VW I.D. Roomzz i Shanghai

Elektrisk, romslig familie-elbil fra Volkswagen

Med en ny el-SUV med tre seterader vil VW fremstå som en potensiell konkurrent til Teslas Model X. De kommer (svært) sent - men kanskje godt?

VW I.D. ROOMZZ: Familiefrakteren har ikke fått fasong som en klassisk flerbruksbil, men i tråd med tidens trender er det en stor SUV/crossover vi har med å gjøre. Sett fra siden er den ikke umiddelbart identifiserbar som en Volkswagen. Roomzz blir det femte medlemmet i I.D.-familien. Foto: VW
VW I.D. ROOMZZ: Familiefrakteren har ikke fått fasong som en klassisk flerbruksbil, men i tråd med tidens trender er det en stor SUV/crossover vi har med å gjøre. Sett fra siden er den ikke umiddelbart identifiserbar som en Volkswagen. Roomzz blir det femte medlemmet i I.D.-familien. Foto: VWVis mer

Volkswagen viser muskler igjen - bokstavelig talt - på elbilfronten. Men fortsatt stort sett på papiret - mange begynner å bli utålmodige etter å se konkrete resultater, ni år etter lanseringen av Nissan Leaf og syv år etter at Tesla kom med Model S.

Tilskudd til I.D.-familien

Men erstatteren til e-Golf, VW I.D. skal nå snart være produksjonsklar, og det er investert enorme summer i elektrifisering fra VWs side. Det gjøres med en produktrekke basert på den fullelektriske platformen MEB, som er egnet til å imponere - i det minste på konseptstadiet.

Og her er altså et tilskudd til den nevnte produktrekken: Som en storebror til den allerede viste I.D. Crozz, kommer det nok en SUV.

Den skal presenteres på bilmessen i Shanghai, som åpner denne uken, og har fått det velklingende (??) navnet I.D. Roomzz.

KOMMER OM TO ÅR: I denne omgang vises det femte I.D.-medlemmet, I.D. Roomzz, som konseptbil. Den plasserer seg resolutt i kategorien til Tesla Model X. Foto: Volkswagen
KOMMER OM TO ÅR: I denne omgang vises det femte I.D.-medlemmet, I.D. Roomzz, som konseptbil. Den plasserer seg resolutt i kategorien til Tesla Model X. Foto: Volkswagen Vis mer

Volkswagen-monolitten

Claus Bischoff, som er Volkswagens sjefsdesigner, presiserer ideen bak formgivningen:

– Denne SUV-en er som en monolitt, tilsynelatende frest ut av en eneste blokk. Og I.D. Roomzz beveger seg med elektrisk letthet – lydløs og utslippsfri, sier han i en pressemelding .

I I.D. Roomzz kombineres de kommende IQ. Drive-systemene, som skal være den programmatiske og elektroniske basen i de kommende elbilene fra merket: Bilen skal om ønskelig kunne rulle helautomatisk gjennom trafikken (selvkjørende på nivå 4).

Futuristiske innslag

Interaktive lyssoner gir de reisende informasjon. Det helt nye interiør-konseptet kan individualiseres, og er ifølge produsenten svært variabel. De ulike sete-konfigurasjonene skal ikke bare kunne tilpasses personlige ønsker, men også den aktuelle kjøremodusen.

Velger føreren helautomatisk modus, kan setene vinkles 25 grader innover. Det gir en lounge-lignende atmosfære, og legger til rette for kommunikasjon. Ved helautomatisk kjøring kan også «I.D. Pilot Relax»-modus velges, der hver passasjer innretter seg individuelt. I denne modusen skal setet kun justeres trinnløst helt ned til liggeposisjon.

TO MOTORER: Takket være én elmotor foran og én bak, har den nye el-SUV-en firehjulsdrift. Foto: Volkswagen
TO MOTORER: Takket være én elmotor foran og én bak, har den nye el-SUV-en firehjulsdrift. Foto: Volkswagen Vis mer

I samme ånd merker man seg fraværet av et konvensjonelt dashbord i I.D. Roomz. I den manuelle modusen «I.D. Drive», skal det heller virke som om «Digital Cockpit» og rattet «svever» foran føreren. «Digital Cockpit» er en heldekkende glassflate, og det digitale rattet er i konseptbilen en integrert del av flaten.

Det gjenstår selvsagt å se hvor mange av disse elementene man vil finne igjen i bilen når den kommer i produksjon, etter planen om to år.

«SVEVENDE»: Det er utvilsomt noe konseptbil-aktig over den digitale cockpiten i I.D. Roomzz. Foto: Volkswagen
«SVEVENDE»: Det er utvilsomt noe konseptbil-aktig over den digitale cockpiten i I.D. Roomzz. Foto: Volkswagen Vis mer

Annerledes interiør

Det samme gjelder materialene i interiøret, som er uvanlige. Her finnes for eksempel setetrekk i AppleSkin, som presenteres som et nytt produkt av naturlige og fornybare råstoff.

I «I.D. Light»-områdene, i dørene, blir det brukt spesielt bearbeidede trefinérer. Det aktive filtersystemet «Clean Air» skal dessuten sørge for at inneluften holdes ren, selv om den utvendige luften ikke skulle være det.

Teknisk ser dette riktig så konvensjonelt ut, og det er ingen konsept-takter ved spesifikasjonene: Batteriet på 82 kWh skal gi en rekkevidde på opptil 450 km etter WLTP-standarden.

ROMSKIP: Dels SUV, dels flerbruksbil, slik fremstår I.D. Roomz i konsepts form. Foto: Volkswagen
ROMSKIP: Dels SUV, dels flerbruksbil, slik fremstår I.D. Roomz i konsepts form. Foto: Volkswagen Vis mer

Drivlinje: I tråd med tiden

I.D. Roomzz kan hurtiglades med 150 kW (DC), noe som kan gi 80 prosent lading på rundt en halvtime, ved full ladekapasitet. To elektriske motorer med til sammen 306 hestekrefter (225 kW) gir elektrisk firehjulsdrift (4Motion på Volkswagen-språk).

Den skal kunne ta sprinten fra null til 100 kilometer i timen på relativt fornuftige 6,6 sekunder, med en toppfart som er elektronisk begrenset til 180 km/t.

Publikum kan se I.D. Roomzz på bilutstillingen i Shanghai 2019, som er åpen mellom 18. og 26. april.

Du kan lese mer om I.D Roomzz her på Elbil24.

Spesifikasjoner

Teknisk basis Modulær elektrisk plattform (MBE)
StatusKonseptbil
Kjøremodus (manuell / autonom)ID. Drive/ ID. Pilot
Karosseri/ interiør
Lengde:491,5 cm
Bredde:189 cm
Høyde:176 cm
Akselavstand:296,5 cm
Sporvidde foran:159,7 cm
Sporvidde bak:157,3 cm
Dekkdimensjon:265/40 R22
Variabelt interiør „Open Space“Fire integralseter
Fremdriftssystem/ Rekkevidde / Kjøreytelser
Fremdrift:Bak og 4MOTION firehjulsdrift
Elmotor foran:75 kW / 102 hk; 140 Nm
Elmotor bak:150 kW / 204 hk; 310 Nm
Systemytelse:225 kW / 306 hk
Batterikapasitet:82 kWh
Rekkevidde (WLTP / NEDC):450 km / 475 km
Hurtiglading:150 kW (DC)
Ladetid, 80 % av 82 kWh:ca. 30 min
0-100 km/h:6,6 s
Toppfart:180 km/h (elektronisk begrenset)