Første test av Peugeot e-2008

En ny elektrisk bestselger

I mai kommer Peugeot e-2008 til Norge. Vi har prøvekjørt - og konkluderer med er at dette kan bli en bestselger blant elbil-gale nordmenn.

PEUGEOT E-2008: Elbilen har fått et spennende utseende, inspirert av de større brødrene 3008 og 5008. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Peugeot 2008 har vært i salg i Norge i noe år allerede, men den store suksessen har uteblitt. Det blir det en forandring på nå – av flere grunner.

For det første får nye 2008 et elektrisk drivverk, med en batteripakke på 50 kWt, som gir en ganske god rekkevidde. Fabrikken lover 320 kilometer etter den nye strenge WLTP-normen. Vi har ikke kjørt bilen så langt at vi har fått prøvd dette, men denne rekkevidden vil trolig være mulig å oppnå på en sommerdag med pen kjøring.

PRISGUNSTIG: Peugeot e-2008 er bare sju centimeter kortere enn Kia e-Niro, men kan få en pris som er nesten 100.000 kroner billigere. Foto: Peugeot
PRISGUNSTIG: Peugeot e-2008 er bare sju centimeter kortere enn Kia e-Niro, men kan få en pris som er nesten 100.000 kroner billigere. Foto: Peugeot Vis mer

Overraskende praktisk

For det andre er dette en SUV, og det er norske bilkjøpere svært glade i. Det betyr lett inn- og utstigningen til førerplassen og mer oversiktlig sitteposisjon.

E-2008 har riktignok bare forhjulstrekk, men litt ekstra bakkeklaring er en fordel på norske vinterveier. Bilen er bygget på den samme plattformen som lille Peugeot 208, men er overraskende praktisk. Bilen måler 4,30 meter fra støtfanger til støtfanger, 14 centimeter lenger enn dagens 2008.

Det gjør at benplassen i baksetet er god, også for voksne, og at bagasjerommet blir på 434 liter når også plassen under det doble gulvet tas i bruk. I praksis betyr det at denne bilen passer en familie med ett barn, samtidig som godt voksne par også vil trives her.

ELEKTRISK FOR ALLE: Når Peugeot e-2008 ruller inn på norske veier i mai, er det en elbil med bra rekkevidde og god pris. Den vil kunne bli populær både for små barne-familier og godt voksne par. Foto: Peugeot
ELEKTRISK FOR ALLE: Når Peugeot e-2008 ruller inn på norske veier i mai, er det en elbil med bra rekkevidde og god pris. Den vil kunne bli populær både for små barne-familier og godt voksne par. Foto: Peugeot Vis mer

Sitter godt

Foreløpig har vi bare kjørt den elektriske utgaven av nye 2008 noen mil på franske veier. Bilen kommer også med bensin og dieselmotorer, men i Norge er det stort sett bare de elektriske utgavene som kommer til å bli solgt. Førsteinntrykket er absolutt positivt.

Bilen har nye seter, med bra sidestøtte, noe som gjør at vi sitter godt. Knapper og betjeningshendler kunne kanskje vært noe mer oversiktlige, men instrumentene og den store skjermen er lettleste.

Det tøffeste er det nye, tredimensjonale instrumentet, som blant annet viser hastigheten. Bilen har et lite ratt, som Peugeot mener skal gi en mer sportslig kjørefølelse. Vi venner oss fort til det, og synes faktisk at det gir en litt mer spennende kjørestil. For noen, spesielt lange sjåfører, vil imidlertid rattet kunne skygge for instrumentene.

MYE KOMFORT: Førsteinntrykket bak rattet er at bilen er lettkjørt og komfortabel. Foto: Importøren
MYE KOMFORT: Førsteinntrykket bak rattet er at bilen er lettkjørt og komfortabel. Foto: Importøren
MYE KOMFORT: Førsteinntrykket bak rattet er at bilen er lettkjørt og komfortabel. Foto: Importøren

«Bare» 136 hester

Med en batteripakke på 300 kilo i bunnen av bilen, ligger e-2008 stabilt og fint på veien i svingene. Fjæringen føles relativt myk og komfortabel, og så langt vi kan bedømme etter kjøringen på franske veier, er det innvendige støynivået behagelig lavt. Det endelige svaret på dette, får vi først når vi tester bilen på slitt, norsk asfalt.

