VALGFRITT: Du skal kunne velge batterikapasitet og ladehastighet selv, ifølge selskapet. Foto: Volkswagen
VALGFRITT: Du skal kunne velge batterikapasitet og ladehastighet selv, ifølge selskapet. Foto: VolkswagenVis mer

Volkswagen I.D.

Elbilen som tilbyr valgfri rekkevidde

Hvorfor velge bil etter rekkevidde, når du kan velge rekkevidde til bilen - som på Volkswagen I.D?

Når VW lanserer I.D. ønsker ikke selskapet at kundene skal måtte gjøre som i dag, at de velger bil etter rekkevidde. Derfor vil de tilby hver bil med forskjellige alternative batterikapasiteter.

- Kundene skal få velge bil selv, deretter rekkevidde etter ønske, sier Michael Thiel i Volkswagen.

Løsningen er ikke ukjent. Tesla har som kjent gjennom tidene tilbudt sine biler med alt fra 60-, 75-, 85-, 90- og 100-kWh-batterier, selv om de nå har landet på å tilby kun to per bil.

Det blir litt som med bensin- og dieselbiler, der man kan velge hvor kraftig motor man ønsker. På elbiler handler det mer om lagringskapasitet for energi, enn om styrke i form av hestekrefter.

Small, Medium, Large

For den ordinære I.D., også kalt Neo, vil det bli tre tilgjengelige batterikapasiteter, et slags small-, medium-, large-konsept.

Den minste utgaven skal gå 33 mil, målt etter WLTP-metoden, og ha et batteri på 48 kWh, får vi vite før en kommunikasjonsansvarlig kommer og stopper videre utbrodering.

- Dette er informasjon vi ikke går ut med ennå, forteller Sonja Tyczka med et smil om munnen, og vi får dermed ikke oppgitt batterikapasiteten på mellomstor og stor batteripakke.

Det vi derimot fikk vite er at rekkevidde med største batteripakke er anslått til mer enn 55 mil, også dette etter WLTP. Da trenger man ikke tenke langt og lenge på at medium størrelse blir et sted midt i mellom.

Lomme eller prismatisk: Batterimodulene kan ta både lomme- og prismatiske celler. Lomme legges på langs i de avlangemodulene, mens de blå prismatiske stables langs kortsiden og oppover. Foto: Fred Magne Skillebæk
Lomme eller prismatisk: Batterimodulene kan ta både lomme- og prismatiske celler. Lomme legges på langs i de avlangemodulene, mens de blå prismatiske stables langs kortsiden og oppover. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

To- eller firehjulsdrift?

Dette er også et av valgene kundene må ta, men på den minste I.D., som slett ikke er liten innvendig, blir det kun tohjulsdrift å få. Dette fordi de har skjøvet kupeen langt frem, samtidig som de har store hjul og ønsker å prioritere god svingradius. Da er det rett og slett ikke plass til en elmotor foran på den ordinære I.D.

Det betyr at du heller må velge den kommende I.D. Crozz eller Vizzion, dersom du ønsker drift på alle fire.

Fordi hjulene sitter i hvert hjørne, og fordi kupeen er strukket så langt det lar seg gjøre, har ikke I.D. Neo veldig stort bagasjerom. Seteryggene kan legges ned, men man får en forhøyning fra gulvet i bagasjerommet og opp til den flatliggende seteryggen.

Valgfri 2- eller 4-hjulsdrift: ID Neo (bildet) kan kun fås med bakhjulsdrift, mens ID Crozz og Vizzion kan fås med firehjulsdrift. Foto: Volkswagen
Valgfri 2- eller 4-hjulsdrift: ID Neo (bildet) kan kun fås med bakhjulsdrift, mens ID Crozz og Vizzion kan fås med firehjulsdrift. Foto: Volkswagen Vis mer

Forskjellig ladehastighet

Det blir ikke bare batteri og batterikapasitet som skiller de tre størrelsene fra hverandre. Ladehastigheten er også forskjellig.

Også her skiller VW mellom liten, middels og stor – antagelig for å kunne pris-differensiere bilene enda mer.

Velger du minste batteripakke vil du ha en begrensning på hurtigladere på 50 kW. Kjøper du bilene med det mellomstore batteriet vil du kunne lade på 100 kW, men du med største batteripakke får en ladehastighet på 125 kW.

Ombordladeren vil kunne lade opp til 7,2 kW fra 230 volt, mens du med 400 volts-anlegg vil kunne lade 11 kW som standard, eller 22 kW som tilvalg.

En VW I.D. blir med andre ord en form for byggeklosser, der du selv kan velge deg frem til det behovet og den prisen du selv ønsker. Dermed slipper du unna mye av dagens diskusjon, der spenningen rundt de forskjellige nykommerne utelukkende handler om rekkevidde og til dels ladehastighet. Å velge selv er det aller beste, men til hvilken pris?

VW har opplyst at en standard I.D. vil koste fra 25.000 euro i Tyskland, før kundene har lagt til ekstrautstyr.

Da bør vi fint kunne tippe et sted rundt 250.000 kroner i Norge, avhengig av om det blir lagt til noen form for avgifter eller moms på elbiler, innen bilene kommer på markedet i 2020.

Og ja, I.D. får mulighet for hengerfeste, men til hvor tung last er ikke kjent.