<strong>KOMMER NESTE ÅR:</strong> Den kalles et konsept, men den nye helelektriske Megane blir trolig ikke helt ulik dette ferskeste bildet, siden den skal kjøre på norske veier allerede neste år. Foto: Renault.
KOMMER NESTE ÅR: Den kalles et konsept, men den nye helelektriske Megane blir trolig ikke helt ulik dette ferskeste bildet, siden den skal kjøre på norske veier allerede neste år. Foto: Renault. Vis mer

Elektrisk Renault Megane

Elektrisk Renault utfordrer VW ID.3

Golf-klassen hardner til igjen.

Publisert

Det er ikke mange år siden Renault raslet med sablene og antydet at deres mest populære modell de siste 25 årene, Megane, kunne risikere å forsvinne fra markedet. Grunnen var den økte interessen for kompatkte SUV-er.

<strong>VIKTIG:</strong> Renault har vært store lenge i Norge med den stadig forbedrede Zoe, men eMegane når et langt større publikum. Senere kommer det flere biler på samme plattform. Foto: Renault
VIKTIG: Renault har vært store lenge i Norge med den stadig forbedrede Zoe, men eMegane når et langt større publikum. Senere kommer det flere biler på samme plattform. Foto: Renault Vis mer

Med det helelektriske konseptet Renault Mégane eVision viser de helt nye takter. Bilen kalles et konsept, men den ferske toppsjefen i Renault-gruppen, Lua de Meo, mener bilen vil bli tilgjengelig allerede i løpet av neste år.

Det bekrefter den norske importøren overfor Dinside.

<strong>LED IS THE NEW CHROME:</strong> Alle med elbiler skal ha heldekkende LED både foran og bak og utgjør mye av dekoren på bilen. I hvert fall så lenge tenningen er på. Foto: Renault.
LED IS THE NEW CHROME: Alle med elbiler skal ha heldekkende LED både foran og bak og utgjør mye av dekoren på bilen. I hvert fall så lenge tenningen er på. Foto: Renault. Vis mer

– Selv om dette er en såkalt «showcar», forventer vi å kunne se dette smykket av en elbil på norske veier i løpet av 2021, sier Roger Andersen, PR- og markedsdirektør for Renault og Dacia i Norge, til nettstedet Motor.

<strong>NYTT DESIGNSPRÅK:</strong> Det er svært lite på nye eMegane som minner om dagens modeller, der hele designen springer ut fra diamanten i fronten. Foto: Renault.
NYTT DESIGNSPRÅK: Det er svært lite på nye eMegane som minner om dagens modeller, der hele designen springer ut fra diamanten i fronten. Foto: Renault. Vis mer

Bilen står på deres helt nye elbilplattform E-CMF, som resten av de fremtidige elbilene kommer til å bygges på.

I strupen på ID.3

Det er ikke mange data som oppgis ennå, men den følger samme oppskriften som VW ID.3. Den er 421 cm lang, 180 cm bred og 150 cm høy, med en lang akselavstand på 270 cm. Det muliggjør en romslig kupé, selv om den er 6 cm kortere enn folkevogna.

60 kWt

Det oppgis ikke noe rekkevidde, men med en batteripakke på 60 kWt bør kunne gi en rekkevidde på drøyt 40 mil. 1650 kilo er ikke avskrekkende. Elmotoren er på 170 hester og 300 Nm. Det skal holde til en akselerasjon fra 0-100 på rundt 8 sekunder.

<strong>FANCY:</strong> Av den litt mer fancy sorten. Trolig blir den byttet ut mot et normalt lokk og vi får sikkert se vanlige dørhndtak og speiler også. Foto: Renault.
FANCY: Av den litt mer fancy sorten. Trolig blir den byttet ut mot et normalt lokk og vi får sikkert se vanlige dørhndtak og speiler også. Foto: Renault. Vis mer

I motsetning til ID.3, blir Megane fortsatt forhjulsdrevet. Renault har i en årrekke hatt blant de mest sportslige forhjulstrekkerne på markedet og mener at denne også er underholdende, takket være multilink hjuloppheng bak og lavt tyngdepunkt.

Etter planen skal bilen være på norsk jord siste halvdel av neste år. Regn med priser og åpning av forhåndssalg andre kvartal neste år, dersom produksjonen går som planlagt.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer