Elbilfordeler

Elbilister kan miste elbilrabatten

Elbil-sjåfører kan bli nødt til å betale like mye som andre bilister i Oslos bomstasjoner. Flere tar til orde for at elbilrabatten må bort.

ENNÅ FORDELER: Elbilistene har ennå elbilfordeler, men kan risikere å miste dem. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix
ENNÅ FORDELER: Elbilistene har ennå elbilfordeler, men kan risikere å miste dem. Foto: Lise Åserud/NTB scanpix Vis mer

Årsaken er at det ikke er penger til alle de store kollektivprosjektene i Norges største bompengefinansierte bypakke, Oslopakke 3. Det skyldes at elbilboomen er mye kraftigere enn noen trodde da Oslopakke 3 ble skrudd sammen for tre år siden.

– Slik det ser ut i dag, er det min oppfatning at vi ikke klarer å finansiere Oslopakke 3, sier Terje Rognlien, som leder Oslopakke 3-sekretariatet til NRK.

Han sier andelen elektriske biler gjennom bomstasjonene vil øke med bortimot 50 prosent fram mot 2023.

– Det som hemmer oss, er regelen om at elbilene skal betale maksimalt 50 prosent av normaltakst.

Regelen om halv pris for elbiler i alle norske bomstasjoner ble vedtatt av Stortinget i 2017.

Men MDG sier nei til at elbilistene skal betale mer. Foreløpig er det et helt feil signal å sende at elbiler skal miste fordeler, sier samferdselsbyråd Arild Hermstad (MDG).

Fylkesordføreren i Akershus, Anette Solli (H), er uenig.

– Taket er nådd når det gjelder hva vi kan be bensin- og dieselbilistene om. Hvis vi skal opprettholde ambisjonene, må vi se på elbilene utover 50-prosent-regelen. Det håper jeg Stortinget gir oss mulighet til, sier hun.

Én av tre vil ha elbil som sin neste bil

Samtidig viser en undersøkelse at andelen som er sikre på at de vil ha elbil som sin neste bil, har økt siden 2017.

Men vi er likevel ikke i mål med elbilpolitikken, ifølge NAFs trafikantbarometer.

Undersøkelsen, som tar for seg nordmenns holdninger og handlinger i trafikken, viser at 35 prosent svarer at de vil velge elbil som sin neste bil. Det er en økning fra 28 prosent for to år siden, opplyser NAF i en pressemelding.

Nesten halvparten av de yngre svarer at det blir elbil ved neste bilkjøp. Blant dem som allerede har gått fra bensin- og dieselbiler, vil to av tre fortsette med elektriske kjøretøy.

– De som har tatt spranget fra bensin- og dieselbil til elbil, synes tydeligvis ikke at hverdagen med elbil er vanskelig. Og de har nok også merket at det er mange fordeler med elbil, særlig når det gjelder drivstoffkostnader, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Noen er ennå usikre

Men det er fortsatt mange som sitter på gjerdet og er usikre på om de skal gå for elbil ved neste bilkjøp. Undersøkelsen avdekker at 40 prosent er usikre, noe som er like mange som i 2017.

Det kan indikere at man ikke er i mål med elbilpolitikken, ifølge NAF. Sødal mener at antallet usikre forbrukere indikerer at forutsigbarheten rundt avgiftsfordelene må opprettholdes.

– Det er for tidlig å fjerne elbilfordelene nå om man skal nå målet om bare nullutslippsbiler i 2025, sier han.