Elektronisk antispinn: Snart standard?

Elektroniske antispinn-systemer har mange navn: Traction Control, Eletronisk Antispinn, ASC, ESP, TCS og så videre…

I prinsippet skiller vi mellom to ulike systemer: Antispinn- eller stabilitetsprogram. Antispinn-systemer er de enkleste systemene. Disse fungerer slik at informasjon fra sensorene til ABS-systemet om drivhjulenes hastighet avleses og sammenlignes. Roterer hjulene med ulik hastighet, reduseres motorkraften til det hjulet som roterer raskest.

Få av disse systemene fanger imidlertid opp eventuelle forskjeller i rotasjonshastighet mellom for- og bakaksel, spinner begge drivhjulene like mye "forstår" ikke systemet at bilen spinner.

Stabilitetskontroll

Det gjør det imidlertid i systemer med såkalt elektronisk stabilitetsprogram. Her sammenlignes rotasjonshastigheten mellom drivhjulene, og systemet mottar også informasjon om turtall, hastighet, gasspådrag, rattutslag og lignende -- i tilleg til at det ofte er montert et gyroskop som kan sladre om eventuell sideveis akselerasjon.

Slike systemer vil heller ikke bare redusere motorkraften til hjul som spinner, det vil også kunne gå inn og bremse opp ett enkelt hjul -- eller gi gass på et annet.

Like vanlig som kollisjonspute

Skal vi tro utviklingen hos de store elektronikkprodusentene, vil slike systemer snart bli like vanlige som kollisjonsputer. Prisene går kraftig nedover, og produksjonstakten øker stadig. Den viktigste informasjonen får jo slike systemer fra bilens allerede eksisterende elektronikk.

Se bare på produksjonstallene: Bosch produserte 80.000 slike enheter i 1998, 400.000 i 1999, og produksjonen for i år er forventet å bli 1,4 millioner enheter. Prisen på disse systemene for forbruker (i Tyskland) varierer nå fra 430 Dm (1.750 Nkr) for de rimeligste til 2.000 Dm (8.200 Nkr) for de dyreste og mest avanserte systemene, og stadig flere modeller -- blant annet fra VW-gruppen -- får slike systemer som standard.

Artikkelen fortsetter under annonsen