LANG VENTELISTE: En ny Hyundai Kona Electric koster 325.000 kroner, men du må vente til 2020 for å få bil dersom du bestiller i dag. Foto: Rune Korsvoll

Tjener raske penger:

Elbilen koster 325.000 ny – selges for 425.000 brukt

Er du villig til å betale 100.000 kroner «overpris», kan du få en nesten helt ny Hyundai Kona på finn.no i dag.

De lange ventelistene på elektriske biler i Norge har åpnet for at spekulanter kan tjene gode penger på å stille seg tidlig i køen. Vi så det første gang da Opel introduserte sin Ampera-e for to år siden.

Bilforhandlere og privatpersoner spekulerte i at det ville bli lange ventelister på bilen og sikret seg en plass langt fram i køen. Da de fikk bilen ble den umiddelbart lagt ut for salg. Den kostet 315.000 ny, men ble solgt for godt over 400.000. Nå skjer det samme med Hyundai Kona Electric.

Tjener gode penger

Da Hyundai åpnet for muligheten til å skrive seg på liste, for å sikre seg plass i køen for Kona Electric – den første elektriske SUV-en i kompaktklassen – var det over 20.000 som meldte seg. Mange ville sikre seg en slik bil selv, mens andre tydeligvis hadde planer om å tjene penger på å få bilen tidlig, for deretter å legge den ut for salg.

På finn.no kommer det hver dag flere Kona Electric til salgs. De fleste er kjørt 100-150 kilometer, og prisen ligger fra 420.000 til 435.000 kroner.

Uheldig konsekvens

- Dette er jo en naturlig og uheldig konsekvens av tilbud og etterspørsel. Vi mener naturligvis at kunder er tjent med å kjøpe bilen til listepris fra våre forhandlere, når man er i en situasjon der det blir spekulert slik det opplagt blir her, sier Kristian Stenbo, markedsdirektør i Hyundai Norge.

Han mener dette er en kjent problemstilling for flere merker i det norske bilmarkedet for tiden. Enkelte bilmodeller er svært ettertraktet og leveringstida lang.

Bestilte to biler

De fleste bilene som ligger til salg på finn.no, står hos forhandlere utenfor Hyundai-systemet. Bilene er kun kjørt noen kilometer og prisen er helt oppe i 439.000 kroner. Vi har snakket med to forhandlere som ikke legger skjul på at de har spekulert i at det ville bli lange leveringstider, og dermed muligheten for å tjene penger på en plass langt fram i køen.

SPEKULERER: Mange forsøker nå å selge sin elektriske Hyundai Kona på nett, med 100.000 kroner i fortjeneste. Faksimile: Finn.no

Vi har også snakket med to privatpersoner, som har lagt ut sin nye Kona Electric for salg. Her er forklaringene litt annerledes:

- Jeg sto allerede på venteliste for elektriske Opel Ampera-e. Da det så ut til at det kunne bli problemer med levering av den bilen, skrev jeg meg tidlig på liste for Kona Electric. Jeg fikk min Ampera-e relativt raskt, men valgte likevel å beholde plassen i køen for Kona og heller selge den videre og tjene penger på den. Bilen blir solgt i løpet av dagen, sier en person til Dinside.

Personen ønsker å være anonym. Prisen på bilen var satt til 419.000 kroner. En annen privat selger har en helt annen historie:

- Vi har en elektrisk Hyundai Ionic fra før, men da det ble åpnet for å skrive seg på liste for Kona Electric, satte jeg opp både meg selv og kona. Vi kommer til å beholde Ionic-en og én Kona. Den andre har vi lagt ut for salg for 425.000 kroner. Vi har fått flere henvendelser og bud allerede, så vi kommer ikke til å gå ned på prisen, forteller han.

- Merkelig situasjon

- Det er en litt merkelig situasjon. De som kommer i butikken og skriver kontrakt på en Kona Electric i dag, vil få bilen sin i 2020, sier daglig leder Andreas Schøyen i Hyundai-forhandler Glommen Bil på Romerike.

- Så ser vi samtidig at det dukker opp biler på finn.no som kan leveres i dag, forutsatt at du er villig til å betale en overpris på nesten 100.000 kroner,

VENTELISTE: – Vi leverer de første bilene til kunder nå. Nye kunder som skriver kontrakt på en Kona Electric i dag, får bilen sin i 2020, sier Hyundai-forhandler Andreas Schøyen. Foto: Rune Korsvoll

Lang rekkevidde

Så langt er det solgt 7.000 eksemplarer av Kona Electric i Norge. Årsaken til populariteten er at dette er den første SUV-en med en folkelig pris og lang rekkevidde. Opprinnelig skulle bilen selges med to batteripakker i Norge – en på 39 kWh og en på 64 kWh.

Det viste seg imidlertid raskt at alle kjøpere ønsket bilen med den største batteripakken og rekkevidda på 480 kilometer. Derfor har importøren bestemt seg for ikke å selge bilen med det minste batteriet.

Om alle som nå annonserer sin Kona Electric på finn.no virkelig får solgt, er foreløpig usikkert. Kanskje må de kutte prisen etter hvert som det dukker opp flere selgere.

KAN LEVERE: Tesla-konkurrenten Jaguar I-Pace. Foto: Jaguar
Les også
Vis flere

Dinsides verktøykasse