Test: Opel Corsa e

Elektrisk sjarmklump

En perfekt småbil.

BRA UTSTYRT TIL BRA PRIS: Opel har funnet resepten på en perfekt småbil. Etter å ha prøvd den nye Corsa e, er man ikke i tvil om at småbilene i fremtiden skal være elektriske. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Opel har funnet resepten på en perfekt småbil. Etter å ha prøvd den, er man ikke i tvil om at småbilene i fremtiden skal være elektriske.

Opel er i desperat behov av attraktive biler å selge, og at de ble kjøpt opp av PSA later til å være redningen for lynet fra Tyskland. Både Grandland X Hydbrid4 og nye Corsa vil definitivt være bestselgerne deres.

FARGERIK: Corsa fås i en rekke tofragekombinasjoner. Toppmodellen har svært kledelige 17-tommere også. Foto: Rune M. Nesheim
FARGERIK: Corsa fås i en rekke tofragekombinasjoner. Toppmodellen har svært kledelige 17-tommere også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Corsa er bygget på PSA sin CMP-plattform som den deler med DS3 Crossback og Peugeot 208.

Tar ikke helt av

Corsa er den pertentlige tyskeren som er blitt invitert til fest av franskmennene for første gang og har valgt feil dresskode. Både DS og 208 er ganske sprelske, mens Opelen fortsatt kjører sikkert og har dress og stram slipsknute i tradisjonelt snitt. Det er få krumspring å spore.

Utvendig design er småkul og spretten uten å skremme en eneste sjel. Inni er den svært nøktern, langt over grensen til det kjedelige. Og det er et stykke igjen til logikken man finner i for eksempel Volkswagen.

ENKELT: Opels desing kjennes igjen fra øvrig modellutvalg. En nkelt, men egentlig ikke helt logisk, men den er godt utstyrt dersom du legger inn de få ekstra tusenlappene som kreves. Foto: Rune M. Nesheim
ENKELT: Opels desing kjennes igjen fra øvrig modellutvalg. En nkelt, men egentlig ikke helt logisk, men den er godt utstyrt dersom du legger inn de få ekstra tusenlappene som kreves. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Hva gjør for eksempel knappen for rattvarme i senter av knappene for adaptiv fartsholder? Og når interiøret appellerer til pensjonister, er det dumt å ha så små symboler at lesebrillene må på for enhver betjening av knappene.

Vi måtte inn i instruksjonsboka for å stilne nysgjerrigheten for hva et lysende OFF-symbol i klimapanelet betydde. Og enkle ting som å få sort skjerm i mørket og podcastlytting med bilstopp innimellom krever prosedyrer man slipper hos de beste.

HALVHJERTET: Er det mulig å felle inn en skjerm såt stygt? og hva med designen på selve skjermen. Her har man hatt kreativ tørke. Foto: Rune M. Nesheim
HALVHJERTET: Er det mulig å felle inn en skjerm såt stygt? og hva med designen på selve skjermen. Her har man hatt kreativ tørke. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

At man må trykke et par sekunder på startknappen før den både starter og stopper er uvant og unødvendig men felles for elektrifiserte PSA-biler. Men det venner man seg til.

Virker billig, men er det ikke

Det er vanskelig ikke å sammenligne den med nylig kjørte Peugeot 2-208, der spesifikasjonene er som snytt ut av hvert sitt nesebor, men opplevelsen av design er helt forskjellig.

Det utvendige er nevnt. Litt mindre krom og fest, uten at det egentlig gjør all verden, men det gjør at man får en sparefølelse. Og det er ikke noe galt i det, dersom man sparer noe. Men det er inni man merker de største forskjellene. Det digitale instrumentpanelet foran rattet passer ikke til dashbord-designen og er innrammet med store plastrammer.

PSA: Brukergrensesnittet på den store 10-tommeren er ok på enkelte ting, som radio og det man bruker mest, men krever leting på andre ting. Foto: Rune M. Nesheim
PSA: Brukergrensesnittet på den store 10-tommeren er ok på enkelte ting, som radio og det man bruker mest, men krever leting på andre ting. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og hvorfor har de ikke brukt en ekstra time på skjermdesign? Kjedeligere kan det nesten ikke gjøres. Det må da være det billigste og mest virkningsfulle man kan bruke penger på i den omfattende jobben det er å fremstille en ny bilmodell? Men som sagt, utstyr er det lite å sette fingeren på.

Toppmodellen som vi kjører har en bra adaptiv fartsholder med aktiv filassistent, automatisk dimming på lys parkeringssensorer i alle retninger og ryggekamera.

