E-tron var bare begynnelsen

Elektrisk storoffensiv fra Audi

Snart kommer Audi med tre nye elbiler og hele fem ladbare hybrider. Vi har snakket med Audi-direktøren i Norge, Elin Sinervo, om det som kommer.

VIDEO FRA MESSA: På bilutstillingen i Genève viser bilmerkene fram sine nye modeller. Her er Audis kommende elektriske SUV. Reporter: Espen Stensrud. Video: Jamieson Pothecary Vis mer

Q4 e-tron er foreløpig en konseptbil, men den framstår mer eller mindre ferdig. Med målene 4,59 meter i lengde, 1,90 i bredde og 1,61 meter i høyde, er størrelsen noe mer kompakt enn eksisterende e-tron, som for øvrig står klar til å bli levert norske kunder i disse dager.

Og det er ingen tvil om hva som blir hovedkonkurrentene: Årets bil-vinner Jaguar i-Pace og ikke minst den kommende Tesla Model Y.

NY EL-SUV: Om ett år er den klar - nye Audi Q4 e-tron. En kompakt el-suv, som blir som skapt for norske forhold. Foto: Jamieson Pothecary
NY EL-SUV: Om ett år er den klar - nye Audi Q4 e-tron. En kompakt el-suv, som blir som skapt for norske forhold. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Q4 e-tron får et litiumion-batteri på 82 kWt, med en motor foran og en bak, og den får selvsagt firehjulsdrift. Samlet effekt er 306 hestekrefter, 0-100 km/t skal gå unna på 6,3 sekunder.

- Rekkevidda er ikke helt satt, men vi kan love minst 40 mil etter WLTP-standarden, opplyser Audi-direktør Elin Sinervo hos den norske importøren til Dinside.

INNVENDIG: Interiøret i Q4 e-tron er litt annerledes enn e-tron. Her er det èn 12,3-tommers skjerm som holder orden på alle funksjoner. Foto: Jamieson Pothecary
INNVENDIG: Interiøret i Q4 e-tron er litt annerledes enn e-tron. Her er det èn 12,3-tommers skjerm som holder orden på alle funksjoner. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Men først ut er e-tron Sportback, som har en mye mer sporty taklinje à la det vi kjenner igjen fra erkekonkurrentene BMW X4/X6 og Mercedes-Benz GLC. Spesifikasjonene blir som dagens e-tron, men den kommer også i en enda mer sporty S-versjon. Produksjonen starter nå i høst, med biler som skal kunne leveres første halvår 2020.

BAK: Q4 e-tron får også hel LED-stripe over hele hekken. Foto: Jamieson Pothecary
BAK: Q4 e-tron får også hel LED-stripe over hele hekken. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

350 kW lading

I 2021 kan vi også se fram til en rålekker e-tron GT, som blir den tredje elbilen til Audi og utvikles i samarbeid med Porsche, parallelt med Taycan.

Konseptbilen som første gang ble vist fram i Los Angeles i desember, har quattro firehjulsdrift og 590 hestekrefter (434 kW). 0-100 km/t går unna på raske 3,5 sekunder og toppfarten er 240 km/t.

MER SPORTY HEKK: e-tron kommer i tøffere Sportback-versjon. Foto: Jamieson Pothecary
MER SPORTY HEKK: e-tron kommer i tøffere Sportback-versjon. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Da tømmes batteriene fort … Men det finnes håp:

ELEKTRISK SPORTSBIL: GT e-tron kommer først i 2021. Da kan vi se fram til 590 hester, 0-100 på 3,5 sekunder - og ikke minst mulighet for å la på 350 kW. Foto: Jamieson Pothecary
ELEKTRISK SPORTSBIL: GT e-tron kommer først i 2021. Da kan vi se fram til 590 hester, 0-100 på 3,5 sekunder - og ikke minst mulighet for å la på 350 kW. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

- Dette blir den første bilen som skal kunne ta imot 350 kW lading, opplyser Audi-direktør Sinervo.

e-tron GT, har fire seter, fire dører og er hele 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,38 meter høy. Med lettvektsmaterialer som karbonfiber, aluminium og stål blir vekten lav. Rekkevidda på Audi e-tron GT concept er oppgitt til 400 kilometer takket være batteripakken på 90 kWt, som ligger i gulvet på bilen.

- Vi er veldig stolte over det vi viser her. Dette viser en veldig tydelig retning fra Audi - og det kommer hele fem nye ladbare hybrider, også. Alle disse får navnet TFSI e, mens e-tron er forbeholdt helelektriske biler, sier Sinervo.

TFSI e: Audi kommer med ikke mindre enn fire nye ladbare hybridbiler: A8, A6, A7 Sportback og Q5. De nye ladbare bilene til Audi vil heretter hete TFSI e. Foto: Audi
TFSI e: Audi kommer med ikke mindre enn fire nye ladbare hybridbiler: A8, A6, A7 Sportback og Q5. De nye ladbare bilene til Audi vil heretter hete TFSI e. Foto: Audi Vis mer

Ny ladbar Q5

Størst spenning knytter det seg til den nye, ladbare Q5. Den får 300 hester, og seinere kommer den i en S-versjon med hele 367 hester.

Denne vil være på plass rett etter sommeren, og vil bli et etterlengtet tilskudd i ei tid da A3 e-tron og Q7 e-tron mer eller mindre har ligget i dvale i påvente av WLTP. Både A3 og Q7 kommer tilbake som ladbare hybrider rundt årsskiftet. Da med lenger rekkevidde.

Videre kommer det ladbare utgaver av A8 L, A7 og A6 limousin.

Q5 TFSI e, A6 TFSI e, A7 Sportback TFSI e og A8 TFSI får alle et 14,1 kWh væskekjølt batteri, 385 V systemspenning - og det loves «mer enn 40 km» målt etter WLTP-standarden. El-motoren er integrert i girkassa - en åttetrinns tiptronic. Med ombordladeren på 7,2 kW kan den lades på rundt 2 timer.

De sportslige utgavene får S-linje-pakke utvendig som standard, strammere fjæring, høyere ytelse fra elmotoren og i tillegg sporty stylingdetaljer rundt i interiøret.