NAF mener elbiler ikke kan stå på egne ben

- Elbilene trenger hjelp

NAF ber politikerne droppe planene om moms på elbiler.

TRENGER HJELP: NAF mener elbilene ikke bør skattlegges ennå, men at dyrere modeller som for eksempel Tesla Model X kan få moms fra 2024. Foto: Jamieson Pothecary
TRENGER HJELP: NAF mener elbilene ikke bør skattlegges ennå, men at dyrere modeller som for eksempel Tesla Model X kan få moms fra 2024. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

– Det er avgjørende å unngå elbilmoms noen år til. Kommer momsen for tidlig og før elbilen er konkurransedyktig, frykter vi en avgiftspiral som gjør alle nye biler dyrere.

Det sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Organisasjonen peker på at det fortsatt er dyrere å produsere elbiler enn bensin- og dieselbiler og at elbilene ikke vil stå på egne ben før mot slutten av tiåret.

Taper kampen

Som kjent har myndighetene en målsetting om at det bare skal selges nullutslippsbiler i Norge fra og med 2025. For hvert år har vi gradvis nærmet oss det målet.

Men stadig oftere blir det også nye politiske diskusjoner, om å kutte og fase ut subsidier og andre fordeler disse bilene har på markedet.

Det advarer NAF sterkt imot. De mener derimot at politikerne må ha is i magen.

– Det er ingen vits i å ødelegge egen suksess på oppløpssiden, sier Nils Sødal, og peker på at elbilen ikke vil stå på egne ben før mot slutten av 2020-tallet.

Her er punktene hvor NAF mener elbilen taper mot bensin- og dieselbiler:

  • Utvalget er for dårlig
  • Produksjonsvolumet på elbiler er fortsatt lavt sammenlignet med tradisjonelle biler
  • Det er fremdeles kostbart å lage batteriene til bilene

Konkurranse

Spesielt også Norsk elbilforening har vært forkjempere mot å avgiftslegge nullutslippsbiler og å fjerne de andre fordelene deres. Generalsektretær Christina Bu har derimot ytret ønske om å legge høyere avgifter på konkurrerente hybridbiler.

«Endelig starter regjeringen nedtrapping av de urimelig rause skattelettene til ladbare hybrider», skrev Elbilforeningen i en kommentar til regjeringens forslag til statsbudsjett 2021. De har dessuten foreslått at rekkevidde-kravet til hybridbiler settes til 100 km (ikke 75), og at hybrid-rabatten fases ut innen 2023.

Populære elbiler

I dag topper elbilene nybil-registreringsstatistikken. Elbiler som for eksempel Audi e-tron, VW ID.3, Polestar 2 og mange flere har tatt beslag på bestselgerlistene. NAF mener imidlertid at disse har fått god hjelp og at elbilen er langt fra å være en moden teknologi.

– I 2020 sikter vi mot 52 prosent elbiler av nybilsalget i Norge. At elbilen selger så bra skyldes ikke at de står på egne hjul, men fritaket for moms og andre avgifter, sier Sødal.

– I tillegg er drivstoffet billig om du kan lade hjemme, fortsetter han.

– Blir bedre

Norge ligger som kjent fremst i verden i elektrifisering av bilparken, men nå kommer resten etter. Det vil ha mye å si for produksjonskostnadene til biler på strøm, mener NAF.

De viser til at økt produksjonsvolum gir lavere kostnader per bil, og ikke minst til at reduksjon i kostnadene på batteripakkene i årene fremover vil få ned kostnadene til bilprodusentene.

– Batteriprisen er på vei ned. I løpet av de neste årene vil forbrukeren få mye mer rekkevidde for pengene, fastslår Sødal.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer

Frykter høye avgifter

Flere politiske partier begynt å signalisere innføring av moms på elbiler allerede fra 2022. Samtidig understreker både Høyre og Arbeiderpartiet at de fortsatt vil at det skal være økonomisk lønnsomt å kjøpe elbil.

NAF frykter at virkemiddelet da blir å øke avgiftene på bensin- og dieselbiler, tilsvarende eller enda mer enn elbilen. Dette er en avgiftsspiral som NAF advarer mot, fordi det vil ramme alle som skal kjøpe seg ny og trafikksikker bil.

Medlemsorganisasjonen sitt forslag er å vente til 2024, når prisene har gått ned og utvalget økt. Da mener de Norge bør begynne med moms på de dyreste elbilene, for så å følge opp med gradvis innføring i de påfølgende årene.

Da vil i så fall Teslas Model S og Model X få moms, i tillegg til blant annet årets bestselger (Audi e-tron), Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC.

Dinside har kontaktet finansdepartementet og minister Jan Tore Sanner om saken, men har foreløpig ikke fått svar.

ÅRETS BIL: Dette er de nominerte til årets bil 2021. Klipp: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Årets Bil

Det er flere elbiler med i Dinside og Dagbladets kåring av Årets Bil i Norge. Stem på opptil tre biler du liker best i boksen under.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer