Rekkevidde på elbiler

Elbilene mister 18,5 prosent rekkevidde vinterstid

Og mange av elbilene lader langt saktere enn de lover.

BEST: Elbilen Hyundai Kona er den som har rekkevidde nærmest den oppgitte rekkevidden, ifølge NAF-testen. Foto: Hyundai
BEST: Elbilen Hyundai Kona er den som har rekkevidde nærmest den oppgitte rekkevidden, ifølge NAF-testen. Foto: Hyundai Vis mer

En omfattende test av 20 elbiler gjennomført av NAF og Motor, viser at både rekkevidden på elbilene og ladehastigheten er dårligere enn det bilprodusentene lover.

I en pressemelding skriver NAF at albilene mister i gjennomsnitt 18,5 prosent av rekkevidden vinterstid. Dessuten kan hurtiglading ta lang tid om du lader feil.

Ingen klarer WLTP

Elbilene man får kjøpt i norske bilbutikker har ifølge NAF en oppgitt rekkevidde, WLTP, fra 260 km til 610 km. I testen deres tapte modellene i gjennomsnitt 18,5 prosent rekkevidde, sammenlignet med den oppgitte rekkevidden.

- Den offisielle rekkevidden er noe optimistisk under norske vinterforhold, slår Nils Sødal i NAF fast.

- Som bilkjøper er det viktig å ikke la seg lokke av betegnelser for rekkevidde som «inntil» og «opptil». Rekkevidden i salgsannonsen er under ideelle forhold i 20 grader, blandet kjøring  og kanskje med en helt annen dekkdimensjon enn du vurderer. Dekkstørrelsen har faktisk litt å si for rekkevidde. Så her gjelder det å spørre og grave før man slår til, sier han.  

Elbilen som klarte seg best på rekkevidde, var Hyundai Kona, som hadde et rekkeviddetap på kun 9 prosent. Samtidig havnet Opel Ampera-e i andre enden av skalaen, den klarte kun 70 prosent av oppgitt rekkevidde.

Tesla Model S LR kjørte lengst i rekkeviddetesten. Samtidig har den testens nest største avvik sammenlignet med WLTP-rekkevidden og klarer kun 74 prosent av oppgitt rekkevidde.

Mangler standardisering for ladehastighet

Under testen ble også ladehastigheten på hurtigladere målt for alle de 20 modellene. Samtlige biler ble kjørt på motorvei i to timer for å varme opp batteriet. Bilene ble så ladet på hurtiglader fra om lag 10 prosent opp til 80 prosent.

- I tillegg viser vår test at noen modeller lader betydelig tregere enn det oppgitte maksimumstallet i store perioder av hurtigladingen, sier han.

Han oppfordrer folk som er interessert i å kjøpe seg en elbil å få forhandleren til å være tydelig på hva som faktisk gjelder.

- Vi ser at bilforhandlere supplerer maksimumsfarten med hvor lang tid det tar å lade batteriet opp til for eksempel åtti prosent. Dette er nyttig informasjon, men problemet er at det ikke er en standard for hva som oppgis, sier Sødal.

Noen forhandlere oppgir tiden fra 0 til 80 prosent, andre oppgir 10 til 80 prosent, mens andre igjen oppgir 20 til 80 prosent. Jaguar oppgir hvor mange kilometer du skal få på 30 minutter, mens Opel oppgir hvor mange kilometer du lader på en time.  Dette gjør det svært vanskelig for forbrukerne å sammenlikne ladefart. Dette må bli mye enklere, mener NAF.

- Bransjen må bli tydelige og samkjørte i omtalen av vinterrekkevidde og ladehastighet, avslutter Nils Sødal.

Også tyske ADAC har undersøkt og sammenliknet hvor lang rekkevidde enkelte elbiler har etter forskjellig ladetid. Mens Audi e-tron 55 qattro har 113, 216 og 305 kilometer rekkevidde etter 10, 20 og 30 minutter, har Nissan Leaf e+ 40, 82 og 124 kilometer rekkevidde etter samme tidsintervaller.