SKJEBNEDAG: Stortinget behandlet er forslag fra Samferdselsdepartementet i dag, som kan sikre norske elbilimportører fortsatt høyt salg. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix.
SKJEBNEDAG: Stortinget behandlet er forslag fra Samferdselsdepartementet i dag, som kan sikre norske elbilimportører fortsatt høyt salg. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix.Vis mer

Salg av elbil

Elbilenes framtid i Norge er avgjort

Dersom Stortinget ikke hadde vedtatt forslaget, kunne det blitt mangel på elbiler i Norge.

Torsdag behandlet Stortinget forslaget fra Samferdselsdepartementet om endringer i vegtrafikkloven. Departementet kom med en innstilling der de ba Stortinget godkjenne to beslutninger fra EØS-komiteen:

EU har nemlig bestemt en gjennomsnitts-grense for CO2-utslipp for hver bilprodusent, på 95 gram CO2 per bil i løpet av ett år. Produsenter som bryter denne grensa vil straffes med gebyrer - gjeldende fra 1. januar 2021.

Torsdagens sak i Stortinget dreide seg altså om Norge skulle slutte seg til denne overvåkingen og rapporteringen, og dermed telle med i bilprodusentenes totale flåteutslippskrav.

Store konsekvenser

Dersom Stortinget ikke hadde vedtatt dette, ville ikke utslippsnivået i Norge spille noen rolle for bilprodusentenes økonomiske utslippsresultater, skrev Bilnytt (bak betalingsmur).

Da kunne vi risikert at tilgangen på lavutslippsbiler til Norge kunne strupes, og at de i stedet ble solgt sterkt subsidiert på markeder som teller med i flåteforbruksmålingene.

Altså: At det ville blitt vanskeligere å skaffe elbiler til det norske markedet, siden resten av Europa ville bli prioritert for å få ned gjennomsnitts-utslippet.

Det er allerede mye av grunnen til at importøren sliter med å skaffe den populære elbilen Opel Ampera-e, siden produsenten Chevrolet trenger bilen til å få ned CO2-tallet i USA.

- Tilgangen kan strupes

Kia Norge har også hatt utfordringer med å skaffe sin populære Soul Electric hit til landet, grunnet Tysklands utslippskrav. Løsningen har vært å støvsuge Europa - og Tyskland - for nesten helt nye biler, solgt som bruktimport i Norge. Informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Norge håpte derfor Stortinget ville stille seg bak forslaget.

- Med Norge blir stående utenfor er det ikke positivt, da strupes tilgangen på elbiler, sa hun til Dinside, før avgjørelsen var klar.

Blir vi derimot med, vil Norge fortsatt få tildelt lavutslippsbiler, siden disse vil telle med i bilprodusentenes såkalte flåtekrav.

- Denne saken har en potensiell stor og alvorlig konsekvens. Hvis Stortinget ikke vedtar at Norge skal telle med i 95-gramsmålet, vil vi sannsynligvis ikke få tildelt volumer av nullutslippsbiler. Bilprodusentene vil sørge for at de leveres i land som teller med, sa Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening, til Bilnytt.

Han krysset derfor fingrene for at dette skulle vedtas, slik komiteen hadde innstilt.