Mazda CX-30 hybrid konseptbil

- Elbiler skader miljøet mer enn dieselbiler

Mazda mener biler med små batterier og en fossil drevet motor som rekkeviddeforlenger, er bedre for miljøet enn elbiler med store batterier.

NY ELBIL: MX-30 er crossover SUV elbil kommer til Norge i høsten 2020. Rekkevidde er en beskjedne 200 km. Mazda leker med en hybridløsning med roterende motor som rekkeviddeforlenger. Foto: Mazda
NY ELBIL: MX-30 er crossover SUV elbil kommer til Norge i høsten 2020. Rekkevidde er en beskjedne 200 km. Mazda leker med en hybridløsning med roterende motor som rekkeviddeforlenger. Foto: Mazda Vis mer

Mazda sier de aldri vil bygge en bil med store batterier. Bilprodusenten påstår at slike biler er mindre miljøvennlige enn til og med dieselbiler når bilens totale livssyklus er lagt til grunn.

DUELL: Slik gikk det da vi testet kreftene på en elbil mot en bensinbil. Video: Din Side Vis mer

Under presselanseringen i Portugal av prototypen til Mazdas kommende elbil MX-30, fortalte ingeniør og utviklingssjefen for Europa, Joachim Kunz, at de hadde studert bilens totale CO₂-utslipp fra vugge til grav. Kunz siterte en Japansk universitetsstudie som brukte gjennomsnittet av CO₂-utslippet fra europeisk strømproduksjon som utgangspunkt.

HYBRID: En roterende motor er plassert ved siden av elmotoren foran i motorrommet. Foto: Mazda
HYBRID: En roterende motor er plassert ved siden av elmotoren foran i motorrommet. Foto: Mazda Vis mer

Konklusjonen ble at en elektrisk bil med et 95 kWt batteri skaper så store CO₂-verdier under produksjonen at en Mazda Skyaktiv Dieselbil sannsyligvis er mer CO₂-effektiv gjennom hele livssyklusen. Selv om batteriene ikke blir byttet ut etter 160 000 km.

- En elektrisk bil med 35 kWt batteri er et bedre valg for miljøet, fordi CO₂-besparelsen på livssyklusen starter allerede etter 80 000 km, sier Kunz.

En annen fordel med MX-30 konseptbilen er at den har bedre rekkevidde per kWt batteri enn mange av konkurrentene. Dette er på grunn av at mindre totalvekt betyr mindre energi som kreves fra motoren for å bevege bilen.

Mazda tar hele produktets livssyklus med i kalkylen – inkludert utslippet ved produksjonen, og utnyttelsen av jordas ressurser.

MINDRE = MER: Mazda konkluderte med at mindre batterier er mer miljøvennlig. Illustrasjon: Mazda / Jamieson Pothecary
MINDRE = MER: Mazda konkluderte med at mindre batterier er mer miljøvennlig. Illustrasjon: Mazda / Jamieson Pothecary Vis mer

Trenger ikke lang rekkevidde

Produksjonsutgaven av MX-30 kommer til Norge i høsten 2020. Prisen er fra 249 000,– med et 35 kWt lithium-ion batteri produsert av Panasonic med 140 hk, 264 Nm, og en rekkevidde på 200 km. Rekkevidden er ikke mye å skryte av sammenlignet med konkurrentene.

Europeiske biler kjører i snitt 56 kilometer per dag. Derfor mener Mazda at MX-30 har nok rekkevidde for de aller fleste, samtidig som den har lavt totalt CO₂-utslipp gjennom bilens livsforløp.

Kunz forteller videre at for kunder som ønsker en bil med lang rekkevidde og lavt CO₂-utslipp, utvikler Mazda nå en MX-30 med rekkeviddeforlenger i form av en rotasjonsmotor, ofte kalt en wankelmotor. Prototypen ble vist frem i Portugal, men det er for tidlig å avsløre de tekniske detaljene om bilen. Rekkevidden kan bli påvirket av endringer i europeiske regelverk om tillatt størrelse på drivstofftanken.

Dinside kan avsløre at motoren, dynamoen og elektronikken får plass på høyresiden av motorrommet som den deler med en elektrisk motor i tillegg til komponenter. Huset til rotasjonsmotoren er kun 75 mm dyp, og har kun én tennplugg.

Strupet

Det er ikke første gang selskapet har lekt med en wankelmotor som rekkeviddeforlenger. I 2011 bygde de en hybridprototype av sin Mazda 2 med navnet Mazda 2 EV. Den hadde en 330 ccm wankelmotor plassert under bagasjerommet som leverte beskjedne 25 hestekrefter. Størrelsen på bensintanken var på kun ni liter, den totale rekkevidden var forholdsvis begrenset.

Elbiler er kjent for å være råsterke fra stillestående på grunn av at hele dreiemomentet er tilgjengelig fra start. Mazdas ingeniører har tunet elmotoren i MX-30 til å være mindre bøllete fra stillestående.

Dette er fordi Mazda ønsker at kunder som har byttet fra fossilbil til elbil for første gang kan få lignende motorkarakteristikk for en smidigere overgang til strømdrift.

En nokså modig tilnærming til elbiler, der de fleste bilprodusenter er på en evig jakt etter lengst mulig rekkevidde og heftige akselerasjonstall. Å insistere på at en 35 kWt batteri er alt man trenger er dristig, spesielt i det norske markedet. Men ifølge Joachim Kunz er dette det optimale kompromisset mellom nytteverdi og bærekraft.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!