Mange tror at Mercedes GLB er en liten kompakt-SUV, men den er et lite skip av en plass. Takket være en kantete form, er den større innvendig enn storebror GLC. Sjekk videoen for å se hvor praktisk den er. Vis mer

Test: Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic

En liten sværing

Overraskende god plass.

Publisert
Sist oppdatert

Mercedes er virkelig frampå i skoa på alle fronter. Det gjelder også SUV. De har en i nær sagt hvert segment. Men de hadde tydeligvis behov for å skvise en til inn i kompaktsegmentet, mellom GLA og GLC. Det har de egentlig ikke klart.

<strong>STUTTKJUKK:</strong> GLB ser snill og godlynt ut og skiller seg egentlig en del fra øvrig sortiment om dagen. AMG styling med blendede luftinntak er på plass. Dørene går helt ned og dekker kanalene. Det gir rene bukselegger uansett hvor du har kjørt. Foto: Rune M. Nesheim
STUTTKJUKK: GLB ser snill og godlynt ut og skiller seg egentlig en del fra øvrig sortiment om dagen. AMG styling med blendede luftinntak er på plass. Dørene går helt ned og dekker kanalene. Det gir rene bukselegger uansett hvor du har kjørt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nykommeren heter GLB, og bokstaven B kan best forklares med bruksvennlig. Vanlig B-klasse er nærmest en flerbruksvariant av den trange A-klassen. Litt større plass og litt flere smarte løsninger.

Liten plattform - stor bil

Slik er GLB også. Den er bygget på deres plattform for tverrstilte motorer som A- og B-klasse bruker, og man finner flere av de samme motorene også her. Det vil i korte trekk si bensin på 1,3- og 2-liter med effekt på 163, 224 og 306 hester og to helt forskjellige dieselmotorer på to liter med 116, 150 og 190 hester.

<strong>OFF ROAD:</strong> Den deler to 10-tommere med A/B-klasse men har egen kul design på dashbordet. Sjekk alulista foran passasjeren. Den blender voldsomt i sollyset.
OFF ROAD: Den deler to 10-tommere med A/B-klasse men har egen kul design på dashbordet. Sjekk alulista foran passasjeren. Den blender voldsomt i sollyset. Vis mer

Alle biler har dobbeltclutch automat, enten med 7 eller 8 trinn.

For ordens skyld nevner vi at GLB ikke er, og blir ikke tilgjengelig som ladbar hybrid, selv om det finnes forhjulsdreven hybridløsning for plattformen.

Jøss - diesel!

Vi kjører GLB 200 d med 2-liter diesel (jøss, betegnelsen stemte med tallet på bakluka), 8 trinns automat og 4Matic firehjulsdrift, trolig den de fleste vil velge fordi det er den billigste veien til firehjulstrekk.

<strong>PAD:</strong> Du har både kjøredynamikkprogram og kortkommandoer for menyer rundt styreflaten, men de fleste vil bruke styreflatene på rattet eller trykke rett på skjermen. Foto: Rune M. Nesheim
PAD: Du har både kjøredynamikkprogram og kortkommandoer for menyer rundt styreflaten, men de fleste vil bruke styreflatene på rattet eller trykke rett på skjermen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

2-literen innfrir kanskje ikke til racingbulene på panseret, men fungerer helt greit både med og uten last. På mange måter er det deilig å kjøre diesel igjen.

Vi biltestere gjør det sjelden om dagen. Den gir en flott effektleveranse uten noen overraskelser og gjør det på en like tung og traust måte som bilens utseende gir uttrykk for.

0-100 skjer på 9,7 sekunder og tyskerne kan glede seg over toppfart på 201 km/t.

<strong>OMFATTENDE:</strong> Du har voldsomt mye muligheter i MBUX, men allerede i åpningsvinduet har man mange muligheter. Mange har bilen i årevis før de skjønner at man kan sveipe opp og ned også. Foto: Rune M. Nesheim
OMFATTENDE: Du har voldsomt mye muligheter i MBUX, men allerede i åpningsvinduet har man mange muligheter. Mange har bilen i årevis før de skjønner at man kan sveipe opp og ned også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vårt snittforbruk, uten å tenke nevneverdig på det, havnet på 0,60 liter på mila. WLTP-tallet sier 0,57.

All inclusive

Interiøret oppfattes som luksuriøst og har samme skjermstørrelse som A- og B-klasse, altså to 10-tommere.

Man har utallige måter å styre multimedia på, både stemme, styreknapper på ratt og midtkonsoll, trykking rett på skjermen og enkelte kortkommandoknapper på midtkonsollen. Vi tipper de fleste velger å snurre med tomlene på rattet.

MBUX er svært avansert, men finnes dessverre ikke på godt norsk ennå. Vis mer

Systemet er ikke bra nok og krever for mye øyekontakt fra veien, noe som gjelder de fleste merker i dag. Dessverre er stemmesystemet MBUX, som skal være veldig bra, egentlig ubrukelig i Norge, med mindre du gjør all snakkingen på engelsk.

Men det er lekkert og har helt klart WOW-faktor.

Selvkjørende

Bilen er akkurat like selvkjørende som øvrige Mercedeser og det nyter man godt av når fartsholderen er aktiv med skiltgjennkjenning. Da tilpasses farten med skiltene langs veien og køen hoper seg opp bak deg like sikkert som bilen holder deg innenfor linjene.

Sjekk A-klassens selvkjørende egenskaper Vis mer

For å være litt mer i harmoni med virkeligheten, skulle jeg ønske man kunne plusse på 10 km/t (vet det er å banne både her og der). Da hadde jeg brukt funksjonene hver eneste dag.

En skikkelig praktisk bil

Men det som gjør denne bilen litt litt scizofren er størrelsen og mulighetene.

