PLASS OVER ALT: Ingen problem å finne et sted å parkere, men å stå i 90 grader til kjøreretning er egentlig ikke lov lengre med Smart. Den har vokst for mye. Ikke at p-vaktene har fått det med seg. Det er større sjanse å få bulk enn bot når du står på denne måten. Foto: Jamieson Pothecary
PLASS OVER ALT: Ingen problem å finne et sted å parkere, men å stå i 90 grader til kjøreretning er egentlig ikke lov lengre med Smart. Den har vokst for mye. Ikke at p-vaktene har fått det med seg. Det er større sjanse å få bulk enn bot når du står på denne måten. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Smart Fortwo Electric Drive

En boks med ironi

Tyskerne er ikke akkurat kjent for humor, heller ikke ironi. Så når de døper en bil «Smart», og den i tillegg er elektrisk, venter vi oss en revolusjon.

Oslo: På ungdomsskolen fikk jeg kallenavnet «Storken», fordi jeg hadde så lange bein og var så mye høyere enn alle andre.

En medelev fikk også et tilsvarende kallenavn, «Loftet». Ikke fordi han var så høy, men fordi han var skolens korteste. Engelskmenn har en helt herlig måte å bruke ironi i hverdagen på.

Tyskerne er seriøse folk. Takk og pris. For i stedet for å tilbringe mesteparten av dagen på å finne opp tullenavn til hverandre, og lage upålitelige biler som engelskmenn ofte gjør, har de fokusert på oppgaven og lager noen av verdens beste biler i alle segmenter.

Noe som bringer oss til Smart Fortwo Electric. Det er lite sannsynlig at en tysker ville døpt bilen «Smart» uten at de hadde god tro på at den er, vel, smart. Forventningen var stor.

Særlig i og med at det er godt over syv år siden vi prøvekjørte forrige generasjon Smart Electric i New York. Siden den tid har det vært mye utvikling. Dette måtte da bli MYE bedre?

Vi sjekket ut nye generasjon Smart i Tyskland allerede i mars.

Dinside har testet den lille elbilen Smart Fortwo Electric Drives imponerende svingradius - og hvordan den ter seg over fartshumpene. Vis mer Vis mer Vis mer

Nervøs

VI digget den første Smart Fourtwo, som kom i 1998. Lengden var på skarve 250 centimeter, med en 600 ccm hekkmontert motor og en vekt på 730 kilo. Den var kvikk i trafikken, kunne parkere overalt og kjøreegenskapene var hysterisk morsomme, takket være bakhjulsdrift og lav vekt.

Fortwo Electric har vokst 20 centimeter i lengden og er 280 kilo tyngre enn originalen.

Det har skjedd litt med teknologien på understellsfronten de siste 20 årene, men 280 kilo!? Det tilsvarer tre voksne menn. Bilen burde hete «Feite Fortwo».

Hvordan påvirker vekten egenskapene? Med batteriene plassert lavt og i midten av bilen, håpet vi på et slags Tesla-underverk, der fysikkens lover virker som kastet ut av vinduet og kjøreegenskapene er gode, tross vekten.

Testresultat

Smart Fortwo Electric Drive

Dommen: Sikkert genial i de største europeiske storbyer - ikke så smart alle andre steder.

Liten svingradius
Lett å parkere
Bra kvalitetsfølelse

Elendige kjøreegenskaper over 40 km/t
Smart-en mangler smarte løsninger
Meget begrenset bagasjeplass

Se alle våre tester

Men nei. Smart Fortwo er rett og slett ganske kjip å kjøre.

Første advarsel fikk vi tidlig på morgenen. Det var frost på bakken, men ikke spesielt utfordrende. Vi dro ut fra parkeringsplassen og idet vi akselererte kom hekken ut i en voldsom sladd.

Den korte akselavstanden gjør at når den først glipper, glipper den fort. Såpass at ESP'en ikke rekker å gjøre jobben, og man får litt å jobbe med for å hente den inn. Dreiemomentet spiller også sin rolle her. Når det trer inn for fullt fra bånn, skal det lite til før grepet slipper - spesielt siden bilen er en bakhjulstrekker.

Skvetten

Det tok ikke lang tid før vi nesten vraket bilen for andre gang. På påkjøringsrampen til Ring 3 i Oslo holdt vi fartsgrensen (60 km/t) i en lang slak høyresving. Igjen mister bilen grepet, denne gangen med voldsom understyring.

Normalt er ikke det noe stort problem, men bilens korte akselavstand gjør at ubalansen blir forsterket kraftig. Og i denne lille tassen er det en rimelig skummel opplevelse.

