattes som en E- eller S-klasse. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Selv når man hverken kjører med destinasjon eller den automatiske fartsholderen, senker den farten før lavere fartsgrenser, før du tar igjen biler, før kryss og så videre når man kjører i eco-modus.

Ellers finnes kjøreprogrammene comfort, sport og sport +. I de to sistnevnte brukes bensinmotoren hele tiden og batteriene sørges slik at full effekt er tilgjengelig hele tiden.

Testresultat

Mercedes-Benz C 300 e 4Matic

Terningkast 4
Luksus i mellomklassen

Prisen, effekten, firehjulsdriften, komforten.

Ubrukelig som familiebil.

Suksess?

Mens forgjengeren C 350 e ikke hadde særlig konkurranse da den kom, har de kommet nå, ikke minst fra egne rekker.

Prisen på firehjulstrekkeren er 476.000 kroner, det samme som en bakhjulstrukket ladbar stasjonsvogn. Men det er bare 100.000 lavere enn den langt romsligere GLC med samme motor og drivlinje.

BMW 3-serie er den nærmeste ladbare hybriden. Den har noe svakere motor, men er både mye morsommere å kjøre og har 70 liter større bagasjerom. Den kommer som stasjonsvogn MED firehjulstrekk i juni og vil passe nordmenn bedre.

I vår testbil hadde Bertel O. Steen gått amok på utstyrslista så prisen økte med 244.000 kroner ekstra.

Pressesjef Audun Hermansen regner derimot med at et vanlig påslag vil være omkring 100.000 kroner på C 300 e 4Matic. Da havner man rett under 600.000 kroner.

Mercedes-Benz C 300 e 4Matic

Bensinmotor:R4 Bensin Turbo
Slagvolum:1991 ccm
Effekt - o/min :211 hk / 5200
Dreiemoment - o/min:350 Nm / 1200
Elmotor :122 hk / 440 Nm
Batteri:13,5 kWt
Systemeffekt320 Hk / 700 Nm
Drivlinje:9-trinns automat. Firehjulstrekk
0-100 km/t:5,4 sek
Toppfart:250 km/t /140 km/t elektrisk
Forbruk:0,16 l/mil
CO2-utslipp NEDC:38 g/km
Tankvolum:66 liter
L/B/H:469/181/144
Akselavstand:284 cm
Dekkdimensjon:245/45R18
Bagasjerom:300 liter
Egenvekt:1820 kilo
Hengervekt:1800 kilo
Pris fra kr.:488.900
Pris Testbil:733.200