Bugatti Centodieci

En hyperbil av de sjeldne!

For 80 millioner kroner - pluss skatter og avgifter - kunne du også ha fått en, men ...

... det er ingen grunn til å selge huset, bilen, hytta og rømme eventuelle aksjefond ennå! Du blir kanskje gira av tanken på en flunkende ny Bugatti Centodieci, og tenker at denne skal du begynne å spare til?

Den koster jo bare 80 millioner kroner, pluss-minus - mest pluss, da norske avgifter og moms skal legges på toppen: 100 millioner, pluss-pluss, kanskje ...

Uansett, glem det! Bugatti lager nemlig bare ti stykker av bilen - og typisk nok er alle ti solgt allerede ...

I denne saken kan du i det minste se mange flotter bilder av bilen. Følg med!

Gikk foran

Bugatti har akkurat vist verdens raskeste bil, som nesten nådde 500 km/t på nåla før den stoppet. Men det franske hyperbilmerket har mer å feire for tiden - Bugatti feirer nemlig 110 år i 2019, og det markeres altså med den nye hypersportsbilen Centodieci.

Det er faktisk det utskjelte 90-tallet som lå som en inspirasjon, da Centodieci i august ble vist fram under «Pebble Beach Concours d 'Elegance» i California. I 1991 kom supersportsbilen Bugatti EB110, som en pioneer blant bilene i klassen og gikk foran merkets første hypersportsbil, Veyron, som ble lansert på 2000-tallet.

«Bugatti skyver nok en gang grensene for design, teknologi og ytelse med denne eksklusive og praktfulle, lille serien. Centodieci er ikke bare en hyllest og moderne tolkning av EB110, men det er også et manifest knyttet til verdiene for dyktighet, mot og engasjement», skriver Bugatti.

RETRO: Bugatti EB110 ble lansert i 1991. Det ble produsert 139 eksemplarer av superbilen. Foto: Bugatti
RETRO: Bugatti EB110 ble lansert i 1991. Det ble produsert 139 eksemplarer av superbilen. Foto: Bugatti Vis mer

- Vi er stolte av vår lange Bugatti-historie, som EB110 er en viktig del av. Derfor feirer vi en tolkning av dette ekstraordinære kjøretøyet med Centodieci - italiensk for 110, sier Bugatti-president Stephan Winkelmann.

Ikke såå like ...

EB110 ble bygget i Italia, nær Modena - hvor mange andre sportsbilmerker ble produsert. «EB» står for «Ettore Bugatti», mens «110» var til ære for grunnleggerens 110-årsdag, som var samme dag bilen ble presentert for publikum. Nå som merket fyller 110 år mener altså franskmennene at det er passende å bruke italienske «Centodieci» på sin jubileumsmodell.

Designerne hevder å ha hatt en tøff utfordring. Designsjef Achim Anscheidt sier han har vært forsiktig med hyllestbilen, og han har ikke ønsket å ta for mange designelementer fra modell-designet til EB110.

BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti
BUGATTI CENTODIECI: 110 års-jubileumsbilen til Bugatti (hvit bil) har hentet inspirasjon fra EB110 (blå bil) fra 1991. Bildene er fra den gamle Bugatti-fabrikken i Campogalliano. Foto: Bugatti

Du kan kanskje selv se at bilene ikke er utpreget like, og at Centodieci kanskje ligner mer på Veyron og de andre mer moderne Bugattiene. Sjekk bildene og døm selv ...

Chiron på innsiden

Men like viktig i en hypersportsbil: Under panseret har Centodieci den velkjente åtte-liters W16-motoren, som gir 1.600 hestekrefter og tar bilen til 100 km/t på bare 2,4 sekunder.