På tide å dra hjem for å skifte underbukser for andre gangen på én dag ...

Stilig og enkel

Interiørdesignet er fortsatt ganske hipt og trendy, med instrumenter i samme sporty analog-utførelse som tidligere.

Det er litt «plastic-fantastic», men i en bil med startpris på 175.000 kroner er det bedre enn forventet.

Oppbevaringsplass er det lite av. Her kunne ting vært mye smartere. Hva med en laptop-holder? Induksjonslading til telefon? Oppvarmet kaffelatte-holder? Wifi? Her er det lite smart og mye kostnadskutting.

Parkeringsbremsen er fortsatt manuell. I en elektrisk bil? Ironisk retro, spør du oss.

Bagasjerommet er også rimelig minimalt, men vi forventer ikke mye i en bil med disse dimensjonene.

Bretter du ned den nederste delen av det todelte bagasjelokket, kan du laste på 100 kilo, eller to kasser brus - så lenge sola skinner. For da må du kjøre med luka åpen. Fordelen er at brusen holder seg kjølig.

STILIG: Stilig: Solid utført, bra kvalitet og romsligere enn det ser ut fra utsiden. Funky design på luftdysere og tøff utforming av rattet og displayet. Foto: Jamieson Pothecary
INGENTING Å SE PÅ HER: Panseret foran er kun et plastdeksel for elektronikken og for å samle løv. Her savner vi ekstra lagringsplass! Foto: Jamieson Pothecary
BEGRENSET: Knapt plass til tre handleposer og en skitten ladekabel i bagasjerommet. Foto: Jamieson Pothecary
LASTEPLAN: Bagasjeluken er todelt. Nedre delen tåler opptil 100 kilo med last. Med knapp plass til tre handleposer til vanlig, kommer den garantert til nytte. Kanskje en ølkasse? Da holder den både vare og sjåføren kjølig for du må kjøre med bakluken oppe. Foto: Jamieson Pothecary
SMALT: Svingradiusen er liten, takket være kort akselavstand og skikkelig styrevinkel på forhjulene. Foto: Jamieson Pothecary
ENKEL: Automatkassen er trinnløs. Vedsiden av spaken er det plass til mynter, Bitcoins? Foto: Jamieson Pothecary
FOR ENKEL: Smart med lagringsplass under midtkonsoll, men hvorfor har ikke de Induksjonslading til telefonen, eller USB-lading? Sistenevnt finner du foran girspaken, som krever at du må strekke en ledning mellom. Rotete! Foto: Jamieson Pothecary
FOR TO: Isofix til aleneforeldre eventuelt en med partner som er glad i å ta kollektivt. Foto: Jamieson Pothecary
FEILPLASSERT: Styringshjul til speilene er plassert slik at du kommer borti det med kneet, mens du kjører. Resultatet er speilene står alltid feil, og du får gnagsår på kneet. Foto: Jamieson Pothecary

Pizzabud

Det er vanskelig å plassere denne bilen. Med litt utstyr er den like dyr som en VW e-up!, bare minus to seter, mindre bagasjeromsplass og mye dårligere kjøreegenskaper.

Smart Fortwo Electric drive
Motor:Elektrisk
Effekt :60 kW / 82 hk
Dreiemoment:160 Nm
0-100 km/t:11,5 sekunder
Toppfart:130 km/t
Forbruk:12,9 kWh/100km
CO2-utslipp:0 g/km
rekkevidde:160 km v/NEDC testsyklus
L/B/H:269/166/155cm
teoretisk rekkevidde:160 km
Dekkdimensjon:165/65R15
Bagasjerom:240/350 liter
Egenvekt:1.010 kg
svingradius:700 cm
Pris fra kr:175.100,-
Pris testbil:207.700,-

Kjøper du Smart Fortwo, anbefaler vi livsforsikring, noe som koster. Og da blir prisen den samme som en e-up!

Så hvem kommer til å kjøpe denne bilen? Det finnes bare én potensiell kunde: Pizzabud. De er de eneste som er gærne nok til ratte rundt i en slik bil.

For på vei hjem, skjer det igjen. Vi treffer en fartshump og bilen letter. Hodet treffer taket før vi lander og bilen spretter videre. Provoserende kort akselavstand. Det er umulig å levere en pizza med denne, uten at all toppingen klistrer seg til lokket.

Vi konkluderer med at fra nå av har tyskere likevel både humor og ironi. For en fantastisk bil! Vi tror vi skal kalle døpe den om til «Petter Smart Four Two».

For du må ha en god porsjon selvironi for å kunne leve med denne.