PEN OG PRAKTISK: Bagasjerommet har litt størrelse og god tilgjengelighet når bakruta løftes opp. Foto: Pressebilder/arkiv
PEN OG PRAKTISK: Bagasjerommet har litt størrelse og god tilgjengelighet når bakruta løftes opp. Foto: Pressebilder/arkivVis mer

Ukens veteran: Porsche 924 (1976–1989)

En Porsche for alle

Ja, eller alle unntatt svorne Porsche-fans … de rynket nemlig på nesa da 924 kom, for ingenting stemte.

Ikke hadde den hekkmotor. Ikke var den en luftkjølt bokser. Og bare 125 hester! Likevel pris som en påkostet Mercedes. Bortsett fra dem som ble tatt til Norge og registrert som pickup med lav avgift. Du måtte ha skillevegg bak setene, og bakruta måtte kunne løftes helt av når sementsekkene skulle fraktes. Men pytt!

Samme historien

Tenk tilbake: Den første Porsche 356 fra 1948, faren til Porsche 911, hentet mye fra Bobla. Luftkjølt boksermotor i hekken, og 35 hester var ikke mye å skryte av.

Litt det samme med 924. Den henter saker og ting fra VW og Audi. Vannkjølt motor fra Audi 100 og kassevogna VW LT (!) sitter foran, mens bakhjulsopphenget stammer fra Boble 1303.

Drivakslinger fra terrengbilen Kübelwagen stikker ut fra den hekkmonterte girkassa. Hendler og andre interiørdingser stammer fra VWs personbiler.

«Ekte 70-taller? JA. Ekte råskinn? NEI.»

Slik kunne en overkommelig og vennlig sportsbil sendes ut, ikke minst til gigantmarkedet USA der skilt med maks fartsgrense på 55 miles (88 km/t) prydet motorveiene etter oljekrisa på 70-tallet.

FOR ALLE: «Ingenting stemte» på Porsche 924. Foto: Pressebilder/arkiv
FOR ALLE: «Ingenting stemte» på Porsche 924. Foto: Pressebilder/arkiv Vis mer

Ikke SÅ treg

Enkel og funksjonell, og billige biter fra VW og Audi er puttet inn der de passer. Foto: Pressebilder/arkiv
Enkel og funksjonell, og billige biter fra VW og Audi er puttet inn der de passer.
Foto: Pressebilder/arkiv Vis mer

125 hesters bunnversjon løper til hundre på 10 blank, 924 veier ikke mye. Du kan finne hissigere saker. Turboversjon med 177 hester bruker 7,7 sekunder og greier 230 km/t. 924 S har 2,5 liters Porsche-motor i lettmetall på 150 hester. Og et par ekstreme Carrera-utgaver er enda villere, men ble bare produsert i noen få eksemplarer.

Porsche 924 1976

MotorR4
Volum/effekt2,0/124 hk
Toppfart200 km/t
Akselerasjon (0-100 km/t)10,0 sek.
Mål (l/b/h)421cm/169cm/127cm
Vekt1.090 kg
KlubbPorsche Club Norge

150 684

Ja, så mange 924 rullet ut på tretten år, og svært mange ruller fortsatt. Den er blant de billigste veteransportsbilene du kan få tak i. Gode 924 med snill motor går for 30-40 tusenlapper i Tyskland, mens turbobiler lett flyr opp i det dobbelte. De barskere etterfølgerne 944 (1981-1991) og 968 (1991-1995) har samme grunnkarosseri, men koster mye mer, og er ennå ikke veteraner.

Noen interiørdeler kan være plundrete å få tak i. Alt teknisk som ikke stammer fra VW og Audi, kan hentes hos Porsche Classic, men ikke til biltemapriser. Voksende interesse og aktivt klubbliv åpner kanaler for brukte deler. Dekk skaffer du lett: 185/70x14, takk!

Andre aktuelle

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.