En ren Honda for fremtiden: FCX med eget kraftverk

Vi så denne konseptbilen i Genève og fant løsningene besnærende. I hvertfall visjonære. De blir dessverre ikke å få kjøpt med det aller første, men i FCX concept finnes muligens mye av det vi har i vente om noen år.

En ren Honda for fremtiden: FCX med eget kraftverk

En ren Honda for fremtiden: FCX med eget kraftverk

  1. Store bilder!
En ren Honda for fremtiden: FCX med eget kraftverk


Hondas FCX Concept har som formål å presentere det Honda kaller neste generasjon brenselcellekjøretøyer (For å få vite mer om brenselceller og bil finner du en lenke rett nedenfor artikkelen). Bilen ble vist første gang på Tokyo-utstillingen tidligere i vinter, og vi stiftet nylig bekjentskap med den i Genève.

Elegant sedan

Det valgte formatet er en firedørs sedan med adskillig mer elegante linjer enn det vi er vant med når det gjelder "miljø-kjøretøyer" og da spesielt den eksisterende lille og ganske klumpete FCX produksjonsbil. Bilen skal gi gode ytelser samtidig som den er helt ren når det gjelder utslipp. FCX Concept ligger størrelsesmessig i Passat/Avensis/Mondeo-kategorien med en lengde på 472 centimeter, en bredde på 187 - hvilket er mye - og en høyde på 143 centimeter. Kjøreenheten styres biometrisk - det vil si at sensorer og kameraer identifiserer føreren som rettmessig sådan, åpner deretter dørene og tillater oppstart og kjøring av bilen.

En ren Honda for fremtiden: FCX med eget kraftverk


Tre motorer

Det nye er en nyutviklet, lavtliggende plattform med kraftkilde og drivlinje, som gjør det mulig å kombinere brenselcellebasert teknologi med et elegant utseende og praktisk plassutnyttelse. Kort sagt: En ren og anvendelig bil. Kompakte hydrogentanker ligger under gulvet bak og brenselcellestablene ligger i gulvet langs midten av bilen. Bilen er drevet av en elektromotor på 109 hestekrefter foran, som får hjelp av et 34-hesters el-aggregat på hvert av bakhjulene. En løsning for kompakt lagring av hydrogen - drivstoffet - er blitt utviklet, og rekkevidden skal være 560 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ren Honda for fremtiden: FCX med eget kraftverk


Hjemmekraftverk

Sammen med FCX presenterte Honda et "hjemmekraftverk" som bruker naturgass for å produsere hydrogenet bilen trenger og som i tillegg produserer elektrisitet for hjemmet. Attpå til benyttes varmen som genereres i prosessen til å sørge for forsyningen av varmtvann. Dette kan høres ut som utopi, og kostnadene er selvfølgelig idag et alvorlig hinder. Ikke desto mindre er det morsomt å konstatere at slikt faktisk er fullt realiserbart, og Honda satser på å få bilen i produksjon om tre-fire år.

  • Store bilder finner du her.
  • Mye informasjon om brenselceller og bil: Klikk her.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder