<strong>TUNG OG STERK:</strong> Batteriene i en elbil veier flere hundre kilo. I tillegg har elmotoren høyt dreiemoment. Begge deler er ugunstig for dekkslitasjen. Foto: Rune Korsvoll
TUNG OG STERK: Batteriene i en elbil veier flere hundre kilo. I tillegg har elmotoren høyt dreiemoment. Begge deler er ugunstig for dekkslitasjen. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Tunge og sterke

Elbilene spiser dekk

En tysk undersøkelse viser at dekkene på en elbil slites opptil 30 prosent raskere enn dekkene på en bensinbil.

Publisert
Sist oppdatert

Flere elbileiere klager over kort levetid på dekkene til bilen. En Tesla-eier forteller at sommerdekkene på bilen hans var utslitt etter en sesong og rundt 9.000 kilometer.

En eier av en BMW X5 ladbar hybrid fikk beskjed fra forhandleren sin at årsaken til at dekkene bak på bilen ble mye raskere utslitt enn forhjulene, var den tunge batteripakken til elmotoren som er plassert rett over bakhjulene.

Tung bil, sterk motor

Det er flere årsaker til at elbiler som kjøres på «normale» dekk slites raskere enn dekkene på en bensinbil.

Prof. Dr. Burkhard Wies, som er sjef for dekkutvikling hos Continental, forklarer:

- Batteripakken i en elbil er svært tung. Dette alene medfører at dekkene på en elbil er mer utsatt for slitasje. I tillegg har motoren i mange elbiler betydelig høyere dreiemoment fra start. Det gjør at akselerasjonene blir kraftigere og slitasjen større, dersom du ikke har dekk som er spesielt tilpasset elbiler, sier Wies til Autoservice Praxis.de.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Smale og høye dekk

Han forteller at mange elbiler også kjører med høyere trykk i dekkene for å kompensere for den økte vekten. Kreftene elbildekkene utsettes for kan best sammenliknes med de fra en stor, tung bil med svært sterk dieselmotor. Det er viktig å bruke dekk som er spesielt tilpasset elbiler mener professoren.

<strong>SLITES FORT:</strong> Den tyske undersøkelsen viser at dekkene på elbiler går 30 prosent kortere enn dekkene på en bensinbil før de er utslitt. Foto: Nokian
SLITES FORT: Den tyske undersøkelsen viser at dekkene på elbiler går 30 prosent kortere enn dekkene på en bensinbil før de er utslitt. Foto: Nokian Vis mer

Det optimale dekket for en elbil, er i utgangspunktet høyt, smalt og hardt. Det vil gi lavere luftmotstand, lavere rullemotstand, lengre rekkevidde og være bedre til å motstå slitasje. Elektriske BMW i3 kom med slike dekk allerede i 2013. Siden har blant annet Renault Grand Scenic og BMW i8 kommet med slike dekk.

Dårligere veigrep

Men disse dekkene kan også ha en negativ side. Et lite fotavtrykk mot asfalten og lav rullemotstand kan resultere i at veigrepet blir dårligere og bremsestrekningen lenger dersom dette ikke er kompensert med en bedre gummiblanding.

Kjetil Røssel er produktsjef hos den norske Nokian-importøren og har jobbet med dekk til nordiske kjøreforhold i mange år. Han forteller at Nokian er i ferd med å teste ut dekkslitasjen på elbiler:

Øker slitasjen

- Akkurat nå kjører vi tester på elektriske drosjer i Helsingfors-området i Finland for å få mer kunnskap om blant annet dette med slitasjen. Så langt har ikke vi sett en like kraftig reduksjon i rekkevidden på dekkene som det den tyske rapporten viser.

<strong>VELG RIKTIG:</strong> Det er viktig at sommerdekkene har høy lasteindeks for å tåle den ekstra tyngden. Til vinteren bør også elbileiere velge nordiske vinterdekk for å få de sikreste kjøreegenskapene, sier Kjetil Røssel, produktsjef hos Nokian. Foto: Nokian
VELG RIKTIG: Det er viktig at sommerdekkene har høy lasteindeks for å tåle den ekstra tyngden. Til vinteren bør også elbileiere velge nordiske vinterdekk for å få de sikreste kjøreegenskapene, sier Kjetil Røssel, produktsjef hos Nokian. Foto: Nokian Vis mer

Men det er klart at batteriene i en elektrisk bil veier mye, noe som igjen kan bidra til økt dekkslitasje. I tillegg har elbilene et betydelig høyere dreiemoment, noe som heller ikke er gunstig for slitasjen på dekkene dersom det blir mange harde akselerasjoner, sier Røssel, som gir noen gode råd når det gjelder valg av dekk til elbilen:

Riktig lasteindeks

- Det er viktig at du passer på å få dekk med riktig lasteindeks. En vanlig personbil har dekk med lasteindeks fra 82, mens lille BMW i3, som har spesielt høye og smale dekk, skal ha lasteindeks 88. Med en høyere lasteindeks får du dekk som er bygget med sidevegger som tåler høyere vekt. Det er alltid viktig å passe på at trykket i dekkene er riktig for å unngå økt slitasje.

Velg nordiske vinterdekk

- Når det gjelder vinterdekk, så vil jeg absolutt anbefale at du velger dekk som er utviklet for nordiske forhold, framfor å sette på et mellom-europeisk dekk som er utviklet spesielt for elbiler. De mellom-europeiske dekkene er bygget for våte vinterveier med temperaturer rund null grader. Derfor er de dårligere både på bremsing og framkommelighet på norske vinterveier enn de nordiske vinterdekkene, sier Røssel.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer