SE VIDEO: Vi prøvekjører elektriske Jaguar I-Pace, en bil som allerede er bestilt av 1400 nordmenn. Vis mer Vis mer

Prøvekjørt:

Elektriske Jaguar I-Pace: Bare å glede seg

Over 1400 nordmenn har bestilt elektriske Jaguar I-Pace uten å ha kjørt den. Det har derimot vi gjort, og kan bare konstatere at kundene har noe å glede seg til.

Den norske Jaguar Land Rover-direktøren, John Helmersen, har tidligere skrytt uhemmet av den nye elektriske SUV-en, som kommer til å utgjøre rundt 50 prosent av totalvolumet deres i år.

– Nye I-Pace er ikke bare enestående blant de elektriske bilene som er på markedet, men både design og ytelse gjør den til en sterk konkurrent for fossile premium-biler, sier Helmersen.

Og han har rett. Bilen er superkomfortabel og har større innvendig plass enn vi hadde drømt om.

Førsteinntrykket

Etter å ha kjørt bilen under bilutstillingen i Genève, riktignok på en bane og i relativt beskjedne hastigheter, er vi langt på vei enige.

Førerplassen passer oss godt og det meste betjenes fra to store berøringsskjermer på dashbordet. Viktigere er det at det innvendige støynivået virker å være svært lavt, uten at vi har klart å bedømme støyen fra de store hjulene på slitt, norsk asfalt.

NOE MODERERT: Førermiljøet er godt, selv om det er moderert noe fra konseptbilen. Foto: Jamieson Pothecary
NOE MODERERT: Førermiljøet er godt, selv om det er moderert noe fra konseptbilen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

I-Pace er lettkjørt som få: Det er bare å trykke på D-knappen på midtkonsollen (D for Drive), et lett trykk på gasspedalen, så bærer det av sted.

På en relativt svingete bane føles bilen litt tung å manøvrere. Kanskje ikke så rart siden batteripakken i bunnen er på 90 kWh og gjør bilen relativt tung, også i praksis. Til gjengjeld får de et lavt tyngdepunkt som borger for god veiholdning på svingete veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi ser for oss at dette er en svært komfortabel bil for lengre turer, noe som underbygges av den svært lange akselavstanden.

KOMFORT: En akselavstand på rundt 3 meter gir god komfort. Foto: Jamieson Pothecary
KOMFORT: En akselavstand på rundt 3 meter gir god komfort. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kraftpakke

To elektriske motorer – en foran og en bak som gir bilen firehjulstrekk – yter til sammen 400 hester fra 696 newtonmeter dreiemoment. Det resulterer i akselerasjoner på Tesla-nivå, og langt kjappere enn det vi har behov for i daglig kjøring.

Rekkevidden på 480 kilometer er målt etter den nye og strengere WLTP-testmetoden og bør gi en god og realistisk pekepinn på hvor langt du kan kjøre på norske landeveier før batteriet er tomt.

Det mest overraskende er likevel den innvendige plassen. I-Pace har en kompakt design, men i baksetet sitter lange personer likevel godt.

STORT NOK: For de aller fleste er 656 liter mer enn nok. Stor luke gir god tilgang. Foto: Jamieson Pothecary
STORT NOK: For de aller fleste er 656 liter mer enn nok. Stor luke gir god tilgang. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Bagasjerommet på 656 liter er også overraskende stort. Og ja; Bilen kan trekke henger på rundt 750 kilo og den har mulighet for takstativ.

Prisen i Norge blir fra 599.900 kroner. Det er 100.000 kroner mindre enn det bilen koster i hjemlandet England – sannsynligvis fordi den slipper moms her hjemme.

De første kundene får bilen sin i august/september.

Konklusjon: Tesla Model X har fått en seriøs konkurrent.

NB: Vi har kun kjørt bilen på en lukket bane over kortere tid. Vi kommer tilbake med terning og ytterligere dom etter grundigere test.