Den er som en altfor stor baby. Dens naturlige plass er egentlig mellom GLA og GLC, men den ser mer ut som sværingen GLS i miniatyr. Og plasserer du den ved siden av en Skoda Kodiaq, som anses som en stor SUV, er den bare 6,4 cm kortere og omtrent like bred og høy.

<strong>GREI PLASS:</strong> Hekken er så og si loddrett og bagasjerommet lettlastet. Foto: Rune M. Nesheim
GREI PLASS: Hekken er så og si loddrett og bagasjerommet lettlastet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den er bare 3,5 cm kortere, 5,6 cm smalere, men 1,4 cm høyere enn den populære storebroren GLC, som stort sett selges som ladbar hybrid.

Sammenlignes disse mot hverandre, blir plutselig GLB den store. Den har 565 liters bagasjerom som femseter, mens GLC som ladbar har 395. Med setene nede blir tallet 1800 liter mot 1445.

Også har den et ess til i ermet. Den har to seter ekstra hvis du legger til 10.000 kroner. Da må du riktignok sjonglere litt med den midtre seteraden, som da går på skinner som standard.

Man skyver setene med 40/60-deling og har justerbare og nedfellbare bakseterygger i 40/40/40-deling, sjekk filmen.

<strong>HALVSPORTY:</strong> AMG betyr røde sømmer i behagelige men ikke overdrevent designede sportsstoler. Fake skinn koster ekstra og elektrisk betjening, koster ekstra. Foto: Rune M. Nesheim
HALVSPORTY: AMG betyr røde sømmer i behagelige men ikke overdrevent designede sportsstoler. Fake skinn koster ekstra og elektrisk betjening, koster ekstra. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Seteraden, som gir helt kongeplass til voksne i bakerste stilling, må da stilles fremover. Tredje rad er ikke ment for voksne på 190 cm.

Da slår hodet i taket og du finner knærne langt opp på seteryggen, men et halvt knøttelag opp til 160 cm høyde, vil funke fint, selv om det er litt knotete å komme ut bakerst. Alle seteplasser har USB C ladeuttak, men klimaanlegget har bare to soner.

<strong>FLEKSIBELT:</strong> Med mindre du krysser av for sju seter (10.000 kr) må du betale ekstra for skyvbare bakseter med justerbar rygg. Foto: Rune M. Nesheim
FLEKSIBELT: Med mindre du krysser av for sju seter (10.000 kr) må du betale ekstra for skyvbare bakseter med justerbar rygg. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Dyr

Som alt annet med stjerne, koster GLB en hel del. Men med tanke på at den betaler full avgift, får du mye bil for pengene.

Den koster fra 558.900 kroner. Til sammenligning starter den langt trangere GLC 300 e på 619.000 kroner. Da har den riktignok 320 hester og massive 700 Nm, mens denne har 150 og 320 Nm.

<strong>GLS?:</strong> Med litt godvilje, minner GLB mer på GLS enn sine andre SUV-søsken. De er det forresten blitt mange av. Foto: Rune M. Nesheim
GLS?: Med litt godvilje, minner GLB mer på GLS enn sine andre SUV-søsken. De er det forresten blitt mange av. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I standardutstyret inngår Apple Carplay, som langt på vei erstatter navigasjonen, MBUX multimedia-system, deilig avstemt komfortunderstell, automatisk to-sone klima og elektrisk bakluke.

Men det meste koster penger. Vår bil har blant annet parkeringsvarme, kjøreassistentpakke, elstoler med minne, panorama-soltak, hengerfeste som trekker to tonn, parkeringspakke med 360 graders kamera (veldig kjekt å ha) samt navigasjon med live oppdatering (som du ikke trenger når du har Apple Carplay/Android Auto).

<strong>TRE RADER:</strong> 1800 liter med alle seter nede, og mikroskopisk med alle seter oppe. Da tar nakkeputene nesten inni bakruta. Foto: Rune M. Nesheim
TRE RADER: 1800 liter med alle seter nede, og mikroskopisk med alle seter oppe. Da tar nakkeputene nesten inni bakruta. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

AMG-pakka en av tre utstyrsvarianter . Den inneholder styling, 19-tommere, sportsratt i Nappa og seter i Alcantara-aktig kunstskinn. Og en slik bil uten nøkkelfri åpning og start blir helt feil. Med orgien av utstyr, koster testbilen 720.000 kroner.

Testresultat

Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic

En liten sværing

Smarte løsninger, luksuriøs.

Dyr og lite motor.

Og det skal faktisk godt gjøres å få bilen stort billigere også, fordi utstyret du har lyst på utløser store utstyrspakker.

Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic

Motor:Rekke-4, 16v, Turbo, Diesel
Girkasse8-trinn Dobbelt cluch girkasse
Slagvolum:1950 ccm
Effekt - o/min :150 hk / 3400
Dreiemoment - o/min:320 Nm / 1400
0-100 km/t:9,8 sek
Toppfart:201 km/t
Forbruk NEDC:0,57 l/mil
CO2-utslipp WLTP:152 g/km
Tankvolum:60 liter
L/B/H:463/183/166 cm
Akselavstand:283 cm
Bakkeklaring:13,5 cm
Dekkdimensjon:235/45R19
Bagasjerom:565/1800 liter
Egenvekt:1660 kg
Tilhengervekt:2000 kg
Pris fra kr.:558.900
Pris Testet bil kr:720.000

Derfor er jeg redd mange nordmenn går glipp av GLB som en er storveis SUV. Ellers finnes alltids Skoda Kodiaq og Peugeot 5008 der som gode og rimeligere alternativer. Den første med firehjulsdrift og den siste med bedre plass bakerst.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer