Ukens veteran: Mercedes-Benz 500 TE AMG

En av verdens sjeldneste

Hvordan i alle dager kan man gjøre en av verdens beste stasjonsvogner bedre? Man leverer den til AMG og skviser nedi en V8, selvsagt!

STYGG MEN AUTENTISK: Denne AMG-modellen eksisterer egentlig ikke og ble reddet av en tilfeldighet. Det som var krom originalt, er erstattet med sort. Foto:Will Williams
STYGG MEN AUTENTISK: Denne AMG-modellen eksisterer egentlig ikke og ble reddet av en tilfeldighet. Det som var krom originalt, er erstattet med sort. Foto:Will Williams Vis mer

Der finnes ting som er så sjeldne at ingen er egentlig helt sikre på at de faktisk finnes. Tenk deg å se den avskyelige snømannen løpe gjennom skogen, mens den kaster et blikk på deg. Da forstår du hvordan det er å endelig få sett den sagnomsuste Mercedes 500 TE (W123) AMG – stasjonsvogna som ble sendt til AMG, for å returnere som et villdyr.

Denne bilen kunne ikke vært mer annerledes enn den champagnefargede haugen jeg ble fraktet rundt i da jeg var liten. En arbeidshest som ble kjøpt for å frakte barn og hageavfall. Denne bilen har barbert av seg all sin bruksbil-sjarm, og gir heller fra seg en aura av trusler og ondskap der den står parkert i et parkeringshus med dunkel belysning.

EKSKLUSIV: W123 var en veldig dyr bil da den var ny. På denne har man gjort ALT: Det vil si skinn i hele interiøret og skikkelige stoler fra Recaro. Alt er restaurert tilbake til original stand. Foto:Will Williams
EKSKLUSIV: W123 var en veldig dyr bil da den var ny. På denne har man gjort ALT: Det vil si skinn i hele interiøret og skikkelige stoler fra Recaro. Alt er restaurert tilbake til original stand. Foto:Will Williams Vis mer

Man kan spore denne enhjørningen helt tilbake til 60-tallet. Daimler-Benz’ ingeniørene Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher jobbet med å utvikle og finjustere race-motoren som til slutt skulle brukes i Mercedes 300SE. Så ombestmete Mercedes seg og trakk seg fra motorsport.

Melcher og Aufrecht hadde investert så mye tid og arbeid i disse motorene, at de fortsatte sitt arbeid fra Aufrecht sitt eget hus i Grossaspach – bare 35 kilometer fra fabrikken. Innsatsen bar frukter, og i 1965 vant bilen ikke mindre enn 10 løp med Mafred Schiek bak spakene.

Ingen i nærheten

Guttas kompetanse ble dermed sementert dette året, og i 1966 forlot Aufrecht Daimler-Benz for å starte for seg selv. I 1967 klarte han å overtale Melcher til å bli med. Hovedkvarteret ble en gammel mølle i Burgstall, og firmaet AMG begynte å utvikle motorer for privateide løpsteam.

SKINNER: Det meste av interiøret er skinntrukket. Foto:Will Williams
SKINNER: Det meste av interiøret er skinntrukket. Foto:Will Williams Vis mer

Blant kundene dukket det opp en kar som ville ha en relativt uvanlig sak: En AMG 300 SEL. De brukte sin ekspertise til å bygge en motor som gikk fra 6,3 til 6,8 liter, og effekten landet på mer enn 400 hestekrefter. Bilen var ikke for alle – og fikk kjælenavnet «Red Pig». Likevel raste den over mållinjen først i sin klasse under 24 timers løpet på Spa.

MER ENN MUSKLER: Bilen har ikke bare en gedigen motor - den har også et gedigent bagasjerom! Foto: Will Williams
MER ENN MUSKLER: Bilen har ikke bare en gedigen motor - den har også et gedigent bagasjerom! Foto: Will Williams Vis mer

– Jeg jobbet hos AMG i sommerferien siste skoleåret mitt, sier Hartmut Feyhl, som eier stasjonsvogna du ser på bildene.

Han var 12 år hos AMG før han gikk videre til å bli Nord-Amerikas mest populære Mercedes-tuner.

– Hans' bror Friedrich, svigerfaren og jeg jobbet nede, mens Melcher satt i andre etasje og tok seg av sine ingeniør-saker for AMG der, fortsetter Feyhl.

Men det var ikke nok til å overleve, så det ble også gjort arbeid for andre – blant annet Formel 2-kamaksler og oppgradering av Ducati-motorer. Alt han tok i ble til gull – ingen var i nærheten av kvaliteten Melcher leverte.

Foto:Will Williams
Foto:Will Williams Vis mer

Under radaren

I årene som kom, ble firmaet større og de gikk fra å oppgradere løpsbilmotorer til å gå løs på gateregistrerte biler – og da både understell og bytte av motorer. Innen 1976 hadde AMG vokst seg for stor til mølla, og flyttet inn i et fullverdig verksted i Affeltarbach med 12 ansatte.

MAGISK EMBLEM: AMG foredler selv det edle. Foto:Will Williams
MAGISK EMBLEM: AMG foredler selv det edle. Foto:Will Williams Vis mer

– På den tiden brukte vi deler fra andre biler. Hvis det viste seg at kraftigere bremser og stabilisatorstag fra en større og tyngre bil passet på en mindre og lettere bil, så brukte vi det, sier Feyhl.

– På den tiden bygde vi masse biler som var komplette motorbytter. Altså mye større motorer i biler som hadde lite effekt opprinnelig. Jeg husker det stod en S123 (stasjonsvogn) nede i verkstedet – en av to vi bygde – og jeg gjorde litt småtterier på dem, som å bøye til eksosrør.

Bilen som kaltes for 500TE, fløy egentlig under radaren mesteparten av sitt liv, helt til en AMG-fan fra USA oppdaget den. Denne karen, Henric Nieminen, kjøpte den da noe slitne bilen som den gang var eid av en gullsmed fra California. Nieminen visste hva han hadde fått henda i, og begynte restaureringen for å få den tilbake i sin opprinnelige stand.

Han hadde noe erfaring med dette, for tidligere hadde han «reddet» en 500 SEC AMG Widebody. Nieminen så at dette ikke var en vanlig 123 stasjonsvogn, på grunn av BBS-hjulene, et diskret bodykit – og ved nærmere inspeksjon, den oppgraderte fjæringen bak, en såkalt «limited slip diff», og aluminiums-bærearmer fra S-Klasse W126.

EN JUVEL: V8-motor på fem liter tar opp det meste av plassen her. Foto:Will Williams
EN JUVEL: V8-motor på fem liter tar opp det meste av plassen her. Foto:Will Williams Vis mer

5-liters V8

Det er selvsagt mye mer som skiller denne fra originalbilen. Åpnet man førerdøren fant man flere indikasjoner på at AMG hadde vært her; Recaro-stoler med datostempling fra 1979 og en instrumentholder for ekstra instrumenter på dashbordet. Hele interiøret var skinnkledt. Men det var selvsagt det som befant seg under panseret som var det viktigste. For der var det ikke en 2- eller 3-liters motor lenger, men en 5-liters V8. En såkalt M117 hadde blitt skvist nedi – en motor som egentlig stod i tidlige 500SLC. Videre har den to oljekjølere, og andre motorfester designet for montering av den svære motoren.

SPORTSLIGE:Recaro sportsseter for 
god sidestøtte. Her skal det gå unna! Foto:Will Williams
SPORTSLIGE:Recaro sportsseter for god sidestøtte. Her skal det gå unna! Foto:Will Williams Vis mer

Denne slegga av en motor ble også utstyrt med spesielle grenrør som hadde flenser helt i tråd med det AMG laget på den tiden. Det er nemlig ikke enkelt å verifisere at akkurat denne bilen faktisk er et AMG-produkt, hvis man ikke kjenner dens historie – eller faktisk var til stede under bygging.

Men å bygge en maken, villle nesten vært umulig om man ikke hadde en tidsmaskin stående i bakgården.

RASK SALONG: Det er eksklusiv mer enn sportslig stemning som preger innsiden av bilen. Foto:Will Williams
RASK SALONG: Det er eksklusiv mer enn sportslig stemning som preger innsiden av bilen. Foto:Will Williams Vis mer

Plantet til underlaget

Nieminen gikk seriøst inn i oppgaven å få bilen tilbake til original stand, og alt av deler er i dag helt strøkent – inkludert karosseriet, interiør, motor og drivlinje.

UVANLIG: Lavprofil? Nei, ikke på denne. Foto:Will Williams
UVANLIG: Lavprofil? Nei, ikke på denne. Foto:Will Williams Vis mer

Da bilen stod ferdig, ble den brukt noen år – og ble faktisk med i en episode av Top Gear, før den ble satt inn blant en av Europas største bilsamlinger. Nå er den ute på luftetur, og det føles helt merkelig.

Man vrir om tenningsnøkkelen, og man hører bensinpumpene gå før det siste kneppet vris om, og den svære V8-motoren våkner til liv. Den føles hissig til og med på tomgang, der den står og rister lett. En 4-trinns automat er perfekt for bilen, og den oppleves som alt annet enn lat. Den er sterk som en bjørn i oppoverbakkene og tråkker du høyrefoten i gulvet, slår kickdown inn momentant.

Stasjonsvogna responderer med å sette seg på hekken før den plager bakhjulene til det ytterste og skyter familiebilen avgårde i en fart som virker helt absurd når du ser den gamle bilen. Lyden de 275 hestene lager når de kommer ut av Sebring-eksosen er samme type lyd Barry White ville laget om man satte fyr på underbuksene hans.

AMGen føles bare annerledes. Den føles plantet til underlaget, takket være et uavhengig understell som virkelig gjør jobben sin. Det er nesten uforståelig at Mercedes ikke selv fant ut at det kunne være en god idé å pare denne motoren med arbeidshesten S123, for AMG har gjort arbeidshesten til en gallopphest.

SKJULER SITT LYNNE: Den er høy og mørk, men temperamentet skjuler den godt. Foto:Will Williams
SKJULER SITT LYNNE: Den er høy og mørk, men temperamentet skjuler den godt. Foto:Will Williams Vis mer

Den tidligere nevnte mangelen på dokumentasjon vil nok gi mange teoretikere hodebry. Men for den som har tid nok til å ta et dypdykk i historien AMG, vil vite at dette er original vare.

Og en veldig, veldig sjelden bil.