Lading av elbil

Elbilkøene vokser

Elbilistene må stadig oftere vente i kø for å hurtiglade bilen sin. Nå angriper Elbilforeningen regjeringens plan.

SAVNER ELBILLADING: Norsk elbilforening kritiserer regjeringen for manglende plan om utbygging av hurtigladere. Foto: Øystein Bergrud Fossum
SAVNER ELBILLADING: Norsk elbilforening kritiserer regjeringen for manglende plan om utbygging av hurtigladere. Foto: Øystein Bergrud FossumVis mer

Det nærmer seg en kvart million elbiler på norske veier, og 85 prosent av disse bruker hurtigladere. Men stadig flere opplever kø når de skal lade bilen på langtur, melder Norsk elbilforening i en pressemelding.

- I Norge er mange fullstendig avhengige av bilen. Da er det viktig at de har en reell mulighet til å velge miljøvennlig elbil. Den muligheten reduseres når stadig flere blir forsinket av lange ladekøer på norske veier, sier generalsekretær Christina Bu.

Dette kommer fram av Elbilforeningens egen spørreundersøkelse, Elbilisten 2019. Undersøkelsen viser at 64 prosent av elbilistene som bruker hurtiglader opplever kø av og til eller oftere, når de skal hurtiglade. Det er ifølge Elbilforeningen en økning på ti prosent fra i fjor og hele 25 prosent sammenlignet med 2017.

Allerede i fjor kom det fram i tilsvarende undersøkelse at rekkeviddeangsten har blitt erstattet av ladeangst.

Andelen som opplever hurtigladekø av og til eller oftere

Fylke 2019 2018 endring
Oslo75 %64 %17 %
Akershus71 %62 %16 %
Vestfold70 %61 %14 %
Buskerud70 %65 %7 %
Oppland68 %52 %29 %
Østfold66 %60 %10 %
Telemark65 %59 %11 %
Hedmark64 %55 %16 %
Aust-Agder63 %44 %41 %
Trøndelag62 %50 %23 %
Hordaland61 %60 %2 %
Rogaland56 %52 %9 %
Vest-Agder54 %43 %27 %
Møre og Romsdal47 %47 %1 %
Troms43 %
Nordland30 %24 %24 %
Totalt64 %58 %10 %

Tabellforklaring: Andelen som opplever ladekø ved hurtigladestasjoner har økt i alle landets fylker og aller mest i Aust-Agder. I Sogn og Fjordane, Finnmark og Troms (2018) var det færre enn 100 respondenter. Endringen er i prosent - ikke prosentpoeng. Det er 11.680 medlemmer av Norsk elbilforeningen som har svart på spørsmålet om de opplever ladekø av og til eller ofte. Kilde: Elbilforeningen

Må bygge 1200 i året

I hovedstaden er det som man kan se i tabellen aller flest som jevnlig opplever kø - 75 prosent. Men også i fylker som Oppland, Vestfold og Buskerud er andelen som opplever kø oppe på 70 prosent eller litt mer. Dette er langt fra bra nok, mener Elbilforeningen, som nå ønsker en radikal økning i antall hurtigladere.

IKKE FORNØYD: Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu. Foto: Norsk elbilforening
IKKE FORNØYD: Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu. Foto: Norsk elbilforening Vis mer

- Vi mener en dobling av utbyggingstakten må til. I dag finnes omlag 1950 hurtigladere i Norge. Vi må bygge om lag 1200 i året for å holde tritt med veksten i elbilsalget, påpeker Bu.

Skal regjeringen oppnå målet om at alt nybilsalget skal være utslippsfritt i 2025, mener generalsekretæren det trengs minst to hurtigladere i alle landets kommuner og utbygging av flere ladeparker.

- Forbrukerne er med på laget dersom det er enkelt og praktisk å velge elbil. Da må ladekøene ned, understreker hun.

Regjeringen: - Skjønner ikke kritikken

I regjeringen er det klima- og miljødepartementet som svarer på kritikken fra Christina Bu og Elbilforeningen. Statssekretær Sveinung Rotevatn i Venstre sier til Dinside at han ikke helt forstår kritikken.

SKJØNNER IKKE KRITIKKEN: Statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i klima- og miljødepartementet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
SKJØNNER IKKE KRITIKKEN: Statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i klima- og miljødepartementet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer

- Vi er langt på vei enige i problembeskrivelsen. Andelen elbiler har eksplodert i Norge og det har vært forsinkelser i systemet i utbygging av lade-infrastruktur. Det handler om å håndtere en suksess, hvor vi er langt foran alle andre land, sier han.

- Når det er kø for å benytte et produkt er det ikke sånn at det ikke er marked for å selge det. Det er gode penger i å bygge ut hurtigladere, og det kommersielle markedet er i bevegelse. Det er bra.

- Tar dere kritikken om at det mangler en plan?

- Man kan etterlyse en plan. Spørsmålet er bare hva innholdet i den skal være. Jeg får ikke helt tak i kritikken. Vår holdning er at utbyggingen skal skje på kommersielle vilkår der det er mulig, så går vi konkret inn der det ikke har løsnet, sier Rotevatn.

Bygger ut i Nord-Troms og Finnmark

Det statlige foretaket Enova har nå gått kraftig inn for å støtte utbygging av hurtigladere i Nord-Troms og Finnmark, hvor det ikke har vært noe kommersielt marked for dette.

- Vi går nå inn der vi ser store problemer med lading, hvor vi gir opptil 100 prosent støtte til utbygging.

- Er det ikke flere steder enn i Nord-Troms og Finnmark det er behov for slik støtte?

- Det kan hende, men vi gikk først inn der det var størst behov.

- Men det er stadig flere som opplever kø. Er det behov for 1.200 nye hurtigladere i året?

- Det er litt vanskelig å svare på det. Men vi har ett mål; at alle biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Ladere bygges ut i takt med det, men andelen har gått opp raskere enn mange har trodd. Det er derfor ingen grunn til å holde igjen, sier Rotevatn.

Trenger starthjelp

Undersøkelsen viser ifølge Elbilforeningen at biler med lengre rekkevidde hurtiglader oftere enn bilene med kortere rekkevidde.

- At rekkevidden på elbiler øker, fører til at flere velger elbil framfor diesel eller bensinbil, også på langtur. Det øker behovet for hurtiglading, snarere enn å redusere det. Markedsaktører vil sørge for utbygging av nok ladere, men det er et politisk ansvar å tilby starthjelp og rammevilkår der det er behov, mener generalsekretær Christina Bu.

Elbilforeningen mener også regjeringen skal være med å legge til rette for at kommersielle aktører får plass og god nok tilgang til strømnettet for å bygge ut hurtigladere i Oslo og andre store byer.

- Jeg kan forstå ønsket, men det er mer snakk om lokal politikk. Alle som er opptatt av det må ta det opp i lokalvalget sitt, svarer Sveinung Rotevatn.