AUTOMAT: Girspaken er felles på nesten alle PSA-produkter. I forkant kan man skru av aktiv filassistent.Foto: Rune M. Nesheim
AUTOMAT: Girspaken er felles på nesten alle PSA-produkter. I forkant kan man skru av aktiv filassistent.Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
ADAPTIV: Den adaptive fartsholderen fungerer suverent og med hjelp fra aktiv filholder, har du i mange tilfeller nesten selvkjørende bil. Men hva gjør rattvarmen der? Foto: Rune M. Nesheim
ADAPTIV: Den adaptive fartsholderen fungerer suverent og med hjelp fra aktiv filholder, har du i mange tilfeller nesten selvkjørende bil. Men hva gjør rattvarmen der? Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og med varmepumpe og appstyring, har du varm bil når du selv måtte ønske det.

Bagasjerommet på 267 liter er lettlastet med forholdsvis stort gulv. Det er bare plass til småtterier helt i bakkant under gulvet. Med setene nedslått, svelger bilen 1042 liter.

Kjører morsomt

Man sitter helt ok på første rad, selv om setene ikke akkurat er overdesignet i sportslig retning. Baki er det trangt mellom setene og til føttene under forsetene dersom de er jekket ned, men takhøyden er det ikke noe å si på.

KJØREPROGRAMMER: Gjør du ikke noe aktivt or det, har du 109 hester til daglig, Sport gir deg 27 hester ekstra og eco gir deg bare 82 hester år rutte med. Foto: Rune M. Nesheim
KJØREPROGRAMMER: Gjør du ikke noe aktivt or det, har du 109 hester til daglig, Sport gir deg 27 hester ekstra og eco gir deg bare 82 hester år rutte med. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Med litt diskusjon, går det helt greit å sitte fire i bilen. Du kan plassere tre småborgere i Isofix: to bak og en foran.

Understellet virker akkurat passe stivt ved vanlig kjøring, men allerede ved første fartsdump bekreftes et mykt bakhjulsoppheng.

Det gir ikke forbedrede kjøreegenskaper, men bilen er morsom å kjøre på svingete veier og er egentlig fint anpasset effekten. Ujevnheter i stor fart kan gi en noe uggen følelse, men så gjør den ikke mer enn 150 km/t uansett.

SKINN: Toppmodellen har skinnseter. Ikke den mest utsvevende designen, men helt ok å sitte i. Foto: Rune M. Nesheim
SKINN: Toppmodellen har skinnseter. Ikke den mest utsvevende designen, men helt ok å sitte i. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Motoren er på 136 hk og 260 Nm dersom du aktivt går inn og velger kjøreprogrammet sport. Det er ikke veldig mye i elbilsammenheng, men holder for 0-100 på 8,1 sekunder.

Da blir også gasspedalresponsen nesten litt rabiat kvikk og trenger nesten litt tilvenning. Opplevelsen blir kvikk under småkjøring.

Normalt har du 109 hk og 220 Nm tilgjengelig. Der som du setter den i Eco reduseres effekten til 82 og 180 Nm.

Det bilen har å by på holder mer enn nok til vanlig kjøring, men fremkaller en klump i halsen ved forbikjøringer. Da skulle man gjerne hatt litt mer kraft.

FOR BARNA: Corsa er en bil i B-klassen og det skulle overrasket om det var en bil for fire storvokste. Dette er en plass for barna. Foto: Rune M. Nesheim
FOR BARNA: Corsa er en bil i B-klassen og det skulle overrasket om det var en bil for fire storvokste. Dette er en plass for barna. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I det hele tatt virker det som om førstegangskjøpere av elbil skal få nøyaktig samme følelse som fra sin gamle bensin-småbil. Akkurat passe effekt og få overraskelser.

Går langt nok

Elbilens store akilles har, med få unntak, vært rekkevidden. Småbiler frem til nå har kun hatt rekkevidde opp til 15 mil, ofte halvparten og noen ganger under.

Det er en klimaavveining hvor store batteriene i bilene skal være, men vi mener vi må opp på 30 mil WLTP for å slippe at det er rekkevidden som styrer hverdagen din i Norge.

HELT OK: Plassen i bagasjerommet er på linje med konkurrentene. Det finnes ikke noe ekstra rom under gulvet. Foto: Rune M. Nesheim
HELT OK: Plassen i bagasjerommet er på linje med konkurrentene. Det finnes ikke noe ekstra rom under gulvet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi har litt avstander til jobb, trening og aktiviteter, og hverdagen må bestå i mer enn å finne ladestasjoner. Dessuten blir hurtiglading dyrt i lengden.

