ØDELAGT BIL: Kathrine Sætre-Sveum måtte taue bilen til verksted etter å ha ladet på en Fortum ladestasjon. Her fra et ladestopp på en Tesla-stasjon før skaden. Foto: Privat
ØDELAGT BIL: Kathrine Sætre-Sveum måtte taue bilen til verksted etter å ha ladet på en Fortum ladestasjon. Her fra et ladestopp på en Tesla-stasjon før skaden. Foto: PrivatVis mer

Skader etter hurtiglading:

Elbiler skadet på ladestasjon

Uklart hva som har forårsaket skader etter lading av Teslaer på en og samme ladestasjon.

13. oktober i år opplevde Abid Ali Haider det ingen elbil-eiere vil oppleve.

Etter å ha satt bilen sin til lading på en ladestasjon i Oslo, oppsto det store problemer med bilen.

Bilen gikk i svart

Haider skulle lade Teslaen sin på en Fortum ladestasjon ved McDonalds på Grorud.

FEILMELDINGER: Disse meldingene tikket inn i bilen til Abid Ali Haider da han ladet bilen sin. Foto: Abid Ali Haider
FEILMELDINGER: Disse meldingene tikket inn i bilen til Abid Ali Haider da han ladet bilen sin. Foto: Abid Ali Haider Vis mer

Han satte inn CHAdeMO-adapteren, og bilen startet å lade som vanlig. Bilen hadde ladet fra 21 til 35 prosent, da ladingen stoppet av seg selv, og feilmeldinger begynte å tikke inn på skjermen.

– Jeg prøvde å nullstille fra rattet med å holde begge scroll-knappene inne, men det hjalp ikke. Begge skjermene ble svarte, og etter det var det ikke noe liv i bilen.

Bilen ble tauet med bergingsbil til Tesla Karihaugen.

– Tesla mener det ikke er en garanti-sak, men de skal undersøke mer og komme tilbake til meg.

Fikk skader på batteriet

Ti dager tidligere skjedde det samme med Kathrine Sætre-Sveum, på den samme Fortum-laderen, ved McDonalds på Grorud.

– Jeg satte bilen til lading onsdag 3. oktober, med en CHAdeMO-adapter fra Tesla. Etter å ha ladet i noen minutter, kommer det et klikk fra ladestasjonen, og så kommer det opp et varsel i bilen om at den nå trenger service.

Bilen gir beskjed om at den kommer til å slå seg av, og Sætre-Sveum ringer etter veihjelp.

Bilen blir deretter tauet til Tesla som undersøker bilen.

– Først får jeg beskjed fra Tesla etter en uke at feilen er løse kabler og en sikring som hadde gått. De skulle fikse dette kjapt, og jeg skulle få bilen tilbake i løpet av noen dager.

Men uken gikk, og Sætre-Sveum ringte selv tilbake til Tesla mandagen etter.

– Da får jeg beskjed om at det ikke var kablene og sikringen som var problemet, men mest sannsynlig noe på batteriet. De skulle ringe meg når de hadde mer informasjon. Onsdagen ble jeg ringt opp, med beskjed om at det noe var feil med hovedbatteriet. De må åpne hele for å finne feilen. I verste fall må de bytte dette.

Katrine Sætre-Sveum Foto: Privat
Katrine Sætre-Sveum Foto: Privat Vis mer

Da Sætre-Sveum ikke ladet på en av Tesla sine ladere, får hun ikke fikset feilen på garantien. Tesla mener også at det er ladestasjonen det er noe galt med.

– Årsaken er de usikre på, men de mener det kommer av noe som skjedde under lading. Etter flere telefonsamtaler med Tesla, har jeg per nå (torsdag 18. oktober) fått beskjed om at dette er det Fortum som skal stå til ansvar for, sier Sætre-Sveum.

– Er i dialog

Elbil24 ringer til kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland. Han sier at de er kjent med problemet som har oppstått ved lading på denne Fortum ladestasjonen.

– Vi er kjent med at tre biler har fått problemer etter å ha ladet på den samme hurtigladestasjonen i Oslo-området denne måneden. Vi er i dialog med operatøren av ladestasjonen for å finne ut av hva som kan ha forårsaket disse problemene.

Han forteller at dette er den første saken de har hatt med et slikt problem.

– Vi kjenner ikke til noen andre tilfeller som kan sammenliknes med denne saken, og det finnes derfor ikke noen etablert prosess. I denne saken har vi en god dialog med ladeoperatøren for å finne ut av hva som har skjedd, og begge ønsker selvfølgelig at de berørte kundene skal få en løsning de er fornøyde med.

Kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland. Foto: Henrik Skolt / NTB Scanpix
Kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland. Foto: Henrik Skolt / NTB Scanpix Vis mer

Elbil24 kontakter også ladeoperatøren Fortum. Kommunikasjonssjef Stian Mathisen vil ikke kommentere saken spesifikt, men skriver følgende i en SMS:

«Fortum og Tesla er i dialog for å undersøke disse hendelsene. Vi anbefaler at de som har opplevd dette melder det som skadesak inn til eget forsikringsselskap. Forsikringsselskapet vil deretter ta saken videre. Generelt dersom det oppstår en skade på bil hvor man mistenker at skaden skyldes laderen, så setter vi i Fortum stor pris på om det meldes inn til oss så raskt som mulig med informasjon om sted, laderens ID-nummer (står skrevet på laderen) og tidspunkt slik at diagnostisering for eventuell feil kan iverksettes.»

Mathisen bekrefter at den aktuelle ladestasjonen er stengt for forbrukerne inntil videre.

Forsikringen dekker ikke

I mellomtiden ber Fortum og Tesla bileierne om å henvende seg til forsikringsselskapet. Forsikringsselskapene har svart eierne at deres forsikring ikke dekker dette, fordi det dreier seg om batteriet.

– Forsikringsselskapet mener dette er noe Fortum eller Tesla skal dekke. Men de kunne bistå med hjelp til å være mellommann hvis jeg ønsket dette. Dette krevde at de måtte ha skriftlig hva Tesla hadde sagt, og hva som hadde skjedd. Men da jeg ba om skriftlig redegjørelse fra Tesla om hva som var årsaken, og hvem som var ansvarlig, fikk jeg bare beskjed om at de var på saken, og at det var Fortum som skulle ta det økonomiske.

Dermed må Sætre-Sveum ta saken videre selv. Hun forteller at hele saken er frustrerende.

– Det føles veldig håpløst å bli satt i en sånn situasjon der jeg får beskjed om at jeg står økonomisk ansvarlig for noe jeg ikke kunne noe for at skjedde. Jeg brukte denne laderen med en kabel kjøpt fra Tesla, i den tro at dette ikke kom til å ødelegge bilen vår.

- Det har skapt litt vanskeligheter for oss i hverdagen, men vi har klart å løse det på best mulig måte til nå. Blir ikke Tesla og Fortum enige rask, står vi lengre uten bilen vår, sier Sætre-Sveum.

FORTUMLADER: Det var på en slik ladestasjon de to bileierne hadde ladet. Her fra ladestasjonen ved Munch-museet på Tøyen. Foto: Fortum
FORTUMLADER: Det var på en slik ladestasjon de to bileierne hadde ladet. Her fra ladestasjonen ved Munch-museet på Tøyen. Foto: Fortum Vis mer

Vanskelig juridisk situasjon

Thomas Iversen er fungerende leder av Forbrukerdialog i Forbrukerrådet. Han sier at forbruker dessverre havner i en vanskelig situasjon i saker som denne.

– Når det skjer en situasjon der forbruker tydelig står uten skyld, så er det dessverre sånn at det er forbruker som må bevise hvem som har skylda. Det er altså bileierne som må fremskaffe bevis for hvem som er skyld i skader.

Inntil dette blir avklart, er det bileier selv som må stå for kostnadene.

– Dersom bileier vil ha bilen sin operativ, så må han eller hun betale regningen for reparasjonen selv, for så å fremsette et krav mot den som er ansvarlig for skadene. Ulempen er selvsagt at dersom verken Tesla eller Fortum klarer å avgjøre hvem som er ansvarlige, så kan kunden bli sittende med regningen selv.

Dekker reparasjon

Etter at Elbil24 har vært i kontakt med Tesla flere ganger, har de sendt følgende e-post:

«Tesla dekker reparasjonsutgiftene for de tre kundene som er berørt i denne saken. De vil ikke bli fakturert for arbeid eller deler. Vi fortsetter undersøkelsene for å finne ut av hva som har skjedd på denne ladestasjonen, og er trygge på at vi skal komme til enighet med ladeoperatøren om reparasjonskostnadene når undersøkelsene har konkludert.

Vi kan også avkrefte at det er skader på selve batteriet i noen av bilene. Det er en misforståelse, og vi vil kontakte kundene for å oppklare dette.»

Både Haider og Sætre-Sveum tar nyheten med glede.

– Super service fra Tesla, sier Haider.

– Det er kjempefint at de gjør dette! En ting mindre å tenke på i helga, så det er bra Tesla tar tak i det, sier Sætre-Sveum.

Hun har imidlertid en oppfordring til Tesla til neste liknende tilfelle.

– Til en annen gang burde de kanskje sjekke hvem som faktisk har ansvar i en sak før de skremmer eiere med at de må stå for kostnadene. Jeg kjente pulsen økte godt da jeg fikk beskjed om at det økonomiske ansvaret lå på meg, og det for et problem jeg ikke kunne noe for. Det er jo ikke akkurat billige deler.