PLUGGER INN: Citroën har ikke hatt noen bil i denne klassen før - men her kommer C5 Aircross, også som ladbar. Foto: Jamieson Pothecary
PLUGGER INN: Citroën har ikke hatt noen bil i denne klassen før - men her kommer C5 Aircross, også som ladbar. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid

En ladbar hybrid som skiller seg ut i mengden

Både Peugeot og Citroën stiller på bilmessen i Paris med sitt elektrifiseringsprogram. Denne SUV-en kan bli en viktig brikke.

PSA (Peugeot/Citroën/DS) - gruppen lanserer en omfattende elektrifiserings-strategi for de neste årene. Dette har allerede omtalt i forbindelse med at Peugeot har vist den ladbare GT-versjonen av sin populære SUV, 3008.

KONSEPT, MEN REELL: Den etterhvert Citroën-designspråket vil gå videre til produksjon også i denne ladbare versjonen - kanskje med annerledes fargevalg. C5 Aircross er en mellomstor SUV på størrelse med VW Tiguan. Foto: Jamieson Pothecary
KONSEPT, MEN REELL: Den etterhvert Citroën-designspråket vil gå videre til produksjon også i denne ladbare versjonen - kanskje med annerledes fargevalg. C5 Aircross er en mellomstor SUV på størrelse med VW Tiguan. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Her på Paris-utstillingen er det også premiere for denne skapningen, C5 Aircross, hvor Citroën tar steget inn i et for dem nytt SUV-segment - de mellomstore folkesuvene. Ikke minst interessant for det norske markedet: Den kommer som ladbar hybrid.

Stadig mer elektrisk

Dette er også starten på elektrifiseringen av hele merket Citroën. Bilens fulle benevnelse er Citroën C5 Aircross SUV Hybrid Concept. Dette blir en ladbar versjon av C5 Aircross.

Strategien for Citroën, og resten av merkene i PSA, er at 80 prosent av modellene skal finnes i en elektrifisert versjon innen 2023, og i 2025 skal alle modeller finnes i minst en elektrifisert versjon.

Nye C5 Aircross har en fremtoning som legges merke til og som er blitt en del av Citroëns identitet de siste årene. Kraftfulle designelementer skal i tillegg understreke SUV-følelsen.

Bilen er 4,5 meter lang, og tilhører dermed det mellomstore SUV-segmentet med Toyota RAV4, VW Tiguan og Mazda CX-5. Konseptbilen er utstyrt med store hjul og det oppgis hele 23 centimeter bakkeklaring.

HØY KONSOLL: Regelmessige utsparringer og en høyt plassert midtseksjon preger interiøret i C5 Aircross. Foto: Citroën
HØY KONSOLL: Regelmessige utsparringer og en høyt plassert midtseksjon preger interiøret i C5 Aircross. Foto: Citroën Vis mer

Særegenheter

Såkalte airbumps, innkapslede luftputer som hindrer småbulker på siden er fortsatt til stede nederst på dørene. På taket har den store takrelinger. Interiøret preges av en en cockpit som tar sikte på å gi en sportslig følelse.

Den høye midtkonsollen og de nye komfortsetene skal ifølge produsenten gi en ny opplevelse av komfort.

Setene er en del av det såkalte Citroën Advanced Comfort-programmet som, sammen med Citroën’s Progressive Hydraulic Cushions støtdempere, lover et Citroën-typisk komfortnivå.

En ladbar hybrid som skiller seg ut i mengden

Godt med punch

Bilen har altså etternavnet konsept per i dag, men denne bilen kommer på markedet. Basis er en 1,6-liters bensinmotor med turbo og 180 hestekrefter. I tillegg har den en elektrisk motor med 110 hestekrefter. Dette gir en samlet effekt på 225 hestekrefter.

Tekniske data
Bensinmotor:PureTech 180 hk S&S
Elektrisk motor:110 hk (Mellom girkasse og bensinmotor)
Totaleffekt:225 hk
Dreiemoment elmotor:337 Nm
e-EAT8:8-trinns automatgir
Batteri:Li-ion - 11,8 kWt - 300V
Lading:2t (32A) - 8t (8A)
Elektrisk rekkevidde:40 km+ (WLTP)
CO2:Under 50 g/km (WLTP)

Motorene samarbeider med en 8-trinns automatgirkasse. I elektrisk program - altså når man kjører på bare batterikraft, skal rekkevidden være over 40 kilometer målt etter den nye, strengere standarden WLTP.

Et år å vente

Toppfarten i elektrisk modus er 135 kilometer i timen. Det betyr at nullutslippskjøring også er tilgjengelig ved motorveikjøring. Den elektriske motoren er koblet til et litiumion-batteri (300 V) med en kapasitet på 11,8 kWt. Forbruket oppgis til 0,2 liter per mil, noe som vil tilsvare et CO2-utslipp på under 50 gram.

En «i-booster» gjør det mulig å bremse med den elektriske motoren i stedet for med de tradisjonelle bremsene. Dette sørger ifølge Citroën for opptil ti prosent lengre elektrisk rekkevidde.

C5 Aircross som ladbar hybrid kommer til Norge sent 2019.