Batterikapasiteten er oppgitt til 50 kWt, og batteriene er plassert under for- og bakseter. Resten av elektronikken er plassert under panseret, sammen med elmotoren som driver forhjulene. Dessverre har de ikke funnet plass til en liten Frunk til for eksempel ladekabler.

TAR OPP PLASSEN: Under panseret finnes girkasse motor og elektronikk. Ingen plass til Frunk her. Foto: Rune M. Nesheim
TAR OPP PLASSEN: Under panseret finnes girkasse motor og elektronikk. Ingen plass til Frunk her. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det hadde vært gull, for det er ikke plass til kabler under bagasjeromsgulvet. Det er uansett et dumt sted å ha kabler dersom bagasjerommet er fullt.

Vi har dessverre ikke testet den på vinterstid, men da vi kjørte den i fire varmegrader, riktignok uten at vi hadde forvarmet kupeen, kom vi ikke lenger enn 23,9 mil. Det gir et forbruk på 1,82 kW/mil.

HURRA: Det er deilig å slippe plastpluggen til den vanlige kontakten du bruker flere ganger daglig. Foto: Rune M. Nesheim
HURRA: Det er deilig å slippe plastpluggen til den vanlige kontakten du bruker flere ganger daglig. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er et godt stykke unna de 337 kilometerne som loves, men langt nok til at det plutselig er veldig mange som kan bruke denne bilen uten å måtte tenke på hurtigladere.

Og om du skal en langtur, kan du glede deg over at den tar imot 100 kW. Da lader du bilen til 80 prosent på en halvtime. Det er ingen småbil som er bedre.

Det er ingen som slår ombordladeren som tar imot 11 kW heller. Den er riktignok ekstrautstyr og trolig få som velger selv om den bare koster 5000 kroner ekstra, for den trenger 3-fas strøm.

FREKK NOK. Man ser at Opel ikke har tatt av på detaljer,men Corsa-designen er passe fresk. Foto: Rune M. Nesheim
FREKK NOK. Man ser at Opel ikke har tatt av på detaljer,men Corsa-designen er passe fresk. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Selv med 7,4 kW på enfas lader du batteriet fra tomt til fullt på 8 timer.

Under 300.000

Startprisen er på svært hyggelige 267.900 kroner, men da får du innstegsmodellen e-Selection. Den har det du må ha, men ikke hva du vil ha. Det mest prekære er kanskje at den har gammeldagse helmanuelle halogenpærer.

Testresultat

Opel Corsa-e

Terningkast 5
Liten og snerten med bra rekkevidde.

Rask lading, bra rekkevidde og artig å kjøre.

Litt dårlige løsninger innvendig. Premium-pris når du legger på alt utstyr.

e-Edition for 10.000 ekstra gir deg ikke mye mer, men man får i det minste LED-lys.

Selv toppmodellen e-Elegance til 285.900 mangler masse utstyr på standardlista, men mesteparten av det du ønsker i tillegg, krever kjøp av toppmodellen.

Når du putter på absolutt alt utstyr, som full sikkerhetspakke med nødbrems opp til 60 km/t og kollisjonsvarslinger, klimaanlegg, automatisk åpning av bilen når du nærmer deg, parkeringssensorer med ryggekamera, adaptiv fartsholder med aktiv filholder, LED-lys og aktiv med automatisk lysassistent og mye mer, spretter prisen plutselig opp i 328.400 kroner.

Da havner den i samme selskap som den elektriske Mini Cooper SE, Peugeot e-208 og DS3 Crossback i laveste utstyrsnivå, og da føles den ikke like premium og kul ut som de andre.

Opel Corsa-e

MotorElektrisk
Type:Synkron, permanent magnet
Effekt100 kW (136 hk)
Dreiemoment260 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:50 kWh
Oppgitt rekkevidde (WLTP):337 km
Ombordlader:11 kW (3-fas) / 7,4 kW (1-fas)
Hurtiglading:100 kW
Ladestandard:CCS
Hjuldrift:Foran
0-100 km/t:8,1 sek.
Toppfart:150 km/t
L x B x H (mm):406 x 176 x 143
Akselavstand (mm):2.54
Dekkdimensjon:195/55 R16 (Elegance: 205/45 R17)
Egenvekt:1.455 kg
Bagasjerom (VDA):267/1042 liter
Garanti batteri:Over 70 % i 8 år / 160.000 km
Pris fra kr.:269.900
Pris testbil:328.400

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!