Elegant også med tak

Det er noe spesielt med biler uten tak. Sebring Sedan er kanskje ikke like sexy som sin toppløse slektning, men har ingen grunn til å skamme seg over utseendet.

Elegant også med tak
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye Sebring Sedan har etter vårt syn blitt en elegant storbil. De morske frontlyktene og det voldsomme luftinntaket signaliserer sporty egenskaper, mens det buede taket og de myke linjene gir inntrykk av klasse og komfort. Du skal være unormalt fin på det hvis du skammer deg over å ankomme en hagefest i denne bilen.

Lite støy

Ifølge Chrysler er nye Sebring forbedret på svært mange punkter. Og resultatet har blitt bra - vi hadde i hvert fall ingen problemer med å finne oss godt til rette i bilen. Vi ble blant annet positivt overrasket over det lave støynivået. Chrysler har åpenbart lagt mye krefter i å skape et behagelig lydbilde, og har blant annet tatt seg råd til tykkere glassruter. Resultatet er at svært lite vind- og dekkstøy trenger inn i kupeen. Heller ikke motoren er særlig hørbar ved normal kjøring og du skal piske motoren hardt før motorstøyen oppleves som et problem.

Rattbetjening

Elegant også med tak

Vi har heller ikke mye å utsette på forsetene, som byr på en lang sittepute og god sidestøtte. Knapper, brytere og hendler er stort sett logisk plassert og lett tilgjengelige. Vi gir også pluss for rattbetjening av radioen og den automatiske fartsholderen. Litt uvant er det dog at kupélyset og instrumentbelysningen betjenes via blinklyshendelen.

Interiøret virker i utgangspunktet ganske eksklusivt. Stereoanlegget er integrert, ratt og girkule er trukket i skinn, og dashbord og dørpaneler er belagt med imitert tre. Knappene til vifteanlegget trekker imidlertid ned. Riktignok er de svært lettbetjente, men trenger de å være så voldsomt store?

Kun automatkasse

I likhet med Cabrio, kommer også sedan-versjonen med to motorer, en toliter og en 2,7-liter. Men i motsetning til kabrioleten, er toliters-motoren i sedanen parret med en automatgirkasse. Vi fikk følelsen av at svært mange av de 132 hestekreftene forsvant på vei gjennom denne girkassen. Vi ville derfor ha foretrukket en manuell girkasse til denne motoren.

Sebring Sedan vil koste omlag 324.000 kroner med toliteren, og nærmere 480.000 kroner med 2,7-literen, som yter 200 hestekrefter.

Innvendig bagasjelokkåpner

Elegant også med tak

De to utstyrsnivåene kalles LE og LX. LE er blant annet utrustet med manuelt klimaanlegg, automatisk fartsholder, CD-spiller og radio, seks høyttalere, elektrisk antenne og hastighetsensitive vindusviskere.

I tillegg må vi nesten nevne en spesiell detalj; den innvendige bagasjeromsåpneren. Chrysler har nemlig tatt konsekvensen av et par tragiske ulykker i USA, der barn har låst seg inne i bagasjerommet og omkommet. Derfor har de plassert et stort, selvlysende håndtak under bagasjelokket. Håndtaket kan muligens også komme til nytte for fremtidige kidnappingsofre, hvem vet?

LX har i tillegg skinnseter, setevarmere, kjørecomputer, aluminiumsfelger, elektroniske bremsekraftfordeling (EBD) og ABS Plus.

Både Sebring Sedan og Cabrio skal være på plass i Norge allerede i begynnelsen av mars.