Mazda CX-30 Skyactiv-X M Hybrid er priset

En av våre favoritt-SUV-er blir rimelig

Våre bønner har blitt hørt: Etter vår test av Mazdas nye crossover håpet vi på gode priser - og vi er ikke skuffet.

MORSOMST I KLASSEN: Mazda CX-30 blir nå tilgjengelig for norske kunder, med den nye og revolusjonerende motorteknologien - og inspirerende kjøreegenskaper. Det til priser som etter vår mening er et meget godt kjøp i denne klassen. Foto: David L.F. Smith
MORSOMST I KLASSEN: Mazda CX-30 blir nå tilgjengelig for norske kunder, med den nye og revolusjonerende motorteknologien - og inspirerende kjøreegenskaper. Det til priser som etter vår mening er et meget godt kjøp i denne klassen. Foto: David L.F. Smith Vis mer

Blant folke-SUV-ene, som er det størrelsesmessige svaret på Golf-klassen, var de kompakte crossoverne som Nissan Qashqai lenge referansen. Mazda har ikke hatt en modell i denne kategorien - CX-3 er mindre og trangere, mens CX-5 er en større SUV og befinner seg i segmentet mellomstore SUV-er.

Attraktiv nykommer

Nå lanserer imidlertid Mazda sin CX-30 i det norske markedet. På tross av elektrifiseringsbølgen, som overskygger mange attraktive modeller i markedet, tror vi så absolutt denne bilen har livets rett. Nå bekreftes dette av prislisten, som ble publisert i dag.

MER ENN EN HØY MAZDA 3: Selv om CX-30 viser tydelig sitt slektskap til den nye kombien, har den en egen fasong som tillater bedre plassutnyttelse. Crossover-formelen SUV/kombi har Mazda lykkes veldig godt med, synes vi. Foto: Knut Moberg
MER ENN EN HØY MAZDA 3: Selv om CX-30 viser tydelig sitt slektskap til den nye kombien, har den en egen fasong som tillater bedre plassutnyttelse. Crossover-formelen SUV/kombi har Mazda lykkes veldig godt med, synes vi. Foto: Knut Moberg Vis mer

Med den nye og oppsiktsvekkende Skyactiv-X-bensinmotoren på 180 hestekrefter og 24-volts mildhybrid-system, koster den nemlig fra 323.500 kroner i utstyrsnivå Sky, med forhjulstrekk og sekstrinns manuell girkasse.

Topp-utstyrt (Cosmo), med firehjulsdrift og sekstrinns automat, kommer den helt i den andre enden av skalaen, på akkurat 100.000 kroner mer. Den forekommer oss å være en riktig god pakke til 423.500 kroner.

I samme prisspenn kan etter vår mening ikke de sterkeste konkurrentene, som Nissan Qashqai og Toyota C-HR, tilby tilsvarende ytelser, kvalitetsfølelse eller kjøreopplevelse.

GOD Å KJØRE: Kvalitetsfølelsen i interiøret, styringen og kjøreegenskapene satte vi på pluss-siden i vår test av CX-3. Foto: Dinside
GOD Å KJØRE: Kvalitetsfølelsen i interiøret, styringen og kjøreegenskapene satte vi på pluss-siden i vår test av CX-3. Foto: Dinside Vis mer

Fin allrounder

I vår test skrøt vi nemlig av Mazda CX-30 på disse områdene. Bilen har dessuten, i motsetning til den lavere kombien - nye Mazda 3, som den deler plattform med - greit med plass bak og et helt OK bagasjerom.

Priser - Mazda CX-30

2.0 180 hk M Hybrid 2.0 180 hk M Hybrid 2.0 180 hk M Hybrid AWD
6-trinns manuell6-trinns automat6-trinns automat
SKYfra 323.500,-fra 348.500,-fra 388.500,-
COSMOfra 358.500,-fra 383.500,-fra 423.500,-

Det er også her den har en vesentlig fordel i forhold til CX-3. Var det en forbedring vi kunne ønsket oss, var det bedre demping for å filtrere bort de små ujevnhetene i veien mer effektivt.

Utstyrsnivået Sky har standardutstyr som 18-tommers felger, adaptiv cruise control, head up-display projisert i frontruten, elektrisk bakluke og Mazda Connect, med CarPlay-kompatibilitet.

Blant høydepunktene på utstyrsnivå Cosmo (fra 358.500) finner vi skinnseter, adaptivt LED front- og fjernlys, premium Bose-lydanlegg med tolv høyttalere og Mazdas nye køassistent (CTS).

Tekniske data

Versjon 2.0 180 hk M Hybrid 2.0 180 hk M Hybrid 2.0 180 hk M Hybrid AWD
Girkasse6 man.6 aut.6 aut.
CO2-utslipp - g/km (WLTP)133146160
Forbruk - l/mil (WLTP)0,590,650,7
NOx-utslipp15,1 mg/km15,1 mg/km15,5 mg/km
Akselerasjon 0-1008,5 sek.8,8 sek.9,2 sek.
Topphastighet204 km/t204 km/t204 km/t
Egenvekt (kg)136813911471
Tilhengervekt (kg)130013001300