Den elektriske motoren yter 136 hester. Det høres ikke mye ut i en elbil-verden, der produsentene skryter av både 300 og 400 hester. Motoren gir imidlertid et dreiemoment på hele 260 newtonmeter, med en gang du rører gasspedalen.

Det betyr at du akselererer fra de fleste vanlige biler i lyskryssene. Med kjøremodus Sport gjør bilen 0-100 km/t på rundt 8,5 sekunder. På landeveien føler vi også at motoren er sprek nok til å gi behagelig kjøring.

OVERRASKENDE STOR: Til tross for at den hører hjemme i samme klasse som Peugeot 208, er plassen både i baksetet og bagasjerommet overraskende stor. Foto: Peugeot
OVERRASKENDE STOR: Til tross for at den hører hjemme i samme klasse som Peugeot 208, er plassen både i baksetet og bagasjerommet overraskende stor. Foto: Peugeot Vis mer
OVERRASKENDE STOR: Til tross for at den hører hjemme i samme klasse som Peugeot 208, er plassen både i baksetet og bagasjerommet overraskende stor. Foto: Peugeot
OVERRASKENDE STOR: Til tross for at den hører hjemme i samme klasse som Peugeot 208, er plassen både i baksetet og bagasjerommet overraskende stor. Foto: Peugeot Vis mer
OVERRASKENDE STOR: Til tross for at den hører hjemme i samme klasse som Peugeot 208, er plassen både i baksetet og bagasjerommet overraskende stor. Foto: Peugeot
OVERRASKENDE STOR: Til tross for at den hører hjemme i samme klasse som Peugeot 208, er plassen både i baksetet og bagasjerommet overraskende stor. Foto: Peugeot Vis mer

Gunstig pris

E-2008 har også to andre kjøremodus, Normal og Eco, som du kan bruke dersom du vil sikre deg lengst mulig rekkevidde. Det første kutter motoreffekten til 108 hester og den andre til 81 hester.


For å optimalisere rekkevidden ytterligere, kommer e-2008 med varmepumpe-teknologi, lettrullende hjul og mulighet for forvarming av bilen mens den står koplet til strøm. Dette gjør du med en app på telefonen.

Testresultat

Peugeot e-2008

Terningkast 5
- Er det noe norske bilkjøpere digger mer enn en elbil, så er det en elektrisk SUV slik som e-2008

Pluss: Praktisk kompakt-SUV, bra rekkevidde, gunstig pris

Minus: Ikke hengerfeste

Med veggboks hjemme kan du lade batteriet fullt, på litt over fem timer, lover Peugeot. Bilen kan også hurtiglades opp til 80 prosent på en halvtime, dersom du finne en 100 kW ladestasjon.

I Norge er stort sett alt av sikkerhetsutstyr, som automatisk nødbrems for fotgjengere og syklister, fartsholder som kan lese skiltene og tilpasse farten etter disse, filholder, kollisjonsvarsler og så videre, standard. Bilen får imidlertid ikke hengerfeste.

Prisen på e-2008 er ennå ikke endelig fastsatt, men vi tipper at den vil starte under 300.000 kroner.

Andre elektriske SUV-er og crossovere det kan være verdt å merke seg, er storebroren til populære Nissan Leaf og denne crossover´en fra Lexus.

Tekniske data

Utgave:Elektrisk
Girkasse:Trinnløs
Drivhjul:Foran
Motor:Elektrisk (100 kW – 136 hk)
Dreiemoment:260 Nm
Batteri:50 kWt
Rekkevidde (blandet):320 km (WLTP)
CO2-utslipp:0 g/km (WLTP)
Akselerasjon (0-100 km/t):ca. 8,5 sek.
Toppfart:150 km/t
Mål (l/b/h):430/177/153 cm
Bagasjerom:464 liter
Pris (vårt tips):Under 300.000,-