Brann i biler

Elbiler brenner ikke oftere

Elbiler har ikke større risiko for å begynne å brenne enn bensin- og dieselbiler. Heller tvert om. Det har svenske forskere funnet ut.

MINDRE RISIKO: Sjansen for at det oppstår brann i en elbil er mindre enn i en diesel- eller bensinbil, slår forskerne i svenske RISE fast. Foto: If
MINDRE RISIKO: Sjansen for at det oppstår brann i en elbil er mindre enn i en diesel- eller bensinbil, slår forskerne i svenske RISE fast. Foto: If Vis mer

I media har det den siste tiden vært mange oppslag om elbiler som begynner å brenne. Nå senest i forbindelse med brannen i garasjeanlegget ved flyplassen i Stavanger. Da gikk nyheten om at det var en elbil som hadde startet brannen verden rundt. Senere ble dette dementert av politiet, som kunne opplyse at det var en eldre dieselbil som hadde startet brannen.

Skyldes ofte lekkasje

Medie-oppslagene har gitt et inntrykk av at elbiler brenner oftere enn andre biler, men dette er ikke tilfelle.

Det viser en undersøkelse som eksperter ved det svenske forskningsinstituttet RISE ( Research Institutes of Sweden) har gjort. Her konkluderes det med at en bilbrann ofte skyldes lekkasje av drivstoff, og at eldre dieselbiler kan være mer utsatt. Samtidig sier forskerne at elbiler har andre utfordringer og brenner på en annen måte.

RISE er nå engasjert av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap for å etterforske brannen i parkeringshuset i Stavanger og finne tiltak mot tilsvarende branner.

SKYLDES LEKKASJE: Brann i en bil oppstår ofte fordi drivstoff eller andre væsker lekker ut og antennes på varme flater. Det viser seg at eldre dieselbiler er utsatt. Foto: Rune Korsvoll
SKYLDES LEKKASJE: Brann i en bil oppstår ofte fordi drivstoff eller andre væsker lekker ut og antennes på varme flater. Det viser seg at eldre dieselbiler er utsatt. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Mindre risiko med elbil

Ola Willstrand er prosjektleder i RISE, en samling av forskjellige forskningsinstitusjoner og test-organisasjoner i Sverige. Han har studert virkeligheten bak medie-oppslagene om elbil-branner.

- Det finnes ingen ting som tyder på at elektriske biler utgjør en større brannrisiko enn biler med bensin- og dieselmotor. Faktum er at risikoen kan være mindre.

- En vanlig årsak til brann i biler er lekkasje av drivstoff eller annen væske som antennes når den kommer i kontakt med varme overflater. Dette er helt eliminert i elektriske biler, sier Willstrand, som mener at bildet som tegnes i media ofte er unyansert.

Brenner 4-5 ganger så ofte

Funnene fra RISE sammenfaller med tall Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap har. De viser at bensin- og dieselbiler brenner mye ofte enn elektriske biler. Seksjonssjef Jon Erik Holst i DSB har sett på antall rapporterte bilbranner fra 2016 til 2019:

- I denne perioden ble det registrert 60 elbilbranner og 2.651 branner i bensin- og dieselbiler. Når vi justerer tallene med tanke på at det finnes rundt 2,5 millioner fossilbiler og rundt 250 000 elbiler i Norge, ser vi at bensin- og dieselbiler brenner fire til fem ganger så ofte som elbiler, sier Holst til Faktisk.no

Bedre enn mobil-batteri

BEDRE BATTERIER: -Batteriene i bilene er sikrere enn de vi kjenner fra blant annet mobiltelefoner, sier prosjektleder Ola Willstrand i RISE. Foto: RISE
BEDRE BATTERIER: -Batteriene i bilene er sikrere enn de vi kjenner fra blant annet mobiltelefoner, sier prosjektleder Ola Willstrand i RISE. Foto: RISE Vis mer

Når det gjelder frykten for brann i elektriske biler, kan det blant annet skyldes at de drives med strøm fra litium-ion batterier. Mange har erfaring med slike batterier blant annet i mobiltelefoner, som har hatt en tendens til å utvikle varme og begynne å brenne. Men det er forskjell på batterier og batterier, sier Willstrand i RISE.

- I bilindustrien er batteriene bedre, det er større krav til testing før bilen settes i produksjon og sikkerhetssystemene er av bedre kvalitet. Det kan være andre årsaker til at en elbil begynner å brenne. Forsøk vi har gjort viser at det kan det ta opptil 30 minutter før batteriet involveres, siden det er plassert lavt under bilen.

Gass-eksplosjon

RISE konkluderer imidlertid med at selv om en elbil kan være mindre brannfarlig, kan brannen være ganske forskjellig fra en brann i en bensin- eller dieselbil. Termisk rush eller konveksjon i et batteri kan føre til gass-eksplosjon og slukking av en batteri-brann er komplisert. RISE peker også på at et batteri kan begynne å brenne lang tid etter at det er blitt skadet.

I Tyskland jobber brannvesenet nå med å utvikle en slokke-lanse som skal gjøre det enklere å slokke brann i et stort bilbatteri. Lansen kan trenge inn i batteriet fra avstand for å slukke brannen i batteriet innvendig.