STORSJARMØR: Nå er sjarmen tilbake på en ny generasjon Jimny. Om den kommer til Norge, er uklart. Foto: Suzuki
STORSJARMØR: Nå er sjarmen tilbake på en ny generasjon Jimny. Om den kommer til Norge, er uklart. Foto: SuzukiVis mer

Suzuki Jimny v4.0:

En bitte liten storsjarmør

I 1998 forsvant en storsjarmør. Nå erstattes den med en likesinnet, og entusiastene klapper i takt.

Noen biler er rett og slett sjarmerende – som Suzuki SJ-serien. Du vet, den lille firehjulstrekkeren med tilnærmet strikkmotor, men som takket være sin lille størrelse og lave vekt kom fram over alt.

Jo da, selvfølgelig var de fysiske begrensningene ispedd et drivverk som en ekte offroader bør ha, men like fullt overrasket den hver gang den ble satt på prøve eller test.

Samme modell i 20 år

Dessverre gikk det som det måtte gå, for det er en tid for alt. I 1998 ble den derfor erstattet av en ny generasjon Suzuki Jimny, og ikke et vondt ord om denne. Den hadde likevel på langt nær samme utstråling som den tidligere SJ-serien.

Dessverre manglet det litt på fantasien fra Suzuki også, for nå var den mer standardisert som en normal bil, og mange av de forskjellige variantene uteble.

Interiøret så ut som det kom fra en hvilken som helst annen småkjip japaner. Litt trist, faktisk. Det har til dels også vist seg på salgstallene, i det minste her til lands.

Nå kan det bli andre boller, for etter 20 år med denne modellen kommer nå en helt ny generasjon, som blir den fjerde i rekken.

SOM FØR: Målene er veldig like som på den utgående modellen. Foto: Suzuki
SOM FØR: Målene er veldig like som på den utgående modellen. Foto: Suzuki Vis mer

Tilbake til framtida

Her snakker vi om en bil med et slags retrodesign med henvisning til den første og kjære modellen, til og med innvendig – og vipps, sjarmen er tilbake. De tekniske detaljene er også på plass, for vi snakker om en fullverdig offroader.

Bilen har rammekonstruksjon, akkurat som ønsket, og den har et fullverdig system for firehjulsdrift. Reduksjonsgir (lavserie) er en selvfølge. Med ett hjul i hvert hjørne har den også angrepsvinkler som mang en annen firehjulstrekker kan misunne den, på henholdsvis 37 og 49 grader.

Innvendig har de hentet tilbake designet fra de gylne tider, ispedd de nødvendigheter som kreves av nyere tider.

Derfor har de gjort plass til en 7-toms skjerm på toppen av midtkonsollen, og enkelte av knappene er til funksjoner som ikke fantes tidligere. Litt praktiske funksjoner er også kommet på plass, som fuktavstøtende setetrekk og litt annet stæsj.

ET STEG TILBAKE: Suzuki har gått retro-style på interiøret, men henvisning til 80-talls utgaven. Foto: Suzuki
ET STEG TILBAKE: Suzuki har gått retro-style på interiøret, men henvisning til 80-talls utgaven. Foto: Suzuki Vis mer

Liten og nett

Bilen er akkurat like lang som tidligere, med sine 3,65 meter, når reservehjulet på den sidehengslede bakdøra tas med. Bredden er 1,65 meter og høyden er 1,73. Bakkeklaringen er på hele 21 centimeter, noe som er mye på en ellers liten bil. Men det kommer godt med når terrenget blir som heftigst.

Bagasjerommet skal være på 85 liter når bakseteryggene er oppe. Legg dem ned, og du får et helt flatt gulv. Da er den totale bagasjeromsplassen på 377 liter. Ikke all verden, men hva kan man forvente i en så liten bil? Det er uansett i overkant av 50 liter mer enn på forrige generasjon Jimny.

Understellet består av spiralfjærer på alle fire, og stive akslinger både foran og bak.

Sterk nok

Under panseret finner vi en 1,5-liter på 103 hk, fra et dreiemoment på 130 Nm. Nå blir det også mulig å velge en firetrinns automatkasse i stedet for en femtrinns manuell. Og nå starter utfordringene.

FULLVERDIG RAMME: Bilen har et såkalt body-on-frame. En karosseri som er satt på en rammekonstruksjon. Foto: Suzuki
FULLVERDIG RAMME: Bilen har et såkalt body-on-frame. En karosseri som er satt på en rammekonstruksjon. Foto: Suzuki Vis mer

Den norske importøren forteller at denne blir i dyreste laget for det norske markedet, uten at de har sagt prisen.

Seinere kommer det derimot en utgave med mildhybrid-teknologi. Denne vil få et lavere utslipp, noe som gjør godt for de norske avgiftene. Bilen blir dermed rimeligere, og importøren vil da igjen se om den skal tas inn til landet. Alternativet for hugga entusiaster blir eventuelt å importere selv, og betale hva det måtte koste. Vi venter i spenning på neste runde.