JODA, DIESEL ER VERRE: En fersk undersøkelse fra universitetet i Brussel konkluderer med at klimaregnskapet til en elbil er betydelig bedre enn en moderne dieselbil. Og i størst grad når det meste av strømmen er fornybar vannkraft. Foto: NTB scanpix
JODA, DIESEL ER VERRE: En fersk undersøkelse fra universitetet i Brussel konkluderer med at klimaregnskapet til en elbil er betydelig bedre enn en moderne dieselbil. Og i størst grad når det meste av strømmen er fornybar vannkraft. Foto: NTB scanpixVis mer

Miljøbidrag:

Elbilene langt bedre for klimaet enn dieselbiler

35 gram mot 205 gram CO₂ per kilometer. Det er sannheten på forskjellen mellom elbil og dieselbil.

En elektrisk bil som kjøres på strøm produsert med vannkraft, slipper ut bare 35 gram CO₂ per kilometer når både produksjon av bilen, batteriet og strømmen er regnet med. En dieselbil har et utslipp på 205 gram per kilometer.

Det diskuteres ofte heftig om hvor miljøvennlige elektriske biler egentlig er, sammenliknet med tradisjonelle fossilbiler, når alle utslipp fra «vugge til grav» regnes inn.

For å få et komplett klimaregnskap er det nemlig mer enn bare utslippene fra eksosrøret som må regnes inn.

Nå har Universitetet i Brussel, under ledelse av Dr. Maarten Messagie og på oppdrag for organisasjonen Transport and Environment, beregnet hva diesel- og elbiler slipper ut av CO₂ i gjennomsnitt per kilometer når produksjon av karosseri, drivverk, batteri, drivstoffet og så videre er regnet med.

Bare 35 gram fra elbiler

Svaret er at klimaregnskapet til en elbil er betydelig bedre enn en moderne dieselbil. I et land som Norge, der det meste av strømmen produseres fra fornybar vannkraft, vil en elbil i gjennomsnitt slippe ut 35 gram CO₂ per kilometer.

16 gram av dette kommer fra produksjonen av bilen, 13 gram fra produksjonen av litium-ion batteriet, mens bare 6 gram kommer fra produksjon av strømmen.

En gjerrig, moderne dieselbil får et utslipp på 205 gram CO₂ per kilometer i gjennomsnitt. Produksjon av bilen står også her for 16 gram, produksjon av diesel bidrar med 27 gram og utslipp etter forbrenning av drivstoffet med 162 gram når et virkelig forbruk/utslipp legges til grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv med en strømproduksjon som delvis skjer med fornybar energi, delvis med fossil gass eller kull, vil elbilen «bare» komme opp i 129 gram CO₂ per kilometer, ifølge rapporten fra Universitetet i Brussel.

NOx ikke vurdert

I et slikt klimaregnskap vil svarene selvfølgelig variere mye etter hvilke forutsetninger som legges inn. Om utslippene fra produksjonen fordeles på 150.000 eller 250.000 kjørte kilometer, om det brukes svært gunstige NEDC forbruks- og utslippstall eller tall for hva bilene bruker i virkelig kjøring, teller mye. Også CO₂-utslippet fra produksjon av litium-batterier varierer mye, blant annet etter kjemien som brukes i batteriene.

I denne undersøkelsen har forskerne studert 113 rapporter fra forskjellige batteriproduksjoner før et gjennomsnitt er beregnet.

Denne rapporten tar bare for seg utslippet av klimagassen CO₂. Den sier ikke noe om for eksempel utslippet av miljøgassen NO2 (NOx), som er skadelig for folk som ferdes i de store byene.

En elektrisk bil har ingen slike lokale utslipp, mens en dieselbil regnes som er versting med store NOx-utslipp.

Her finner du hele undersøkelsen.

Diesel:

  • Prod. av bilen: 16 g/km
  • Utslipp fra bilen: 162 g/km
  • Prod. av diesel: 27 g/km

Elbil m/fornybar strøm:

  • Prod. av bilen: 16 g/km
  • Prod. av Li-ion batteri: 13 g/km
  • Prod. av strøm: 6 g/km

Elbil m/blandet strøm:

  • Prod. av bilen: 16 g/km
  • Prod. av Li-ion batteri: 13 g/km
  • Prod. av strøm: 100 g/km

Forutsetningene i undersøkelsen: Totalt 200.000 kilometer kjørestrekning. Dieselbil: Utslipp 120 g/km etter gammel NEDC-norm + 35 % for virkelig forbruk/utslipp på vei. Elbil: Forbruk 0,2 kWh per 10 km. Batteri 30 kWh – byttes 1,5 ganger i løpet livssyklusen.