Her har man ikke spart på dekoren. Mini Paceman  John Cooper Works er en liten tøffing og en sprudlende ny Mini. Med sine 218 hestekrefter greier den 0 til 100 på bare 6,9 sekunder. Foto: Mini
Her har man ikke spart på dekoren. Mini Paceman John Cooper Works er en liten tøffing og en sprudlende ny Mini. Med sine 218 hestekrefter greier den 0 til 100 på bare 6,9 sekunder. Foto: MiniVis mer

En sprudlende Mini Paceman

Fest og moro i bilverdenen kan se slik ut: Mini lanserer alternativ nyttårsrakett i lommeformat!

BMW-konsernet sparer ikke på kruttet når de nå lanserer den råeste versjonen av Mini Paceman, og de sparer heller ikke på kruttet i omtalen. En ”elite-bil” kaller de den, og de presenterer den som den første ”kompakte Sports-aktivitets-kupéen”.

LES OGSÅ:

Bilens navn er Mini John Cooper Works Paceman.

Sprudler

Når det gjelder selve produktet, består kruttet av 218 hester fra en illsint turbomotor, firehjulsdrift og en design som ikke på noen måte prøver å være beskjeden. Sprudlende, rett og slett – en bil man kan bli i godt humør av.

Se hvordan man fikk plass til 28 mennesker i en vanlig Mini!

Paceman er en tredørs versjon av den større Minien, bilen som utgir seg for å være en mini-SUV, nemlig Mini Countryman. Det vil si, den er noe annet likevel, da den skal være resolutt sportslig allerede i utganspunktet. Derfor er allerede standard Paceman senket med fem centimeter i forhold til Countryman, noe som gjør kupé-designen mer troverdig.

Les vår test av Mini Countryman

Interiørbilder:

Syv forskjellige Mini-modeller

Paceman ble nylig lansert i dieselversjonene Mini Cooper D Paceman Cooper SD Paceman og i bensinversjonene Cooper Paceman og Cooper S Paceman. Sistnevnte var, med sine 184 hestekrefter, toppmodellen så langt. Men her kommer altså verstingen så det suser: John Cooper Works Paceman, som skal stilles ut for publikum på den store bilutstillingen i Detroit i januar. Det lå i kortene at en slik versjon skulle lanseres, og nå har alle de per i dag syv(!) Mini-modellene en egen John Cooper Works-utgave.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Mini Countryman finnes i John Cooper Works-versjon

Sporty fremfor alt

Om selve bilen: Designen, både utvendig og innvendig, turde gå klart frem av bildene i fotoalbumet. Vi presiserer likevel at JCW-Paceman har flere sportslige attributter enn sine mer moderate brødre. Bilen er senket ytterligere en centimeter og avstivet sportsunderstell er standard – alt for å oppnå effektiv fremdrift. Vi mistenker at bilen langt fra er blant de mer komfortable. Spoiler og sideskjørt er spesifikke, likeledes de tøffe 18-tommers aluminiumsfelgene som er standard. 19-tommere kan bestilles. Kontrastfargene med chili-rødt vi ser på bildene er imidlertid tilvalg.

Eksteriørbilder:

Her har man ikke spart på dekoren. Mini Paceman John Cooper Works er en liten tøffing og en sprudlende ny Mini. Med sine 218 hestekrefter greier den 0 til 100 på bare 6,9 sekunder. Foto: Mini

Sprudlende motor

Så var det motoren. Den utmerkede 1,6-literen er ikke lenger helt ny, men fortsatt ganske så aktuell. Som nevnt kan den i JCW-versjonen by på 218 hestekrefter. Det er mye i en bil som bare måler litt over fire meter i lengden. Den har det som hos BMW heter TwinPower Turbo, det vil si helautomatisk ventilstyring, direkte bensininnsprøytning, og turbo, selvsagt. I dette tilfellet er det en twin scroll-enhet. Dreiemomentet er 280 newtonmeter mellom 1.900 og 5.000 omdreininger. Dette kan økes midlertidig til 300 Nm mellom 2.100 og 4.500 omdreininger via en klassisk overboost-funksjon.

Nesten fyrverkeri

Kreftene overføres via en sekstrinns manuell girkasse til de fire hjulene, mens momentet distribueres av en elektromagnetisk senterdifferensial. Styringen av denne er helintegrert i Miniens ESP-system (det nå avanserte antiskrens-programmet heter naturligvis DSC som hos BMW). Fremdriften er effektiv: 0 til 100 går på 6,9 sekunder. Nesten som en nyttårsrakett, er vi fristet til å tenke i disse tider.

En «Sport»-knapp endrer karakteristikken på motoren, noe som også gir et mer sporty lydbilde. Samtidig strammer servostyringen opp en styrefølelsen en smule. Resultatet skal bli en mer sporty kjøreopplevelse.

Vi har kjørt Mini Cooper S Roadster

Også automat

Toppfart 226 kilometer i timen og normforbruk 0,74 liter per mil med tilhørende 172 gram CO2 per kilometer er tall som er av mer akademisk interesse i denne klassen. Det skal for øvrig presiseres at Mini John Cooper Works Paceman kan bestilles med automat (også seks trinn). Da går 0 til 100 like raskt, men toppfarten faller til 224 kilometer i timen, og forbruk og utslipp øker (0,79 liter per mil og 184 gram CO2 per kilometer).

Som nevnt skal Mini John Cooper Works Paceman vises i Detroit over nyttår. Bilen kommer på markedet nærmere påske. Pris i Norge er ikke klar ennå, men det skulle ikke forundre oss om halvmillionen var i sikte, med litt ekstra snacks av utstyr.