En norsk Ford: TH!NK !

Så er det da endelig offisielt. Ford kjøper aksjemajoriteten i norske Pivco. Introduksjonen av den norske elbilen Th!nk ble svært positivt motatt på den internasjonale billutstillingen i Detroit.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
-- Tenk!, sier President Jack Nasser i Ford. Og Ford har tenkt, og har nå kjøpt aksjemajoritet i norske Pivco. Klikk her for større bilde
-- Tenk!, sier President Jack Nasser i Ford. Og Ford har tenkt, og har nå kjøpt aksjemajoritet i norske Pivco. Klikk her for større bilde Vis mer

-- Vi tilegner oss aksjemajoriteten i Pivco, sa Bill Powers som er forsknings- og utviklingssjef i Fordkonsernet. Men å tilegne seg kan innebære så mangt. På direkte spørsmål fra DinSide, svarer Ford-president Jack Nasser;

-- Dette innebærer at vi kjøper aksjemajoriteten i Pivco. På oppfølgingsspørsmål var ikke Nasser villig til å utrede dette ytterligere. Flere uavhengige kilder i Ford kan imidlertid bekrefte at Ford sitter med en avtale som sikrer dem 51 prosent av aksjene i norske Pivco Industries AS.

Verken Nasser eller Executive Director Ford Europe, Ingvar M. Sviggum, ønsker å kommenter hvor mye de måtte ut med for aksjene i Pivco.

Rosende kritikk

Tungt skyts for å lansere norsk bil. Fra venstre: Bill Powers - forskningssjef, Jack Nasser - Ford-president, Helen Petrauskas - visepresident for miljø- og sikkerhetsavdelingen hos Ford. Klikk her for større bilde
Tungt skyts for å lansere norsk bil. Fra venstre: Bill Powers - forskningssjef, Jack Nasser - Ford-president, Helen Petrauskas - visepresident for miljø- og sikkerhetsavdelingen hos Ford. Klikk her for større bilde Vis mer

Talsmenn for Ford pekte på dagens pressekonferanse på det faktum at selskapet bak Th!nk ikke har hatt den nødvendige kapital for å kunne markedsføre den norske elbilen i et internasjonalt marked. Men de ga svært rosende kritikk av det norske bilkonseptet.

-- Menneskene bak selskapet har svært gode ideer, og blir en ressurs for Ford, sa Bill Powers, utviklingssjef i Ford.

Urbane kunder

-- Den stillegående, utslippsfrie Th!nk kan møte behovene til urbane kunder som ønsker et distinkt, miljøvennlig transportmiddel, påpekte Nasser. -- Denne bilen vil ikke bare gi oss umiddelbar tilgang til en helt ny markedsnisje, den vil gi oss en rikdom av nye ideer som vi kan videreutvikle. Vi er spesielt interessert i nye konsepter i forbindelse med bruk av karosserideler av kunststoff - i dette tilfellet plast - i tillegg til konsepter i forbindelse med lav-volums og fleksibel produksjon, avsluttet Nasser.

Europa først

Det var fullstendig kaotisk da Th!nk ble lansert, med blant annet "live"-dekning fra flere amerikanske TV-selskaper.Klikk her for større bilde
Det var fullstendig kaotisk da Th!nk ble lansert, med blant annet "live"-dekning fra flere amerikanske TV-selskaper.Klikk her for større bilde Vis mer

Allerede neste uke pakker Fords ingeniører og designere kofferten og setter kursen mot Aurskog-Høland. Der vil de, sammen med Pivcos egne ingeniører, gjennomgå bilen detalj for detalj før den lanseres til sommeren.
- I første rekke satser vi på salg av Pivco Th!nk Europa, men USA - og spesielt California - er markeder som vi vil inn på. Kanskje allerede i år 2000, sier Sviggum.

Produksjon i Norge

Produksjonen av bilen skal skje i Norge, og fabrikken på Romerike har idag en kapasitet på 5.000 biler. Hvordan Th!nk skal selges vil imidlertid ikke Sviggum ut med, men han bekrefter at Ford ser på alternative distribusjonskanaler.

Prisen på Pivco er foreløpig ikke klar, men det vil ligge på samme nivå som konvensjonelle biler av samme størrelse. Det vil si at Pivco Th!nk vil komme til å koste rundt 130.000 kroner.